• Anonym (inget sexliv)

    Att leva största delen av sitt vuxna liv i ett förhållande - men utan sex

     Jag vet att det finns många. Många som upplever detta och många trådar i ämnet. Men jag behöver få skriva av mig.

    Jag träffade min man när jag var 26. Han var den första jag hade sex med och alltså fortfarande den enda. Vi hade ett bra sexliv de första åren. Inte fantastiskt - förmodligen bidrag min totala oerfarenhet och hans ganska korta tidigare erfarenheter - också till detta, vi hade inte så mycket att jämföra med, inte så mycket att utveckla oss ifrån osv. Men det var ok och regelbundet. 

    Sen fick vi barn och sen har det aldrig blivit bra därefter. Och om det var kanske en gång i halvåret första åren så är det nu i bästa fall en gång om året. Vi har pratat om det här massor med gånger. Han vet att jag vill ha ett mer normalt sexliv men han tycker inte det är viktigt, känner nog sällan lust, tänker sällan på sex osv. Så de extremt få gånger det händer är det ju på hans initiativ eftersom jag inte kan ta initiativ när jag vet att han egentligen inte vill. 

    Jag börjar närma mig 50-årsåldern. Vi har ett bra förhållande i övrigt och vårt liv är bra. Jag vill absolut inte skilja mig. Vill absolut inte vara otrogen. Så jag förstår helt att det inte finns någon lösning på detta. Men jag sörjer det. Jag sörjer att mitt sexliv i livet blev så begränsat. Att jag aldrig får känna mig eftertraktad sexuellt. Att jag inte får vara naken hud mot hud. Att vi inte delar detta.  

  • Svar på tråden Att leva största delen av sitt vuxna liv i ett förhållande - men utan sex
  • zelgon

    Trist, hoppas att det löser sig. Men det låter ju inte så.

    Tja... Jag har lyckats med sexlivet men misslyckats med förhållanden. Kanske är två saker som är svåra att förena?

  • Anonym (Målilla)

    Hmm men även om ni pratat om det så återstår fortfarande en lösning.  Att bara prata enbart löser ingenting. Att bara prata är egentligen bara att konstatera fakta att så här är det..  ja men sen då? Vad har ni båda gjort för att konkret lösa att det blivit så här?  Det gäller ju att ni tillsammans tar tag i detta och hjälps åt att hitta en godtagbar lösning.  

    Jag känner att ni hamnat lite i osynk när ni inte har så mycket erfarenhet. Ni har på nåt sätt kommit att gömma er bakom det där istället för att använda er av det och utforska varandras lust . Ni har gjort tvärtom.  Och utforskar man inte sin sexualitet tillsammans och inte heller på egen hand så hamnar man lätt där ni är nu.  Det är aldrig försent att börja om på nytt , det gäller bara att viljan finns  . 

    Självklart kan du ta initiativ,  han skulle absolut uppskatta det. För lust föder lust och ju mer man tar på varandra ju mer väcks känslorna . 

    Sen såklart kan ju attraktion och känslor minska med tiden så lusten ebbar ut och kanske är det så även för er? Men även det behöver lösas. 

    Att bara finna sig i fakta löser ingenting.  Ni måste ändå ha en plan oavsett varför lusten ebbat ut. 

Svar på tråden Att leva största delen av sitt vuxna liv i ett förhållande - men utan sex