• Namnnörden1502

    Är Gulli ett acceptabelt namn?

    Hej hörrni, jag och min sambo ska snart få en liten dotter. Som rubriken lyder så älskar jag namnet Gulli och min sambo godkänner också det, men min fråga är om Ni tycker att hon kan heta det som tilltalsnamn? 

  • Svar på tråden Är Gulli ett acceptabelt namn?
  • ViltHane
    Cathariiina skrev 2023-10-28 12:29:59 följande:
    Jo. Sådana namn är olyckliga på det sättet, att det blir jättetokigt när barnet inte lever upp till dem. Tänk en Tindra eller Glimra som är sur och grinig jämt, en Älva, Sväva eller Vinga som är tjock och klumpig, en Engla eller Engel som är skolans skräck...
    Haha exakt! 

    Det är som att heta Fred, med ADHD. 
  • Auditanne

    Ja, så länge man inte betonar det på samma sätt som ordet "gullig" så är det ett fint namn tycker jag.

  • Elizza11

    Jag trodde du skulle fråga om din hund eller katt kunde heta Gulli..

    När det gäller namn på ett barn är jag kluven!.

    Varför inte bara kalla henne det..sen kan hon ju välja själv om hon vill heta det när hon blir äldre? ..

  • Ruter

    Vi funderar på att döpa våran dotter till det namnet dock som andranamn då det är ett släktnamn och ha ett annat tilltalsnamn. 

  • Cathariiina
    Ruter skrev 2023-11-01 07:26:45 följande:

    Vi funderar på att döpa våran dotter till det namnet dock som andranamn då det är ett släktnamn och ha ett annat tilltalsnamn. 


    Då krävs det ett extra stiligt, värdigt, seriöst och ärevördigt tilltalsnamn för att kompensera.
  • Krämare86

    Varför inte köra på Gulligulligullan. Samtidigt en gest till Norrbotten-skalden från Jokkmokk. Det skulle stå sig som unikt namn också. 

  • LFF
    AndreaBD skrev 2023-10-27 19:18:31 följande:

    Det är ett kurdiskt eller syriskt namn, tror jag. Min svägerska heter så. Det är ju inget hinder, men det kan ju vara bra att vara medveten om det. 


    Det är ett gammalt svenskt namn. Min morfars kusin heter det och hon är väldigt ursvensk. 
  • Xenia

    Jag tror att Gulli var ett smeknamn för Gunilla. Så hellre Gunilla, Gulli känns för "gulligt".

    Det finns också ett namn Gullvi men det är kanske för ovanligt.

  • Trast
    Namnnörden1502 skrev 2023-10-26 19:43:41 följande:
    Är Gulli ett acceptabelt namn?

    Hej hörrni, jag och min sambo ska snart få en liten dotter. Som rubriken lyder så älskar jag namnet Gulli och min sambo godkänner också det, men min fråga är om Ni tycker att hon kan heta det som tilltalsnamn? 


    Tror det stavas "Gurli"
  • Nandez
    Xenia skrev 2024-01-16 21:38:22 följande:

    Jag tror att Gulli var ett smeknamn för Gunilla. Så hellre Gunilla, Gulli känns för "gulligt".

    Det finns också ett namn Gullvi men det är kanske för ovanligt.


    Det tycker jag med, lite för gulligt med Gulli heller Gunilla
  • Cathariiina
    Nandez skrev 2024-01-16 21:43:28 följande:
    Det tycker jag med, lite för gulligt med Gulli heller Gunilla
    Gunilla är fint, det är verkligen dags för en renässans för det namnet. Jag tänker främst på Kulla-Gulla såklart - hon var döpt till Gunilla Beatrice Fredrike.
Svar på tråden Är Gulli ett acceptabelt namn?