• Anonym (Döderhultarn)

    Sälja bostad innan man köper nåt nytt?

    I dessa tider står bostadsmarknaden ganska still, i alla fall där jag bor. Hus har varit ute på Hemnet sen typ maj och andra har sänkts kraftigt. Jag bor själv i en bostadsrätt i ett litet samhälle och har lurat på att flytta till nåt lite större och närmare stan under en längre period. Dock inget jag har bråttom med.

    Funderar på om man skulle försöka sälja bostaden och sedan leta något nytt efter att man vet att man fått det sålt. På så sätt kan inte en eventuell köpare utnyttja min desperation att få min bostad såld. Det jag riskerar isstället är att det inte dyker upp något vettigt i min prisklass till dess att jag måste flytta ut.

    Oavsett så tar man ju en risk med detta. Har nån gjort nåt liknande när marknaden stått still?

  • Svar på tråden Sälja bostad innan man köper nåt nytt?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Döderhultarn) skrev 2023-10-24 16:17:26 följande:
    Sälja bostad innan man köper nåt nytt?

    I dessa tider står bostadsmarknaden ganska still, i alla fall där jag bor. Hus har varit ute på Hemnet sen typ maj och andra har sänkts kraftigt. Jag bor själv i en bostadsrätt i ett litet samhälle och har lurat på att flytta till nåt lite större och närmare stan under en längre period. Dock inget jag har bråttom med.

    Funderar på om man skulle försöka sälja bostaden och sedan leta något nytt efter att man vet att man fått det sålt. På så sätt kan inte en eventuell köpare utnyttja min desperation att få min bostad såld. Det jag riskerar isstället är att det inte dyker upp något vettigt i min prisklass till dess att jag måste flytta ut.

    Oavsett så tar man ju en risk med detta. Har nån gjort nåt liknande när marknaden stått still?


    Vi sålde vårt hus i juni. Sedan köpte vi vars en ny lägenhet. Där mitt ex letade var det inga problem, ganska många objekt ute. Där jag letade fanns det mycket mindre, men hittade en redan innan vi sålt huset, och eftersom ingen var intresserad så var den kvar när jag ville köpa. Min plan B var att bo hos en nära släkting om jag inte hittade något tidigare. Skulle aldrig köpa innan vi fick sålt, många hus ligger ute väldigt länge. 
Svar på tråden Sälja bostad innan man köper nåt nytt?