• Pennivf

    Kub och nipt

    Hej

    jag Gjorde kub i vecka 12 och fick 1:5056 triomesi 21 och 1/20000 för de andra två.

    jag är 42 år.

    nu till min oro/fråga, jag hade en trauma förlossning i vecka 33 med mitt senaste barn och går bara och väntar på att det ska hända nått skit med denna graviditeten också. Går och pratar med psykolog men hjälper inte min oroar mkt.

    jag hade för lite fostervatten i vecka 21 men det ser nu normalt ut i vecka 22. Så  en sak jag nu går och oroar mig för. 


    är jag helt knäpp som känner att ett nipt prov hade varit värt pengarna för att slippa en oro Mindre?? Elmersson jag lita på mina bra resultat på kuben trots min ålder..?

  • Svar på tråden Kub och nipt
  • Pennivf

    Vill tillägga att denna graviditet inte var planerad såsom mina andra två som vi fick kämpa med ivf för så bara det är en chock även om det är en ?glad? chock 

  • Pennivf

    En sak till. Anledning till nipt är givetvis inte abort , är i vecka 22, utan att man kan förbereda sig mentalt.

    på rul såg allt normalt ut med mått flöden organ. Men inte vattenmängden men den är nu normal.

  • Sendhelp

    Det är ju ganska dyrt att göra NIPT privat, men det kanske är värt om man känner att det inte går att släppa oron? För NIPT-svaret stämmer ju i princip alltid vad jag förstått.

  • Pennivf

    Ja det är ju frågan. Tror att mina resultat från kuben är bra tror jag ,men läser att folk haft samma och ändå fått ett barn med nån triomesi.. 

  • Aliona

    Visst kan du göra nipt, men kommer du verkligen att skuta oroa dig? Eller kommer du bara hitta andra anledningar att oroa dig för? På din text verkar det mer som att du behöver hjälp att hantera oron, än att få hjälp att hantera det du oroar dig för. Ser su skillnaden? 


    Men till din fråga om kub-resultaten. 1:20.000 är ju det bästa resultatet man kan få, så där borde du vara lugn. 1:5056 är ju också jättebra resultat. Tänk dig en grupp med 5056 gravida kvinnor. Bara 1 kommer föda barn med trisomi, medan 5055 inte gör det. Ser du hur liten risken är att just du skulle vara den där enda?


    Sen är det klart att någon kommer att få barn med trisomi ändå. Det betyder inte att resultatet är otillförlitligt, utan att någon är just den där enda på 5056 personer. 


    Om du skulle vilja abortera om barnet visade sig ha trisomi så skulle nipt ev vara motiverat, men för dig gör det ju ingen skillnad. Det finns massor av sjukdomar barnet kan ha eller få, som du inte kan förbereda dig på. Försök tänka bort det istället och låta det hända om det händer. 

  • Aliona

    För övrigt var jag några år yngre än du, och hade väl runt 1:2500. Jag tyckte att det var bra resultat. Jag var inställd på att ett dåligt skulle vara 1:100 eller max 1:200. 

  • Pennivf

    Hej! Tack för svaret och bra skrivet. Det är säkert så att det hade funnits annat att oroa sig för när jag hade gjort nipt. Jag går till psykolog och prata om min oro men tycker inte det hjälper mkt. Jag vet också var den grundar sig i, min förra graviditet som slutade med svår havandeskapsförgiftning och akut snitt I vecka 33. allt gick dock bra till slut. Hade inte tänkt skaffa fler barn men nu blev det en liten oupsi (ivf med de förra) kanske känns det lite för bra för att vara sant Lixom Att jag blev gravid utan hjälp..

    med mina andra barn fick jag tom sämre siffror på kuben. Men var inte alls orolig. För de ansågs också som låg sannolikhet. 


    jag får helt enkelt tänka bort detta men det är så trist att inte få njuta av en graviditet, kunde inte ens glädjas åt att vi väntar en tjej pga oro. Jag hoppas det släpper snart. 


    tack för att du skrev!

Svar på tråden Kub och nipt