• HailSatan

    RS-Virus, Jul och nyår!?

    Tja! väntar mitt första barn som är beräknat till 8/12 2023 och är såå himla taggad!

    Nu till min fundering.. Hur tänker man kring alla som vill träffa bebisen såhär i vintertid? Både min familj och frugans familj vill fira Jul och nyår tillsammans men också träffa bebisen innan dess. Min fru är från Luleå så hennes familj har en bit att resa. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra nu då vi inte vill utsätta vår bebis för virus och hört rekommendationer om att man ska vara själva med ens bebis i 3 månader efter födseln? Vi vill liksom inte göra familjerna besvikna och ledsna men vet inte om man är onödigt orolig som första förälder.. 

    Har ni några tips eller tankar på vad man kan göra/tänka på?
    Eller hur gjorde ni som varit i samma situation?? 

    Tacksam för svar! :)
     

  • Svar på tråden RS-Virus, Jul och nyår!?
  • Anonym (Eremit)

    Min unge blev smittad med RS av symtomfri smittbärare på BB. 2 veckor med sond, CPAP och dygnetruntövervakning med personal vid hans sida på sjukhus och hemsjukvård 2 veckor till hemma innan han var återställd. 

    Bättre med ledsen släkt, än en dödssjuk bebis.12 år sedan nu, jag har ärr på själen sedan han slutade andas i början av RS, så jag rekommenderar försiktighet.

  • HailSatan
    Anonym (Eremit) skrev 2023-10-26 16:38:38 följande:

    Min unge blev smittad med RS av symtomfri smittbärare på BB. 2 veckor med sond, CPAP och dygnetruntövervakning med personal vid hans sida på sjukhus och hemsjukvård 2 veckor till hemma innan han var återställd. 

    Bättre med ledsen släkt, än en dödssjuk bebis.12 år sedan nu, jag har ärr på själen sedan han slutade andas i början av RS, så jag rekommenderar försiktighet.


    Usch ja låter inte kul alls :/ så skönt att allt löste sig för honom!
    tack för din delning.
  • Anonym (Blivande mamma)

    Jag tycker ABSOLUT att SLÄKT OCH VÄNNER ska VÄNTA till EFTER JUL och NYÅR!

    Rekommendationen om att vara ensam med bebis minst 3 månader finns för reella anledningar tänker jag. För att undvika smitta, för att knyta an, för att man är helt slut och orkar inte med massa folk och har tusen saker att tänka på och göra ändå!

    Jag tänker inte åka någonstans eller ta emot någon förrän jag känner mig redo för det och de får vara så ledsena/besvikna/arga/otåliga som de vill vara! 

Svar på tråden RS-Virus, Jul och nyår!?