• Lillarapunzel

    Rimligt att ta automatkort på 1 år?

    Kontext: Kvinna 25+ år gammal som insett att livet utan körkort är ohållbart. Har övningskört lite för många år sedan, automat, dock bara privat och upp till ca. 30 km/h. Kommer från bilintresserad familj och kan redan all teori kring körkortet som ett rinnande vatten, så det är ett icke-problem. Inser dock att jag helt enkelt måste ta tag i körandet nu på allvar. Tänker mig då ett upplägg med minst 3-4 körlektioner/vecka + eget körande med anhörig varje dag. Givet det körupplägget, är det rimligt att kunna ta automatkörkort på 1 år då? Tänker att det ju ändå kräver rätt mycket vana för att bli bekväm med alla moment som ingår i uppkörningen, särskilt som jag bor i en stad också med allt vad den trafiken det innebär. Så funderar på om 1 år är orimligt kort tid, eller om det är ett realistiskt mål.

  • Svar på tråden Rimligt att ta automatkort på 1 år?
  • Jemp
    Anonym (X) skrev 2023-11-06 08:17:45 följande:
    Fast inte tvärtom som du också tog upp. 
    Nej nu får du nog läsa igen. 
  • Anonym (X)
    Jemp skrev 2023-11-06 08:19:41 följande:
    Nej nu får du nog läsa igen. 
    Så här skrev du:

    Nej, men trist när man inte kan dela på körningen för att den andres bil är automat,

    Om den andres bil är automat, är det inga problem att köra fast man har körkort för manuell. 
  • Jemp
    Anonym (X) skrev 2023-11-06 08:25:18 följande:
    Så här skrev du:

    Nej, men trist när man inte kan dela på körningen för att den andres bil är automat,

    Om den andres bil är automat, är det inga problem att köra fast man har körkort för manuell. 
    Aha, då skrev jag fel. Vilket du nog förstod. Manuell ska det givetvis stå.
  • Anonym (X)
    Jemp skrev 2023-11-06 08:33:33 följande:
    Aha, då skrev jag fel. Vilket du nog förstod. Manuell ska det givetvis stå.
    Visst, vi säger så.

    Det spelar ingen roll, att bara ta körkort för automatare idag 2023 är inga problem såsom framtiden ser ut. 
    Känner många vars barn tagit körkort för bara automat, och de har inga problem. Manuella bilar fasas ut med ganska hög takt idag. 
  • Mandel

    Om du är uppvuxen i  en bilintresserad familj är det märkligt at du skulle behöva 3-4 körlektioner på skola per vecka samt daglig träning med anhörig.
    Har du aldrig kört bil? Finns ingen manuell bil i familjen?

    Jag körde 6 lektioner totalt med halkbana osv och då för manuell bil. Manuell är ju det som är roligt, men tyvärr vill inte svenska bilfirmor sälja manuella bilar längre. 
    Blev utskrattat av några BMW-försäljare häromåret när jag ville ha en manuellbil. 
    Finns ingen andrahandsmarknad för det sa de och jag tänkte att det är väl mitt problem och inte deras, men de fick gå miste om den provisionen...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • FruTe

    Blir lite trött på folk som ska tjata om att man minsann borde ta manuellt körkort så man kör PÅ RIKTIGT. Vad gör man om man kör en automat, kör på låtsas?
    Jag tog som sagt automat och har aldrig någonsin behövt manuellt. Och om man nu tar automat och senare eventuellt känner att man behöver manuellt (förmodligen inte) så kan man ju ta det då..

  • Anonym (Brum)
    FruTe skrev 2023-11-06 15:24:51 följande:

    Blir lite trött på folk som ska tjata om att man minsann borde ta manuellt körkort så man kör PÅ RIKTIGT. Vad gör man om man kör en automat, kör på låtsas?
    Jag tog som sagt automat och har aldrig någonsin behövt manuellt. Och om man nu tar automat och senare eventuellt känner att man behöver manuellt (förmodligen inte) så kan man ju ta det då..


    Hahaha håller med. Det ironiska är att de flesta ändå kör automat så det är väl vad som står på körkortet som avgör om man kör på riktigt eller ej... (dvs vi med körkort för automat låtsas bara även om vi kör samma bil). 
  • Tom Araya
    Anonym (X) skrev 2023-11-05 18:17:24 följande:
    OK? Ja, vill man satsa på gammal teknik är det fritt fram att välja det. Det är inga problem att köpa en automatare med några år på nacken. 
    Att köpa begagnad eller ny bil är för många inte ett val, utan ekonomin bestämmer att det är begagnat som gäller.
  • Anonym (två månader är rimligt)

    Ser att det enligt min mening finns några konstiga inlägg i tråden. Orkar inte läsa allt, utan väljer att enbart svara TS/trådstarten:

    Om det är som du säger att du redan behärskar teorin
    och
    jag helt enkelt måste ta tag i körandet nu på allvar.
    Tänker mig då ett upplägg med minst 3-4 körlektioner/vecka + eget körande med anhörig varje dag.

    Under det upplägget anser jag det fullt rimligt att du klarar att ta körkort för automat på en månad, eller högst två månader.

    Om du övningskör privat varje dag så krävs det absolut inte fler än 30 körlektioner på körskola för att ta körkort.
    Jag skulle i normala fall räkna med 10-15 körlektioner, eller som allra mest 25.

    Jag skulle tycka att det är mera rimligt att du tar 4-6 månader på dig och då anser jag att det räcker med en körlektion i veckan, eller en lektion varannan vecka, tills du uppnått omkring 15 - 20 körlektioner. Och att du seriöst övar privat på alla moment däremellan.
    Det borde inte bli något problem alls för dig när du har möjlighet övningsköra så väldigt mycket privat.

    Det är inte alls ovanligt, även i större städer, att flera har tagit körkort efter 5-10 körlektioner.
    Några har tagit ännu färre körlektioner.

    Men glöm inte att bilskolorna lever på att sälja körlektioner så vissa av dem kanske har en tendens låta även duktiga elever köra (=köpa och betala) väldigt många körlektioner?

    Nu är det länge sedan jag själv tog körkort (5 st körlektioner).
    Men alla våra tre barn har tagit körkort i modern tid. Alla med max 10 körlektioner. Vi övade privat alla momenten "enligt skolboken" kanske två-tre gånger i veckan. Inget av barnen höll på längre tid än sex månader.
    Alla tre har kört en hel del i Stockholm, en redan den första helgen som den hade sitt nya körkort. Två av dem körde utomlands, inklusive stora städer, den första sommaren.

    Med din beskrivning i trådstarten så tycker jag att det skulle vara lämpligt för dig att i lugn och ro ta körkort på 6 månader, att du planerar in 15-20 körlektioner jämnt fördelade under denna tid och i kombination med fokuserad privat övningskörning.
    Se till att beställa en tid för uppkörning god tid i förväg på Trafikverket (oavsett vad bilskolan säger...) för ibland kan det vara ganska långa väntetider.

  • Anonym (Ui)

    Har du inga kognitiva svårigheter så kan du klara det på tre månader. 

  • Ess
    Anonym (P) skrev 2023-11-05 22:11:04 följande:

    Varenda gång jag fått hyra bil, eller fått lånebil på verkstad, har jag fått en manuell. Min tidigare arbetsplats hade både manuella och automatväxlade bilar och det var ofta som kollegor med automatkort fick avstå från att köra bil i jobbet, för att automaterna var slut. 


    Själv förstår jag inte hetsen i att ta körkort så fort som möjligt. Att lära sig växla är inte kärnfysik och om Det är ett moment för mycket, bör man nog avstå körkort helt. Oavsett vilken bil man sen väljer. 


    Maken som hyr bil regelbundet i jobbet får bara automatare.
    Likadant när vi fått lånebil på verkstaden. Låter som riktiga lågbudget ställen du fått bil från.
  • Anonvm

    Automatvillkor på körkortet är för funktionshindrade och de med amputerat ben.

    Folk tar körkort på 1v, finns körskolor som profilerat sig på att köra intensivkurser.
    Varför skulle inte du klara av att reda ut detta på 1år? Eller lära dig hantera en koppling och växelspak?

  • Anonym (X)
    Tom Araya skrev 2023-11-06 18:24:59 följande:
    Att köpa begagnad eller ny bil är för många inte ett val, utan ekonomin bestämmer att det är begagnat som gäller.
    Skrev jag något annat?
  • Anonym (Ui)
    Lillarapunzel skrev 2023-11-05 19:08:09 följande:
    Tack för källa! Just därför jag tänker ta automatkörkort.
    Men det skadar ju verkligen inte att ta för manuell låda när man ändå håller på. Jag är väldigt glad att jag har för båda, och då äger jag inte ens en bil. Skrattande
  • cosinus

    Ett år låter som otroligt gott om tid.

    Jag tänker mig att sonen som fyller 18 i vår ska lösa det manuella kortet med god marginal om han börjar på körskola efter jul.

    Han har för all del kört automatbil lite till och från sen han var drygt 16 men inte totalt mer än säg 30 gånger. Manuellt har han väl provat lite till och från 5-7 ggr.

    Äldsta gjorde en liknande tidsplan och det var inga problem. 

    Tror äldsta tog typ 15 lektioner (ungefär en i veckan) och körde utöver det kanske 2-3 ggr hemma också. Gissar att det blir något liknande med sonen.

    Att komma igång och köra automat typ överallt känns som det går på nolltid. Det är ju typ som att köra gocart så är man bara med som handledare och hjälper dem att planera lite körningar in mot korsningar och annat så är de ju ute i trafik på 2-3 ggr. Jag är helt trygg när sonen kör automat men får vara mer aktiv när han kör manuell eftersom det inte sitter i ryggmärgen än att både ha uppsikt och växla och sånt. Men det kommer.

  • Anonym (Hanna)
    Lillarapunzel skrev 2023-11-04 23:14:37 följande:
    Tänker mig då ett upplägg med minst 3-4 körlektioner/vecka + eget körande med anhörig varje dag. Givet det körupplägget, är det rimligt att kunna ta automatkörkort på 1 år då? .
    Det är rimligt att kunna ta körkort för både automat, manuell, mc och lastbil med så mycket träning. ;) Men det skadar ju inte att ha extra gott om tid på sig. 

    Som flera redan skrivit så kan det vara praktiskt att lära sig manuell växel också, för att minimera risken att sitta i skiten för att man inte kan köra. Men det kanske är svårt att få till privat övningskörning då, ifall bilen ni redan har är automat?
  • Anonym (?)

    Ett år låter som lång tid oavsett typ av växellåda, kan ju bero på hur många lektioner man kan ha tid till per vecka. 
    Automat är helt fantastiskt, har ju kort för båda men kört automat nästan uteslutande sedan 2007. 
    Behöva dra i en spak för att köra känns "stenålder" i jämförelse. Sitta i köer med en manuell är ren fakirverksamhet i jämförelse. 

  • Anonym (?)
    Anonym (F) skrev 2023-11-05 11:10:21 följande:

    Varför låsa dig till bara hälften av alla körbara bilar...? Träna dig på att köra på riktigt istället.


    Om det "begränsar" till hälften så innebär det ju att 50 % fortfarande är tillgängliga,eller hur?
    Otroligt svagt argument.
    Däremot som svar på trådstarten - ett år är lång tid för att ta körkort oavsett växellåda. Alla klarar inte av körkort, handlar inte om automat eller inte - många klarar inte samspelet i trafiken helt enkelt.
    Kört som säljare i jobbet i över 35 år och sett så många som aldrig borde fått körkort. Man blir fan mörkrädd av det man sett och varit med om.
Svar på tråden Rimligt att ta automatkort på 1 år?