• Tazzie

    Skuldsanering

    Hej är det någon som  fått skuldsanering 2 gånger?  Jag undrar eftersom det är svårt att få det

  • Svar på tråden Skuldsanering
  • Anonym (Ava)

    Nja, om det inte fungerar första gången, vad säger att det fungerar andra gången? 

  • Anonym (Albin)

    Synd om folk som inte förstår hur ekonomi fungerar. Har man fått hjälp en gång så borde man vara livvrädd att hamna i samma sits en gång till. Klart det är tufft att inte få pengarna att räcka men då måste man inse att man prioriterar fel.

    Hellre hjälpa någon i akut trångmål än att vi andra ska stötta någon som gör precis likadant som tidigare.

  • Anonym (Kia)

    Du kan bara få skuldsanering en gång enligt lag. Och det är väl ganska självklart att det ska vara så.

    Skuldsanering är för de som faktiskt förtjänar en andra chans genom att själva jobba hårt för att bli av med skulderna, inte för folk som skuldsätter sig återigen efter att samhället hjälpt en upp på fötter igen.

  • Anonym (Kia)

    Hittade nu att sedan 1994 har enbart 15 personer fått skuldsanering en andra gång. Så tydligen går det. Men då krävs nog väldigt speciella omständigheter.

  • Anonym (Ck)

    Jag ville bara ha svar på om det var svårt att få skuldsanering! Behöver inte få en massa otrevliga kommentarer ni vet ingenting vad jag har gått igenom och varför jag måste söka igen 

  • Anonym (Wellpapp)

    Det är ännu svårare att få igenom den andra gången och det krävs oftast att det är nya omständigheter om det ska bli beviljat och i princip krävs det en katastrof med yttre omständigheter som du inte är orsak till själv.   Jag har suttit i möte med Kronofogden angående att söka en andra gång men fick veta att det är i princip omöjligt.  
    Det är alltså därför  endast 15 personer beviljats en andra gång sedan 1994....

  • Anonym (Kia)

    Sannolikheten att någon av de 15 som fått det 2 gånger hittar din tråd här är väldigt liten ts. Och att det är så få ger dig svaret att det är snudd på omöjligt.

  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)

    Hej

    Kronofogden har sedan i senaste lagen öppnat upp att det ska vara lättare att få igenom skuldsanering en andra gång. Då ändrades lagtexten från synnerliga skäl till särskilda skäl.
    Och det syns även i besluten.
    Mellan 1994 och 2013 beviljades endast 15 personer skuldsanering en andra gång jämfört med 82 stycken (iallafall fram till 2022) sedan den nya lagen som kom 2016.

    Lättast är om man inte klarat sin skuldsanering första gången, dvs att den blivit tillbakadragen under saneringstiden eller om det har uppkommit nya omständigheter som gjort att skulderna uppstått, exempelvis psykisk ohälsa.
    Däremot om dessa omständigheter var känt redan vid första saneringen så anses i regel inte särskilda skäl föreligga.

    Vill du läsa lite mer om hur kronofogden resonerat i beslut som gäller ansökningar om skuldsanering en andra gång rekommenderar jag att läsa denna uppsats

    ltu.diva-portal.org/smash/record.jsf%5B%5B%5D%5D&c=85&af=%5B%5D&searchType=LIST_LATEST&sortOrder2=title_sort_asc&query=&language=sv&pid=diva2%3A1674154&aq=%5B%5B%5D%5D&sf=all&aqe=%5B%5D&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&noOfRows=50&dswid=-1363

  • tombs

    Ja, man kan få skuldsanering en andra gång. Det är dock väldigt svårt och det krävs "synnerliga skäl". Kontakta kommunens budget och skuldrådgivare för hjälp med ansökan. Alla kommuner erbjuder budget och skuldrådgivning.

  • 19mark82
    Anonym (Ck) skrev 2023-10-20 10:37:46 följande:

    Jag ville bara ha svar på om det var svårt att få skuldsanering! Behöver inte få en massa otrevliga kommentarer ni vet ingenting vad jag har gått igenom och varför jag måste söka igen 


    lägg av
  • Anonym (... ...)

    Kan man inte själv göra som de gör i Lyzfällan, ringa fordringsägarna och be att få skjuta på betalningen, eller få räntan minskad eller något sådant?

    Värt att prova kanske, vet inte om det bara fungerar i TV.... 

  • mek77

    I tv är det rätt vinklat, sett programmet flera ggr. och det går vansinnigt lätt alltså är det bara Tv.

    Men inget förbjuder dig från att ta upp luren men du måste nog ha mycket till halv extremt mycket tålamod för att lyckas.

Svar på tråden Skuldsanering