• Lollo94

    Flerbarnstillägg

    Moderaterna verkar vara bestämda att slopa flerbarnstillägget.
    I Sverige väljer allt fler och fler att inte föda barn utan satsa på karriären istället. Och endel väljer säkert att inte skaffa barn pga oroligheter som faktiskt råder.
    För mig känns det som detta förslag är helt absurt. Om deras agenda att få större utländska familjer inte utnyttja våra bidrag så är detta helt fel väg att gå. Man hade kunnat ha krav på svenskt medborgarskap eller kunna prata svenska så faller ju många bort. Men att slopa helt för alla.. känner jag personligen inte Sverige ska göra. Kommer inte finnas några barn då i framtiden. Har själv barn och tillägget hjälper oss och känner allmän panik att det ska sluta? Någon mer än jag?

  • Svar på tråden Flerbarnstillägg
  • Anonym (Isak)
    Anonym (Larissa) skrev 2023-10-23 09:43:46 följande:
    Tycker det låter som ett bra förslag. 

    Skaffar man fler än 3 barn har man gjort ett aktivt val att ha en stor familj med många barn. Detta val brukar göras av antingen förmögna personer eller utfattiga/outbildade personer. Den senare gruppen kanske förhoppningsvis tvingas till arbete om de inser att det blir för dyrt att vara arbetslös under de omständigheterna? 
    Jag tycker också att det är bra! 
  • fjanten
    Anonym (S) skrev 2023-10-23 10:26:04 följande:

    Jag har barn och tycker flerbarnstillägget är märkligt faktiskt. Nu är mina barn fortfarande små. Men min erfarenhet är att det första barnet kostar mest. För med första barnet hade man inget. Fick köpa barnvagn, babyskydd spjälsäng, kläder och mycket mycket mer. Med de andra barnen har man ju allt. har knappt behövt köpa något alls till mina minsta då dom kan ärva barnkläder, vagnar, leksaker, nappflaskor, spjälsäng och allt annat typ. Sen köper jag inte barnmat, barngröt eller så utan ger dom samma mat som resten av familjen. Vi använder tygblöjor och barnen är små så vi behöver inte bo stort heller. Skulle vara mer rimligt att ta bort flerbarnstillägget och ge förstagångsföräldrar ett bidrag till att köpa babysaker (om de har tigt ekonomi) sen ha högre barnbidrag till äldre barn för dom kosta såklart mer. Tycker även att man kan ta bort barnbidraget för de rika. Helt meningslöst att rika ska ha barnbidrag. Bidrag ska vara till för dom som behöver det. Inte för att man ska kunna spara hela barnbidraget till barnen i alla år. Bättre att dom fattiga får högre bidrag. Jag är inte rik och inte fattig och förstår att jag skulle få lägre barnbidrag då men som sagt det är jag som valt att skaffa barnen och skulle ha råd att ha dom utan bidrag. 


    Nu håller jag visserligen med om att tilläget definitivt kan slopas (och barnbidraget behovsprövas), men hur som helst - det fungerar med arv från syskon ett tag, men vid en viss ålder börjar de slita ut kläder och annat mer. Runt skolåldern tycker jag det är svårt att låta syskon ärva. En del saker fungerar, men annat sliter barnen ut snabbt (och då köper vi alltid bra märken, annars slits det ut innan säsongen ens är slut). Plus då att det kan slå fel ändå, så följande barn har fel storlek för säsongen. Det spelar ju ingen roll att täckbyxorna var hela när andra(/tredje/fjärde) barnet har storlek 128 på sommaren men behöver 134 till vintern. Så det där med att ärva är toppen, men fungerar inte alltid så bra när barnen sedan blir större, och då kan efterföljande barn kosta minst lika mycket i drift. 😊
  • Anonym (S)
    fjanten skrev 2023-10-23 10:51:05 följande:
    Nu håller jag visserligen med om att tilläget definitivt kan slopas (och barnbidraget behovsprövas), men hur som helst - det fungerar med arv från syskon ett tag, men vid en viss ålder börjar de slita ut kläder och annat mer. Runt skolåldern tycker jag det är svårt att låta syskon ärva. En del saker fungerar, men annat sliter barnen ut snabbt (och då köper vi alltid bra märken, annars slits det ut innan säsongen ens är slut). Plus då att det kan slå fel ändå, så följande barn har fel storlek för säsongen. Det spelar ju ingen roll att täckbyxorna var hela när andra(/tredje/fjärde) barnet har storlek 128 på sommaren men behöver 134 till vintern. Så det där med att ärva är toppen, men fungerar inte alltid så bra när barnen sedan blir större, och då kan efterföljande barn kosta minst lika mycket i drift. 😊
    Ja vist är det så. Sen när de är äldre och har kläderna längre innan dom växer ur och leker våldsammare än innan så blir det inte lika mycket att spara. Min 5 åring gör hål i princip alla sina byxor. Men nu lappar jag ihop dom istället för att kasta men det blir mindre att spara. Men å andra sidan så är det jag som valt att skaffa barnen inte staten. Sen är vi två arbetande vuxna här hemma med normal inkomst. Så med handen på hjärtat så skulle vi klara oss fint utan barnbidrag och flerbarnstillägg. Skulle inte få så mycket över varje månad men bidrag tänker jag borde vara till för de som inte får ekonomin att gå ihop. 

    Men hittils så är det min äldsta som kostat mest pengar. 

    Min poäng är att det är en själv som väljer att skaffa barn och barn behöver inte ha en garderob på mer är 10 av varje plagg, de behöver inte ha varsitt rum, de behöver inte göra aktiviteter som är jättedyra när det finns billiga/gratis utflykter, barn behöver inte ha alla prylar dom gillar. Sen kan man handla mycket begagnat. Det gör vi. Fast vi köper begagnat så brukar skicket ändå vara så att syskonen kan ärva. :) 
  • Anonym (Bidragen försvinner inte)

    Tror inte du behöver oroa dig för att bidragen för barnen kommer försvinna. iaf inte med tanke på att västvärlden står inför en åldrande befolkning och allt färre barn som föds, tror snarare att världens regeringar kommer att behöva tänka om och tänka nytt för att befolkningen inte ska minska och för att incitamenten till att få barn ska öka. Oklart dock om de kommer att lyckas?

  • Studentpappa

    Öka jobbskatteavdragen och slopa barnbidragen, skaffa inte fler barn än ni har råd med. 

    Det ska fan löna sig att arbeta.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Cc)
    Anonym (Elize) skrev 2023-10-23 06:19:00 följande:

    Det bästa är väl att barnbidraget blir inkomstbeprövat. De säger att det blir för dyrt men konstigt nog är det inte för dyrt att inkomstbepröva bostadsbidraget?

    Slopa både barnbidrag och bostadsbidrag. Sätt en gräns för alla bidrag vid 2 barn. 


    Det sjuka vad gäller bostadsbidrag tycker jag är detta:

    Jag är ensamstående och sett till min inkomst (studerar) har jag rätt till bostadsbidrag. Men jag är en spara och har snålat in och sparat upp till över det man får ha på kontot för bidrag. Jag hade kunnat shoppa loss och sedan få bidrag på några tusen varje månad.

    Så en annan förälder som är i samma sits som jag men som istället prioriterat shopping framför spara, har rätt till bidrag. Men inte jag. Jag ?straffas? för att jag tar hand om min ekonomi.


    Hur menar du ens nu? Bostadsbidraget är inkomstbeprövat och påverkas av boendekostnad och hur många barn du har boende hemma. Hur man spenderar pengarna påverkar ju inte. Att du väljer att inte nyttja bidrag du har rätt till är ju knappast att straffas det är ett aktivt val du har gjort. Sen kan man ju tycka vad man vill om folk som slösar på pengar och speciellt då bidrag. 

    Jag har själv som ensamstående och tidigare studerande valt att inte ta ut bidrag jag hade rätt till. Det var ju mitt val och jag hade möjlighet till det valet, vilket inte alla har. Inte går jag och är bitter över att andra nyttjar det systemet. Jag har ju ingen aning om hur de använder sina pengar eller vilka omkostnader de har, eller varför de har behovet av det stödet. Jag tycker det är bra att det finns sådana bidrag, som kan hjälpa en när livet inte riktigt blir som man tänkt och inte riktigt går ihop sig. Sen att det finns idioter som utnyttjar systemet så mycket de kan, ja det är tråkigt, speciellt då de förstör för alla andra, men ska de som verkligen behöver det straffas och bli helt utelämnade då. Vad är det för samhälle att sträva efter. 
  • Anonym (Cc)
    Studentpappa skrev 2023-12-25 20:36:10 följande:

    Öka jobbskatteavdragen och slopa barnbidragen, skaffa inte fler barn än ni har råd med. 

    Det ska fan löna sig att arbeta.


    Hur ofta lönar det sig att gå på bidrag i jämförelse med att arbeta? Istället för att förfasas över "höga bidrag" bör man väl snarare förfasa sig över att lönerna är så låga? Flera bidrag justeras efter ett prisbasbelopp som ska spegla prisutvecklingen i landet, man kan ju tycka att lönerna bör hänga med i den utvecklingen med? Andra bidrag bestäms med fasta summor som barnbidraget, inräknat inflation har värdet inte förändrats mycket. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Cc) skrev 2023-12-25 20:39:32 följande:
    Hur menar du ens nu? Bostadsbidraget är inkomstbeprövat och påverkas av boendekostnad och hur många barn du har boende hemma. Hur man spenderar pengarna påverkar ju inte. Att du väljer att inte nyttja bidrag du har rätt till är ju knappast att straffas det är ett aktivt val du har gjort. Sen kan man ju tycka vad man vill om folk som slösar på pengar och speciellt då bidrag. 

    Jag har själv som ensamstående och tidigare studerande valt att inte ta ut bidrag jag hade rätt till. Det var ju mitt val och jag hade möjlighet till det valet, vilket inte alla har. Inte går jag och är bitter över att andra nyttjar det systemet. Jag har ju ingen aning om hur de använder sina pengar eller vilka omkostnader de har, eller varför de har behovet av det stödet. Jag tycker det är bra att det finns sådana bidrag, som kan hjälpa en när livet inte riktigt blir som man tänkt och inte riktigt går ihop sig. Sen att det finns idioter som utnyttjar systemet så mycket de kan, ja det är tråkigt, speciellt då de förstör för alla andra, men ska de som verkligen behöver det straffas och bli helt utelämnade då. Vad är det för samhälle att sträva efter. 
    Du kan inte ha förstått Elizes inlägg. Hon syftar på förmögenhetsgränsen för att få bostadsbidrag. Har för mig att fribeloppet är 100 000 kr, sedan börjar bostadsbidraget att minska mer och mer, ju större förmögenhet man har. 

    Det gör att de som har sparat pengar innan de fick barn (eller blev ensamstående med barn), kommer att få mindre bostadsbidrag - och i stället får ta från kapitalet varje månad för att kunna betala hyran - än folk som levt ur hand i mun hela livet. 

    Det är för övrigt samma för det bostadstillägg som pensionärer kan få. Min mamma fick inget för att hon och min far (som avled före henne) hade varit sparsamma hela livet, och hon retade sig enormt på det.
  • Studentpappa
    Anonym (Cc) skrev 2023-12-25 20:53:03 följande:
    Hur ofta lönar det sig att gå på bidrag i jämförelse med att arbeta? Istället för att förfasas över "höga bidrag" bör man väl snarare förfasa sig över att lönerna är så låga? Flera bidrag justeras efter ett prisbasbelopp som ska spegla prisutvecklingen i landet, man kan ju tycka att lönerna bör hänga med i den utvecklingen med? Andra bidrag bestäms med fasta summor som barnbidraget, inräknat inflation har värdet inte förändrats mycket. 
    Poängen var inte att det lönar sig att gå på bidrag, däremot att skatten är för hög sett till vad vi får för den. Skrota barnbidraget och lägg motsvarande summa av statsbudgeten på jobbskatteavdraget och vips, så lönar det sig lite mera att knega. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Cc)
    Studentpappa skrev 2023-12-25 20:57:55 följande:
    Poängen var inte att det lönar sig att gå på bidrag, däremot att skatten är för hög sett till vad vi får för den. Skrota barnbidraget och lägg motsvarande summa av statsbudgeten på jobbskatteavdraget och vips, så lönar det sig lite mera att knega. 
    Nja jag tycker barnbidraget kan få vara kvar, numera skulle jag klara mig utan det, men jag hade en tuff ekonomisk period då det var guld värt att ha de där extra slantarna. Så det skulle bara drabba dem som har det sämst om man tar bort det. Även om man lägger det på ett jobbskatteavdrag eftersom de som tjänar sämst sannolikt knappt kommer märka av ett jobbskatteavdrag. De med bäst inkomst som faktiskt inte har något behov av barnbidraget kommer få desto mer i plånboken istället. Gisslet med bidrag är ju just de som man kanske anser inte förtjänar eller behöver de bidrag de får, men majoriteten av de som får bidrag behöver de verkligen, och de kan vara skillnaden mellan att ta sig igenom en svår period eller fastna där. 
  • Anonym (Cc)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-25 20:57:38 följande:
    Du kan inte ha förstått Elizes inlägg. Hon syftar på förmögenhetsgränsen för att få bostadsbidrag. Har för mig att fribeloppet är 100 000 kr, sedan börjar bostadsbidraget att minska mer och mer, ju större förmögenhet man har. 

    Det gör att de som har sparat pengar innan de fick barn (eller blev ensamstående med barn), kommer att få mindre bostadsbidrag - och i stället får ta från kapitalet varje månad för att kunna betala hyran - än folk som levt ur hand i mun hela livet. 

    Det är för övrigt samma för det bostadstillägg som pensionärer kan få. Min mamma fick inget för att hon och min far (som avled före henne) hade varit sparsamma hela livet, och hon retade sig enormt på det.
    Fast är det egentligen så orimligt? Har du tillgångar på banken så har du ju råd att betala din hyra? Hade varit märkligt om man kan ha hur mycket tillgångar som helst men ändå få bostadsbidrag. Det är väl så det brukar funka, mina omkostnader överstiger av någon anledning min inkomst för månaden, jag får ta av sparpengarna. Självklart är det inte kul men bidraget är till för de som faktiskt inte har råd, har man pengar på banken har man ju råd. 100 000 kr är rätt generöst ändå. Sedan att det finns folk som hellre slösar pengar än sparar visst. Men samtidigt är det extremt få människors ekonomi man faktiskt har insikt i så man bör vara lite försiktig att hävda vilka som bör ha rätt till bidrag eller inte. 
  • Anonym (Elize)
    Anonym (Cc) skrev 2023-12-26 10:43:11 följande:
    Fast är det egentligen så orimligt? Har du tillgångar på banken så har du ju råd att betala din hyra? Hade varit märkligt om man kan ha hur mycket tillgångar som helst men ändå få bostadsbidrag. Det är väl så det brukar funka, mina omkostnader överstiger av någon anledning min inkomst för månaden, jag får ta av sparpengarna. Självklart är det inte kul men bidraget är till för de som faktiskt inte har råd, har man pengar på banken har man ju råd. 100 000 kr är rätt generöst ändå. Sedan att det finns folk som hellre slösar pengar än sparar visst. Men samtidigt är det extremt få människors ekonomi man faktiskt har insikt i så man bör vara lite försiktig att hävda vilka som bör ha rätt till bidrag eller inte. 
    Nej det är inte orimligt men det är ju lite orättvist?

    Tex om vi har person A och B.
    Säg att båda har exakt samma inkomst och utgifter. A betalar sina utgifter och sparar resten. Köper bara det nödvändiga. B betalar sina utgifter men sparar ingenting. Köper saker, reser, kanske tar lån osv.

    Sedan ska både A och B börja plugga istället.
    A får csn men inget bostadsbidrag för A har pengar på banken.
    B får csn och bostadsbidrag för B handlade upp alla sina pengar.

    Hade A handlat upp alla sina pengar hade A också fått bostadsbidrag. A skulle kunna ta alla sina 100 000 kr och köpa saker, så har A inga pengar på banken längre, och sedan kan A också få bostadsbidrag.

    Är inte detta ett ganska konstigt system? Hade kanske varit bättre om tex a-kassa, försörjningsstöd och sjukersättning och lägstalöner mm höjdes så bostadsbidrag inte behövdes? Det är ett ganska konstigt bidrag om man tänker efter.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Cc) skrev 2023-12-26 10:43:11 följande:
    Fast är det egentligen så orimligt? Har du tillgångar på banken så har du ju råd att betala din hyra? Hade varit märkligt om man kan ha hur mycket tillgångar som helst men ändå få bostadsbidrag. Det är väl så det brukar funka, mina omkostnader överstiger av någon anledning min inkomst för månaden, jag får ta av sparpengarna. Självklart är det inte kul men bidraget är till för de som faktiskt inte har råd, har man pengar på banken har man ju råd. 100 000 kr är rätt generöst ändå. Sedan att det finns folk som hellre slösar pengar än sparar visst. Men samtidigt är det extremt få människors ekonomi man faktiskt har insikt i så man bör vara lite försiktig att hävda vilka som bör ha rätt till bidrag eller inte. 
    Nja, jag tycker att det ger fel signaler. I alla fall borde det utredas var förmögenheten kommer ifrån, i så fall. Om det är en lottovinst, aktieutdelningar, arv eller skilsmässopengar, så kan personen gott leva upp dem i stället för att få bidrag, det tycker jag också. Men om det är pengar personen gnetat ihop under 50 års tid, ifrån ett hårt och monotont arbete med liten lön... då är det inte lika självklart.

    Signalerna det ger är ju, att det är lika bra att leva ur hand i mun och inte spara något. Eller spara på ett sätt som inte syns för myndigheterna (t.ex. i guld, ädelstenar, antikviteter...). 
  • Anonym (Cc)
    Anonym (Elize) skrev 2023-12-26 10:58:56 följande:
    Nej det är inte orimligt men det är ju lite orättvist?

    Tex om vi har person A och B.
    Säg att båda har exakt samma inkomst och utgifter. A betalar sina utgifter och sparar resten. Köper bara det nödvändiga. B betalar sina utgifter men sparar ingenting. Köper saker, reser, kanske tar lån osv.

    Sedan ska både A och B börja plugga istället.
    A får csn men inget bostadsbidrag för A har pengar på banken.
    B får csn och bostadsbidrag för B handlade upp alla sina pengar.

    Hade A handlat upp alla sina pengar hade A också fått bostadsbidrag. A skulle kunna ta alla sina 100 000 kr och köpa saker, så har A inga pengar på banken längre, och sedan kan A också få bostadsbidrag.

    Är inte detta ett ganska konstigt system? Hade kanske varit bättre om tex a-kassa, försörjningsstöd och sjukersättning och lägstalöner mm höjdes så bostadsbidrag inte behövdes? Det är ett ganska konstigt bidrag om man tänker efter.
    Orättvist, tja kanske det, men hur ofta är livet rättvist? I ditt exempel är det dessutom ett aktivt val man gjort, medveten om premisserna. Men bidrag är ju fortfarande bara något som egentligen ska användas när det är så illa ställt att man inte klarar sig annars. Sen kan man ju knappast klandra person B för att förgylla tillvaron för sina egna ihop arbetade pengar. Medan den andre valt att leva snålt och spara. Ska man gå och vara bitter för allt som är orättvist i livet kommer man bli bra bitter. 

    Absolut vore det bättre om bostadsbidraget inte behövdes alls, där håller jag med!
  • Anonym (Cc)
    Anonym (XXX) skrev 2023-12-26 11:00:08 följande:
    Nja, jag tycker att det ger fel signaler. I alla fall borde det utredas var förmögenheten kommer ifrån, i så fall. Om det är en lottovinst, aktieutdelningar, arv eller skilsmässopengar, så kan personen gott leva upp dem i stället för att få bidrag, det tycker jag också. Men om det är pengar personen gnetat ihop under 50 års tid, ifrån ett hårt och monotont arbete med liten lön... då är det inte lika självklart.

    Signalerna det ger är ju, att det är lika bra att leva ur hand i mun och inte spara något. Eller spara på ett sätt som inte syns för myndigheterna (t.ex. i guld, ädelstenar, antikviteter...). 
    Fast 100 000 är ju inte ingenting. För att få tillgång till ett bidrag som bekostas även av personer som arbetar och betalar skatt och som inte kan spara ihop till det ens så är det faktiskt generöst. Självklart är det trist att behöva använda sparpengar till nödvändigheter såsom hyra men ärligt talat vore det skevt om man kan ha hur stora tillgångar som helst och få bidrag. Bidrag ska ju vara för dem som faktiskt inte har råd annars, inte för dem som har råd men inte vill använda sina tillgångar för det är trist. Det hade verkligen varit skevt. 

    Skulle man dessutom börja utreda var folks förmögenheter kommer ifrån skulle bidraget bli ännu dyrare per utbetalad krona. 
  • Anonym (Tutti belli)

    Problemet med flerbarnstillägg är väl att om folk vet att de får mer pengar om de har fler barn, så blir ju det nästan en motivering att skaffa fler eftersom man då vet att staten förser med pengar istället för att man faktiskt själv ska kunna försörja sina barn.
    Behåll barnbidrag i grunden och ta bort flerbarnstillägg alternativt att man sätter en ganska låg gräns på flerbarnstillägg typ max fyra barn.
    Vilket redan vid fyra barn är ganska ovanligt i de flesta familjer nu, då de flesta som inte har barnen som livnäring kanske bara skaffar 1 eller 2.
    De handlar ju inte om gemene man utan snarare folk som skaffar närmare 8 barn, men som ändå inte kan försörja dem utan hjälp av staten.

  • Anonym (Ansvar)

    Barnbidrag och flerbarnstillägg är givetvis ett välkommet tillskott till hushållskassan, men jag tänker samtidigt att föräldrarna har försatt sig själv i en ohållbar situation om man står och faller pga ett uteblivet bidrag. Jag instämmer i att man måste ta ansvar för att inte skaffa fler barn än vad man har råd att mäkta med.

  • Anonym (Slöseri ombudsmannen)

    Jag tycker de är bra att dom tar bort de för de finns ingen rättighet till att man ska få skaffa ett fotbollslag med ungar utan om man vill göra de så anser jag att man ska kunna försörja sig och ge sina barn en lämplig uppväxt utan stöd av staten.

    Nu finns de tyvärr något som heter existens minimum i Sverige som kommer göra att många istället för flerbarnstillägg får ett högre socialbidrag.

    Men då denna typen av förslag brukar tyvärr följas av en rad olika undantag som gör att de bara 2-3% som drabbas av en sån här ändring. Sett ut så sista 25 åren iallafall vilket invandringen är ett tydligt exempel på när politiker slår sig för bröstet och ändrat asyl lagarna som då alltid följs av en rad olika undantag som sen inte gör någon skillnad och är inte asylinvandringen som är ca 15-20 tusen personer som verkligen flytt från något som är problemet utan de är dom 150-200 tusen ekonomiska immigranterna som kommer varje år som är de stora problemet.

    Jag såg redan för 30 år sedan hur utbrett bidrags fuskandet är då jag bodde i ett utsatt område och är konstigt att ingen politiker reagerat på att de kan vara 30-40 invandrar män skrivna i en etta på 20 kvm i Hässelby? Tex tittar man på dessa män som är skrivna på de sättet så ser man snabbt ett mönster på att dom alla skilt sig ganska omgående efter att dom kom till Sverige och då flyttat in i en etta på 20 kvm tillsammans med 30-40 andra män och våra politiker fattar inte att de handlar om att en frånskild fru med en knippe ungar har en helt annan peng varje månad från soc än om hon fortsatt vara gift och männen bor kvar tillsammans med sina familjer.

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Slöseri ombudsmannen) skrev 2023-12-28 19:28:06 följande:

    Jag tycker de är bra att dom tar bort de för de finns ingen rättighet till att man ska få skaffa ett fotbollslag med ungar utan om man vill göra de så anser jag att man ska kunna försörja sig och ge sina barn en lämplig uppväxt utan stöd av staten.

    Nu finns de tyvärr något som heter existens minimum i Sverige som kommer göra att många istället för flerbarnstillägg får ett högre socialbidrag.


    Jo. De familjer som man mest skulle vilja komma åt, går på soc nästan hela bunten. D.v.s. de påverkas inte av ett avskaffat flerbarnstillägg. De är garanterade samma belopp på kontot varje månad, helt oavsett vilka övriga bidrag de har rätt till eller inte har rätt till.

    Normen för varje barn är dessutom mycket större än flerbarnstillägget, så vill man komma åt att folk skaffar för många barn, är det DÄR man måste sätta ribban. D.v.s. bara ge ut barnnormer för två eller tre barn, och ska folk ha fler så får de antingen försörja dem själva, eller hushålla bättre med det bidrag de får. 

    Att ta bort flerbarnstillägget påverkar endast vanliga, normala svenska två- och trebarnsfamiljer negativt. Men visst, man kan alltid sätta gränsen för flerbarnstillägg OCKSÅ vid tre barn, det skadar ju inte. Men först och främst måste man sätta en gräns i socialbidraget, för hur många barn man kan få barnnormer för. 
  • Anonym (Göran)

    Man ska kvalificera sig för att gå barnbidrag.  Sen utöver det ska det inkomstprövas. Jobba 1 år få lägsta nivå. Jobba 3 år få högsta belopp.  Detta ska gälla för varje barn.  

Svar på tråden Flerbarnstillägg