• Steffe78

    Låna till del av kontantinsats

    Vi bor i hyresrätt. Där vi betalar nästan 18000 i hyra. Har det senaste halvåret börjat leta hus där vi kan få ett billigare boende. De flesta hus vi kollar på blir det billigare månadskostnad när man gör en kalkyl. Vårt stor problem är att vi endast har 250 000 sparade att lägga på en kontantinsats. Då blir utbudet av hus väldigt begränsat och ofta är det rejäla rustobjekt som dyker upp. Finns det banker som erbjuder andra lånelösningar som gör att man kan låna till del av kontantinsatsen?

  • Svar på tråden Låna till del av kontantinsats
  • Daisy28
    Steffe78 skrev 2023-10-26 08:38:47 följande:
    Låna till del av kontantinsats

    Vi bor i hyresrätt. Där vi betalar nästan 18000 i hyra. Har det senaste halvåret börjat leta hus där vi kan få ett billigare boende. De flesta hus vi kollar på blir det billigare månadskostnad när man gör en kalkyl. Vårt stor problem är att vi endast har 250 000 sparade att lägga på en kontantinsats. Då blir utbudet av hus väldigt begränsat och ofta är det rejäla rustobjekt som dyker upp. Finns det banker som erbjuder andra lånelösningar som gör att man kan låna till del av kontantinsatsen?


    Ja, men ni behöver god kreditvärdighet då det blir ett blancolån
  • planerar barn123

    Tänk på att det tillkommer kostnader i hus som inte ingår i kalkylerna på tex. bankerna och Hemnet. Det är framförallt kostnad för underhåll som inte ingår normalt sett. Att byta tak eller göra om ett badrum kan kosta 150-300 000, vilket blir 400-800 kr/mån om det byts vart 30:e år. Just nu betalar vi närmare 18 000 i bara amortering och ränta för ett ganska ordinärt bolån på 3 miljoner.

    Som ovan sa kan banker ge privatlån på en del av kontantinsatsen, men ni behöver normalt sett betala pantbrev och lagfart kontant också. 

  • välbärgad man i mina bästa år

    Jag kan hjälpa dig på traven vad beträffar vad det kostar att bo i egen fastighet. Jag bor på en fastighet som är på ca 360 kvm stor dvs en lite mindre herrgård. I avfolkningsbygderna har det hitintills varit billiga att köpa fastigheter. Har för övrigt ärvt min så jag har fått den gratis. 

    De fasta kostnaderna är på ca:
    renhållning/soptömning 1600 kronor / år
    vatten/avlopp 4800 kronor / år
    försäkring 6200 kronor / år
    fastighetsavgift (fd fastighetsskatt) 4600 kronor / år

    Totalt: 17200 kronor / år dvs 1435 kronor / månad

    Några räntor har jag ju inte eftersom jag ärvt fastigheten. Däremot har jag uppvärmningskostnaderna och elen. Värmer upp fastigheten inkl varmvattnet med bergvärme så det är i princip bara själva elförbrukningen.

    Så mitt tips är - satsa på landsbygden! Där kan man få tag i en bra fastighet på 150 - 200 kvm för i runda slängar 500K kronor!

  • Sampo
    SBAB erbjuder ett inlåningslån som gör att du kan låna upp till 10 % av bostadens värde. Ett inlåningslån har en ränta som är högre än räntan på ett konventionellt bolån, men det kan vara ett bra alternativ om du inte har tillräckligt med medel för att betala hela insättningen. Men du måste ha en bra kredithistorik
  • Sampo
    Plus, för att bekanta dig med skuldkvoten, skulle jag råda dig att läsa artikeln, som beskriver vad du kan göra i ditt fall.
Svar på tråden Låna till del av kontantinsats