• sandramandra

    Student och gravid

    Hej!
    jag behöver så mycket tips och råd som jag kan få då jag håller på att bli galen?
    För snart 2 veckor sedan plussade jag på stickan (oplanerat gravid) och det kändes som att hela min värld vändes upp och ner och sedan dess har jag inte kunna sluta tänka på min graviditet. Jag kände mig helt förkrossad och kunde inte sluta gråta. Jag kan inte få barn? Jag är bara ett barn själv (känns det som)? Jag är inte stabil nog? Bokade en tid hos en gynekolog dagen därpå för abort rådgivning och fick veta att jag var gravid i vecka 6 (min pojkvän sedan 2,5 år tillbaka var med) och helt plötsligt så kände jag en pust av pirr och glädje - ska vi bara köra? Vi vill ju ändå bilda familj tillsammans? 


    Men sen har känslorna pendlat sedan dess, från en väldigt stark känsla av att absolut inte fortsätta graviditeten till en extrem längtan till att bli mamma. 

    Men det finns några problem. Jag bor i Linköping och går mitt tredje år på universitetet, och min pojkvän bor i Stockholm. Jag är en person som ÄLSKAR att vara spontan, jag ägnar mig mycket åt studentaktiviteter som innefattar en del festande. Är jag redo för att ta mitt pick och pack och flytta hem till Stockholm? Att avsluta mitt kapitel i Linköping i förtid? säga hejdå till mina vänner och min egna lägenhet, för att köra allt på distans till examen? För jag kan såklart inte gå igenom graviditeten utan min partner. Och när barnet väl kommer så har jag ingen inkomst över huvudtaget? 

    Det ovan får mig såklart att känna att abort är det kloka valet i våran situation. Samtidigt som jag känner mig dum och får extremt dåligt samvete över att jag väljer att inte behålla ?barnet? för att jag inte är redo att ge upp mina ungdomsår? känner mig som en dålig mamma, innan jag ens är mamma? Kommer det kännas tomt efter en abort? Sedan jag var liten har jag alltid vetat att jag ska bli en mamma och det är min absolut största dröm i livet, men kan jag bli det nu? 

    Känner någon igen sig i detta så får ni gärna kommentera, alla tips och invändningar är till hjälp. 


    ps: jag har precis fyllt 25 och min pojkvän är några år äldre. Vi har en jättetrygg relation och vi båda vet att vi vill spendera våra liv tillsammans. 

  • Svar på tråden Student och gravid
  • Lugnoro

    Har du lätt att få jobb efter din utbildning? Är du snart klar med den? Och kan ni klara er på din pojkväns lön tillfälligt? 

    Det här kan ingen annan avgöra. Det är okej om du inte är redo, men det finns inga garantier att du kan bli gravid igen. Det är också okej att behålla. 

    Varför vill du behålla och va för vill du inte? Är det på grund av rädsla? Gör en lista och fundera! 

  • Anonym (Freja)

    så himla svårt! jag hade aldrig själv velat bli mamma vid den åldern, för då var jag i samma sits som dig dvs student i en studentstad och hade jättekul . åren gick, och det slutade med att jag till sist blev gravid vid 36. Vilket jag nu tycker var alldeles försent egentligen! För mig hade det passat vid typ 30-31. Men- sånt går ju inte alltid att planera tyvärr . Du vet ju inte att du kan bli  gravid precis när du vill. 


    Så jag förstår både om du vill abort, och även om du vill behålla :) 

  • Anonym (Freja)

    Blev mamma vid 36 menade jag, men hade iallafall velat bli det tidigare.

  • ninaflower

    Jag blev också gravid när jag läste vid LIU till en första examen. Jag pluggade ända in till min förlossning och sedan tog jag mammaledigt och sedan gick jag tillbaka till studierna 2 år senare (blev gravid tätt mellan två barn).

    Oftast kan man boka in ett möte med syon och se över sin utbildning. Prata med handledaren ,se över vilka delkurser/kurser som kommer. 

    Nu läser jag till en yrkesexamen på LIU och här på lärarprogrammet är det inget ovanligt att många är föräldrar eller väntar bebis. 

Svar på tråden Student och gravid