• rn85bn

    Bilköp som inte gått som jag önskat

    Har vi någon bilhandlare här, eller guru på konsumentköplagen?

    Jag åkte å kollade på en bil från 2013, men glömde kolla hela lacken.
    Så dagen efter frågade jag om bilen hade rost, då svarade bilhandlaren att bilen var "rostfri förutom nån bubbla".
    Med det sagt och lite annat, så köpte jag bilen.
    Jag hade ju läst att man inte längre har samma undersökningsplikt som köpare, utan i huvudsak ska bilen inte ha några brister som man inte kan förstå av bilens ålder och miltal, eller av vad bilhandlaren säger eller avtalar om.

    När jag sen hade mer tid efter några dagar med bilen så såg jag att det var rost längs hela ena sidan undersida motorhuv, och lite letar det sig upp på huven med. I tillägg upptäckte jag att ett täcklock till strålkastaren saknades, samt föll handtaget till huvöppning vid benen av när jag körde en dag.

    Omlackering vill bilhandlaren ge mig mot halva priset av vad jag får själv, och de andra delarna anser de inte ha fog för att betala alls.

    Jag anser de ska stå för allt egentligen.

  • Svar på tråden Bilköp som inte gått som jag önskat
  • välbärgad man i mina bästa år

    Det hade ju varit bra om du upplyst om märke, modell och vägmätarställning???

    Du skulle naturligtvis haft med dig någon som hade lite kunskap om bilar och i synnerhet BEGAGNADE BILAR SOM ÄR 10 ÅR GAMLA!!!

    Du borde väl insett att en 10 år bil som rullat på svenska saltade vintervägar inte är rostfri.  Glad

    Däremot de saknade delarna borde du kunna övertala säljaren att fixa.

    Btw, vad betalade du för bilen?

  • Anonym (Jjgg)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2023-10-30 12:09:42 följande:

    Det hade ju varit bra om du upplyst om märke, modell och vägmätarställning???

    Du skulle naturligtvis haft med dig någon som hade lite kunskap om bilar och i synnerhet BEGAGNADE BILAR SOM ÄR 10 ÅR GAMLA!!!

    Du borde väl insett att en 10 år bil som rullat på svenska saltade vintervägar inte är rostfri.  // Glad

    Däremot de saknade delarna borde du kunna övertala säljaren att fixa.

    Btw, vad betalade du för bilen?


    Jag tror ts vill ha ett svar med mer besserwisser- attityd 😄😄😄
Svar på tråden Bilköp som inte gått som jag önskat