• Cissyyy

    Gravid eller inte??

    Hej hoppas jag kan få lite mer hjälp och klartecken från gruppen. Då vården inte hjälpt mig alls och bara skickar vidare och inga svar.


    Fick min mens 21 oktober, hade sista mensdag 25 oktober. Hade oskyddat 27 oktober (Innan detta inte sex på 2 veckor ca).


    I måndags 30 oktober, började jag få blödning från underlivet (röd klar färg) och väldigt ont i nedre delen av magen, symtomen jag fick liknande dom jag hade vid ett tidigare missfall för flera år sedan. Så jag tänkte ta ett test bara för att kolla. Det visade positivt (Se bild 1)


     


    I tisdags hade jag fortfarande samma symtom, men inte lika ont å inte så mycket blödning, bokade tid hos gynekolog som kollade så allt stod rätt till. Hon kunde ej se något konstigt eller se någon graviditet alls. Vi tog ett test tillsammans svagt positivt, hon sa "jag tror inte du är gravid för jag kan ej se något, men eftersom du har ont och lite blödning skulle det KANSKE kunna va utomhavandeskap och du borde ta ett blodprov som visar hCG. Men jag ska på semester 2 veckor så du får ringa din mottagning själv" 


    Hon lämnade mig livrädd för har googlat om utomhavandeskap...


    Onsdag:  Ringt runt till olika mottagningar berättar min situation, alla skickar mig vidare. Ingen vill ta emot mig. Höll på å ringde i flera timmar alla bara skickade runt mig å tillbaka. Tillslut kom jag till den mottagning jag var från början och fick en tid till samma gynekolog om 2 veckor för eventuellt blodprov då. Tog ett till test igår (torsdag) Se bild 2, svagt positivt.


    Och idag fredag 3/11, tog jag ett digitalt test som också visade positivt. Jag försöker bara förstå, är det ens möjligt att jag kan vara gravid?? Hur vanligt är det att det visar fel?, Och jag tog första testet endast för jag va rädd för missfall igen då symtomen påminde om det, och missfall är en av det värsta sakerna jag gått igenom tidigare. Så jag är bara rädd...


  • Svar på tråden Gravid eller inte??
  • Zaro

    Flera test brukar inte visa fel, om man inte fått ett tidigt mf då. Letade vården genom ultraljud? Det kan ju vara svårt att se något se tidigt isåfall. Kan du inte ta ett blodprov istället? Det är svart på vitt. Lycka till!

  • Hjortsö79

    Godmorgon TS, så jobbigt för dig! Hoppas verkligen allt ordnar sig. Jag tänker att din senaste mens inte var riktigt mens, utan en blödning under graviditet. Det är helt omöjligt att sex 27/10 kan leda till positivt test 3 dagar senare, så du har blivit gravid tidigare än för en vecka sen och det är tyvärr möjligt att hormonerna nu är på väg ner då testerna blir allt svagare. Jag tror det hade varit bra om du snarast besökte gynakuten med anledning av positiva test men blödningar. Är det missfall kan man ju tyvärr inte göra något men du ska inte behöva sitta o vänta i två veckor om gynekologen misstänker utomkvedshavandeskap. Håller tummarna för dig!

  • Cissyyy

    Tack för svar båda två Glad


    Jag har ringt och försökt få komma till gynakuten då man måste ringa innan för att få komma in annars nekar dom. Men då mina besvär/symtom inte är så "grova" och inte akuta,, vill dom ej ta emot mig och hänvisar mig bara vidare till mottagning. Och mottagning säger åk till gynakuten. Så jag hamnar liksom emellan allt, oro och stressad. Jag var välkommen in till gynakut om mina symtom skulle bli värre.(vilket det ej blivit ÄN.) Sen sa dom att jag skulle ta nytt test nästa vecka istället.


    Idag har jag inga blödningar alls, och bara lite ont i magen nedre delen. Jag har så dåligt tålamod och blir stressad/orolig lätt, och är en kontrollmänniska. Så det känns så jobbigt att inte veta säkert eller fall det är något "allvarligt". Men jag antar att mitt enda alternativ är att avvakta, blir det värre åka in, sen ta nytt test nästa vecka samt invänta mensen... Det är bara så jobbigt att vara ensam i sina tankar, så tack för ni tog er tid och svarade mig Hjärta

  • Cissyyy

    Svar till Zaro: Gynekologen tog ultraljud och kollade i tisdags, hon såg inget fel eller att jag var gravid (Om jag är det, är det för tidigt att säga enligt henne) Men hur kan testerna då visa positivt? Jag önska jag fick ta ett blodprov, men ingen vill ta emot mig förens om 2 veckor.

  • Daphodil

    Hej, jag skulle gissa att det är ett missfall eftersom testen verkar bli svagare. Kolla igen om några dagar, och invänta din tid om 2 veckor. Jag vet att det är svårt!

  • Maymom

    Med tanke på att testerna minskar i styrka och digitalt bara visar 1-2 samt dina blödningar så tror jag det lutar åt missfall. Jag tror mer på missfall än utomkvedshavandeskap vilket kan vara anledningen till att gynakuten inte tar emot om de också gör den bedömningen.

    Avvakta några dar och ta nytt test, likadant som det du tagit innan så det blir lätt att jämföra. Men får du stark smärta så ring gynakuten direkt.

    Lycka till!

  • OlManH

    Hoppas det löser sig för dig, denna gången eller i snar framtid!
    Jag & sambon va i en liknande situation för ett tag sedan, men lite senare i graviditeten.
    Blödningar som startade vecka 10.
    Visade sig vara MA (missed abortion).
    Barnet hade slutat växa några veckor tidigare.
    Tungt som fan. Extra tungt för min sambo som hela tiden blev påmind då hon fick ont i magen, blödde etc.

    Ta hand om varandra, prata och ev prata med en psykolog.
    Dela sorgen! Ni reagerar säkert lite olika men bara för att det inte syns på utsidan så kan det göra lika ont som om man ligger på golvet och gråter..
    Mycket känslor när hopp och något man redan älskar och tror man har rycks ifrån en. 

  • Cookee

    Man kan ta hcg-prov (blodprov) privat som man köper på werlabs hemsida, om de har provtagningscentral i ditt område?

  • yny

    Jag tror tyvärr som de andra, att du måste ha blivit gravid tidigare än du trott och inte vetat om det då, och att detta tyvärr är ett missfall 😢 Börjat blöda där den 21 oktober, det kan ha varit början på missfallet (eller inte). Och att blödningen sedan tilltog den 30e och att missfallet då tog fart på riktigt.  

    Förstår att det måste vara olidligt att vänta två veckor innan besked... 😞

  • Cissyyy

    Hej igen alla. Hjärta


    Jag blev tvungen åka till gynakuten igår, då jag fick svåra smärtor i nedre delen av magen och illamående och svimfärdig.


    Kom in fick lämna blodprov och kissprov.


    Graviditetstest: Positivt. Hcg: 16


    Ska lämna blodprov (hCG)  igen på måndag, sen ska dom följa upp och ringa mig på tisdagen. Dom kunde återigen inte se något tecken på graviditet eller missfall, allt såg bra och fint ut, inget avvikande. Men dom ska iallafall göra uppföljning på mig vilket känns skönt!  Enligt dom är det lite 50/50, antingen gravid eller missfall gick ej att svara på. För om jag är gravid är jag bara i vecka 1 enligt dom och för tidigt att ens se något..


    Nån som varit med om samma?

  • Maymom
    Cissyyy skrev 2023-11-04 13:28:19 följande:

    Hej igen alla. Hjärta


    Jag blev tvungen åka till gynakuten igår, då jag fick svåra smärtor i nedre delen av magen och illamående och svimfärdig.


    Kom in fick lämna blodprov och kissprov.


    Graviditetstest: Positivt. Hcg: 16


    Ska lämna blodprov (hCG)  igen på måndag, sen ska dom följa upp och ringa mig på tisdagen. Dom kunde återigen inte se något tecken på graviditet eller missfall, allt såg bra och fint ut, inget avvikande. Men dom ska iallafall göra uppföljning på mig vilket känns skönt!  Enligt dom är det lite 50/50, antingen gravid eller missfall gick ej att svara på. För om jag är gravid är jag bara i vecka 1 enligt dom och för tidigt att ens se något..


    Nån som varit med om samma?


    Låter ju som att de uteslutit utomkvedshavandeskap, vad skönt att de kollar upp en extra gång också när du haft så ont. Hoppas det går bra idag.

  • Cissyyy
    Maymom skrev 2023-11-06 10:50:06 följande:

    Låter ju som att de uteslutit utomkvedshavandeskap, vad skönt att de kollar upp en extra gång också när du haft så ont. Hoppas det går bra idag.


    Tack! Mitt hCG sjunkit till 4. Så va det med det... Rynkar på näsan
  • Maymom
    Cissyyy skrev 2023-11-07 08:55:10 följande:
    Tack! Mitt hCG sjunkit till 4. Så va det med det... Rynkar på näsan
    ja då är väl utomkveds helt uteslutet antar jag, så skönt för dig att det inte var det!
    nu får du vila upp dig och ta hand om dig själv. Förstår att det är mycket oro och tankar som gnagt senaste dagarna. Lycka till framåt!
  • Cissyyy
    Maymom skrev 2023-11-07 09:09:43 följande:
    ja då är väl utomkveds helt uteslutet antar jag, så skönt för dig att det inte var det!
    nu får du vila upp dig och ta hand om dig själv. Förstår att det är mycket oro och tankar som gnagt senaste dagarna. Lycka till framåt!
    Ja men precis, dom ringde mig idag och sa "antagligen är det ett väldigt tidigt missfall, du är inte gravid längre iaf." Och att jag ej behöver lämna fler prov. Tack Hjärta
Svar på tråden Gravid eller inte??