• Eelleennaa

    Hjälp! Vi är oense!

    Hej 

    Jag och min Sambo har en dotter på 13 månader och jag är nu gravid igen och vi får vårt andra barn i februari 2024.
    Med vårt första barn var jag föräldraledig i 10 mån medans min sambo studerade vilket han fortfarande gör.
    Jag tog hand om vår dotter dag som natt och ibland när jag behövde vila någon timme på dagen/ duscha/ gå på toaletten tog han henne.
    Nu jobbar jag 100%, är gravid, tar vår dotter på nätterna själv och hon väcker mig flera gånger på nätterna.
    Jag tar dessutom vår dotter direkt efter jobbet i två timmar innan vi ska natta henne tillsammans, dock har det hänt att jag behöver vila någon timme efter arbetet. Jag vill även tillägga att jag lagar all mat till vår dotter/ handlar maten och försöker att hjälpa till med disk och tvätt så mycket jag hinner med och orkar. På helgerna är det jag som tar vår dotter och min sambo hjälper till när det behövs, vilket är vid flera tillfällen under helgen. 


    Min sambo har alltså vår dotter på dagarna när jag jobbar och hjälper till att natta om henne på kvällarna om hon vaknar och jag inte hunnit gått och lagt mig, annars tar jag henne. På helgerna hjälper han till när det behövs på dagarna. 

    Min sambo kräver mer tid och vill att jag tar mer ansvar över vår dotter, jag har sagt att jag inte orkar det men han lyssnar inte. Han tycker att han drar det tyngsta lastet och har henne mer än vad jag har henne. 


    Vad tycker ni? vad är rimligt när man är gravid och jobbar 100%? Är det rimligt att jag tar vår dotter 100% på nätterna och två timmar efter jobbet innan hon ska sova inför natten? Jag får inte sova något på nätterna/ dagarna?

    Vet att det blev en lång text men snälla, jag behöver verkligen era åsikter, min sambo lyssnar inte på mig.

  • Svar på tråden Hjälp! Vi är oense!
  • Anonym (Hej)

    Tänker hur har ni planerat sen när bebis kommer. 
    Viktiga saker att prata om. 
    Sen gäller det ju att inte se det som han hjälper till utan att han tar sitt ansvar för sitt/sina barn.
    Tror oxå på att det kanske är dags för inskolning på förskola
    Har ni någon släkt som kan ta barnet någo. Gång ibland. 
    Sömnen lär inte bli jättemycket bättre efter bebis kommit. 
    Så mitt tips sätt er ner och prata vad ni har för förväntningar på varandra och kom överens hur göra

  • Anonym (Hej)
    Eelleennaa skrev 2023-11-03 22:05:29 följande:

    Hej igen

    Min sambo blev missnöjd med förskolan vi hade inskolning på och tycker att hon är för liten för att börja på förskolan så han har valt att ta henne på dagarna när jag jobbar. Vi försörjer oss på min lön nu så att gå ner i tid kan bli svårt.
    Min sambo studerar på distans för övrigt.


    Men får han inte csn? Tänkte borde ju inte bara vara din lön. Blir ju inte mer pengar in när bebis kommer men utgifterna ökar ju lite och inkomst minskar för antar du ska vara hemma iallfall några månader
  • Helene81

    så han tycker att du som jobbar ska ta henne på nätterna? När ska du sova då? hur Mkt plugg har han om han kan ha barnet hemma?  hinner han vila nåt på dagarna? 
    du skriver att din Sambo hjälper till när det behövs, det är ju hans barn oxå, man försöker väll göra lika mkt. 
    när jag var föräldraledig tog jag alla nätterna, hur ska min sambo orka vara vaken på nätterna och sen jobba hela dagen! på helgerna tog jag oxå nätterna pga att jag amma, kändes onödigt att han skulle bli väckt när han ändå inte kunde göra nåt. Jag var tvungen att vakna för att Mata , men varje helg morgon fick jag sovmorgon och han gick upp o fixa frukost eftersom jag var vaken flera ggr per natt alla nätter i veckan. Sen när han var föräldraledig så tog han nätterna. 
    när vi båda jobba så tog vi varann natt. 

  • Anonym (S)

    Klart ni blir trötta. Antingen får ju en av er vara föräldraledig eller så placerar ni barnet på förskola. Eller vill ni gå in i väggen istället och bli sjukskriven. Är inte värt det. Jag kraschade in i väggen i Maj 2022 och är inte hellt återställd än. 

    Det kommer gå jättebra med förskola. Jag placerade mitt mellanbarn på förskola trots att hon bara var 14 månader och lillebror var 1 månad. Kändes som att andra skulle döma mig för det. Men jag kände att jag måste få vila lite och hinna göra sysslor hemma så hon går 20 timmar/veckan. Dessutom trivs hon bra där och det har gått jättebra. 

    Av det du skriver så behöver ert barn förskola. Det är mycket bättre än 2 föräldrar som är påväg in i väggen, ni kommer nog börja tjafsa mer och mer och tillslut kanske ni separerar, är olycklig och gått in i väggen. Det är inget ert barn behöver. 

  • Anonym (Mannen)

    Ni måste turas om med nätterna. Alternativt att en är föräldraledig och den personen tar nätterna men sover på dagarna. Annars kommer du nog gå in i väggen och det kan ta år att återhämta sig.

    Sen tycker jag ni ska prata med BVC om olika metoder för att lättare hantera nätterna.

    Och förskola kan underlätta för er. Men det kommer nog bli lättare att skola in ett barn när det inte är vinter. Nu går mycket sjukdomar och ni kommer få vara hemma mycket med ett sjukt barn. Då är det bättre att hålla barnet borta från förskolan om tiden och orken finns. Bättre hemma med ett friskt barn än henna med ett sjukt barn. 

  • Ninnaninna80
    Eelleennaa skrev 2023-11-03 22:05:29 följande:

    Hej igen

    Min sambo blev missnöjd med förskolan vi hade inskolning på och tycker att hon är för liten för att börja på förskolan så han har valt att ta henne på dagarna när jag jobbar. Vi försörjer oss på min lön nu så att gå ner i tid kan bli svårt.
    Min sambo studerar på distans för övrigt.


    Din sambo blev missnöjd? Är det han eller dottern som ska gå där? Hon behöver gå för att få lära sig samspela med andra barn, utvecklas, få kompisar o leka. Jag tycker inte ni ska skita i dagis enbart för vad han tycker. Ni måste prata om detta för annars kommer du sluta som mig! Jag har utmattningssyndrom. Har själv tagit hand om två barn sen dom föddes även när jag var gift med deras pappa. Var uppväxt med en narcissist o insåg inte förrän många år senare att han också är det. Antingen får ni sätta henne på dagis o nej hon är inte för liten. Dom brukar bli lätt uttråkade hemma o lätt frustrerade i den åldern om dom är hemma hela tiden. Annars får han dra ner pluggandet eller du arbetstiden. Jag tycker inte du ska ta allt själv som du gör. Han har ingen respekt för dig o att du bär hans barn igen! För i så fall hade han avlastat sig så mycket som möjligt under din graviditet
  • Anonym (JB)

    Men när ska han plugga om han har dottern på dagarna??

    Ett alternativ är förskola på deltid. 

  • Jemp

    Det är rimligt att dela på nätter och helger. 


    Rimligt att han har barnet mer om han är ansvarig under arbetsdagen- men kanske inte rimligt ihop med heltidsstudier och då kanske bättre med förskola.

    Rimligt att hjälpas åt med hushållet för både din och er dotters skull. Inte att du ska göra allt. 


    Rimligt att ni, när möjlighet finns, lyssnar på varandra och underlättar för varandra. Hitta avlastning för dig när du behöver det, hitta egentid för honom. Måste ni tex natta båda två? Eller kan ni ta varannan kväll? 

  • Rivjärnet92

    Ännu ett exempel på där man inte kommunicerar INNAN man skaffar barn.. Och snart sitter ni där med två st.. Gissar på att ni kommer gå isär kort efter födseln eftersom din sambo kommer få ännu mindre sömn och egentid.

  • Spucks
    Eelleennaa skrev 2023-11-03 21:01:26 följande:
    vad är rimligt när man är gravid och jobbar 100%?
    Det spelar ingen roll om du är gravid eller inte och hur mycket du jobbar. Ni har ett barn ihop och detta barnet måste tas hand om, och ni är två att göra det.
    När en kvinna som är föräldraledig skriver här, är de flesta som svarar av
    åsikten att är man hemma med ett barn är barnet (och enbart barnet) ens jobb under dagen och då jobbar man precis lika mycket eller tom mer än pappan som går till jobbet. Och att det därför, när pappan kommer hem, borde vara självklart att båda jobbar lika mycket i hemmet med hushållet och barnet/barnen.
    Nu är det en pappa som tar hand om sitt barn under dagarna OCH pluggar samtidigt, men han ska ändå göra hälften av allt jobb hemma när mamman är hemma?
  • Anonym (SA)

    En kulturkrock? Känns som han försöker styra lite väl mycket. Han tycker, Han tycker. Vad tycker DU då???

  • Anonym (Lis)
    Spucks skrev 2023-11-04 13:32:43 följande:
    Det spelar ingen roll om du är gravid eller inte och hur mycket du jobbar. Ni har ett barn ihop och detta barnet måste tas hand om, och ni är två att göra det.
    När en kvinna som är föräldraledig skriver här, är de flesta som svarar av åsikten att är man hemma med ett barn är barnet (och enbart barnet) ens jobb under dagen och då jobbar man precis lika mycket eller tom mer än pappan som går till jobbet. Och att det därför, när pappan kommer hem, borde vara självklart att båda jobbar lika mycket i hemmet med hushållet och barnet/barnen.
    Nu är det en pappa som tar hand om sitt barn under dagarna OCH pluggar samtidigt, men han ska ändå göra hälften av allt jobb hemma när mamman är hemma?
    Ja det är väl ingen skillnad vem som är hemma och vem som jobbar?
    när båda är hemma gör båda hälften var, möjligtvis undantaget om hon som är gravid har stora problem pga det, tex foglossning eller gravt illamående mm.
  • Spucks
    Anonym (Lis) skrev 2023-11-04 21:20:11 följande:
    Ja det är väl ingen skillnad vem som är hemma och vem som jobbar?
    när båda är hemma gör båda hälften var, möjligtvis undantaget om hon som är gravid har stora problem pga det, tex foglossning eller gravt illamående mm.
    Visst tar man, i ett rättvisst förhållande, hänsyn till omständigheter som gör att en förälder kanske ibland kan göra lite mindre. Som tex. TS som kanske mår dåligt av graviditeten. Eller TS man som nog inte hinner plugga tillräklig under dagen.
  • Mrs Moneybags
    Eelleennaa skrev 2023-11-03 22:05:29 följande:

    Hej igen

    Min sambo blev missnöjd med förskolan vi hade inskolning på och tycker att hon är för liten för att börja på förskolan så han har valt att ta henne på dagarna när jag jobbar. Vi försörjer oss på min lön nu så att gå ner i tid kan bli svårt.
    Min sambo studerar på distans för övrigt.


    Ska ni ha det här upplägget måste barnet gå på förskola. Det har inget med distans att göra, man studerar lika mycket även om det är på distans. Heltidsstudier är oftast 6-8 timmar/dag beroende på program. 

    Sen får ni dela på tiden efter jobbet/studierna och ta varannan natt. Men jag kan förstå att han får panik av tidsbrist eftersom han aldrig har tid att plugga. Ni får leta efter en bättre förskola, helt enkelt. Det kommer hjälpa jättemycket. 
  • Anonym (J)

    Skola in på en annan förskola helt klart. Det är absolut inte konstigt att ni inte orkar. 


    Jobbar man 100% behöver man ta det lugnt på kvällen / sova iaf varannan natt. 


    Pluggar man 100% behöver man samma sak.


    Mitt förslag är: 


    1. Annan förskola ( man är inte för liten när man är 13 månader). Många barn börjar vid 12 månader. ni kan dessutom välja att ha henne där kortare dagar om ni föredrar det. men ni båda behöver få möjlighet att sköta studier och jobb OCH må bra. 


    2. Ta varannan nattning och varannann natt. 


    3. helgerna delas 50/50. 

  • Anonym (vad)
    Eelleennaa skrev 2023-11-03 21:01:26 följande:
    Hjälp! Vi är oense!

    Hej 

    Jag och min Sambo har en dotter på 13 månader och jag är nu gravid igen och vi får vårt andra barn i februari 2024.
    Med vårt första barn var jag föräldraledig i 10 mån medans min sambo studerade vilket han fortfarande gör.
    Jag tog hand om vår dotter dag som natt och ibland när jag behövde vila någon timme på dagen/ duscha/ gå på toaletten tog han henne.
    Nu jobbar jag 100%, är gravid, tar vår dotter på nätterna själv och hon väcker mig flera gånger på nätterna.
    Jag tar dessutom vår dotter direkt efter jobbet i två timmar innan vi ska natta henne tillsammans, dock har det hänt att jag behöver vila någon timme efter arbetet. Jag vill även tillägga att jag lagar all mat till vår dotter/ handlar maten och försöker att hjälpa till med disk och tvätt så mycket jag hinner med och orkar. På helgerna är det jag som tar vår dotter och min sambo hjälper till när det behövs, vilket är vid flera tillfällen under helgen. 


    Min sambo har alltså vår dotter på dagarna när jag jobbar och hjälper till att natta om henne på kvällarna om hon vaknar och jag inte hunnit gått och lagt mig, annars tar jag henne. På helgerna hjälper han till när det behövs på dagarna. 

    Min sambo kräver mer tid och vill att jag tar mer ansvar över vår dotter, jag har sagt att jag inte orkar det men han lyssnar inte. Han tycker att han drar det tyngsta lastet och har henne mer än vad jag har henne. 


    Vad tycker ni? vad är rimligt när man är gravid och jobbar 100%? Är det rimligt att jag tar vår dotter 100% på nätterna och två timmar efter jobbet innan hon ska sova inför natten? Jag får inte sova något på nätterna/ dagarna?

    Vet att det blev en lång text men snälla, jag behöver verkligen era åsikter, min sambo lyssnar inte på mig.


    Vad dumt att ni skaffar fler barn när ni redan nu bråkar om att ingen orkar ta hand om det barn ni redan har. 
Svar på tråden Hjälp! Vi är oense!