• AnnaSturesson

    Färre män blir pappor

    Många trådar om att kvinnor ska sänka sina krav. Här är lite fakta:

    Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent.


    ? Om man ska uttrycka sig rakt på sak handlar det om att fattiga män inte blir fäder, säger Marianne Sundström, professor i arbetsmarknadskunskap vid Institutet för social forskning vid Stockholms universitet. Även hon är medförfattare till studien.

    fof.se/artikel/2018/8/farre-man-blir-pappor/


  • Svar på tråden Färre män blir pappor
  • Tow2Mater
    AnnaSturesson skrev 2023-11-05 20:58:49 följande:
    Det är ju inte så att de är smartare och inte väljer att skaffa barn. De hittar ingen kvinna som vill ha barn med dem. En jäkla skillna.
    Säger vem? Jag tror det finns gott om smarta män som avstår barn p g av ekonomi. Och massor av osmarta kvinnor som skaffar barn trots att de inte har råd, och inteee kaaaan gora abort.
  • Trast
    Tow2Mater skrev 2023-11-05 21:01:10 följande:
    Säger vem? Jag tror det finns gott om smarta män som avstår barn p g av ekonomi. Och massor av osmarta kvinnor som skaffar barn trots att de inte har råd, och inteee kaaaan gora abort.
    Så jävla nedlåtande.
  • Trast
    Tow2Mater skrev 2023-11-05 21:43:13 följande:
    Varfor det?
    Du förstår aaaabsolut iiiingenting.
  • Tow2Mater
    Trast skrev 2023-11-05 21:46:43 följande:
    Du förstår aaaabsolut iiiingenting.
    Nej. Vet inte om det var t ex kommentaren om osmartheten eller aborten du har något emot.
  • Medborgare
    AnnaSturesson skrev 2023-11-05 20:58:49 följande:
    Det är ju inte så att de är smartare och inte väljer att skaffa barn. De hittar ingen kvinna som vill ha barn med dem. En jäkla skillna.

    Hur vet du det? Många fattiga är ju folk som är sjukpensionärer, utbrända, har olika diagnoser, lever i utanförskap osv, varför är det så säkert att de vill ha barn? 


     

  • Anonvm
    Tow2Mater skrev 2023-11-05 18:38:53 följande:

    De fattiga mannen är smartare än de fattiga kvinnorna då de inser när de inte har råd med barn. Till skillnad mot kvinnorna.


    Att män med lägre inkomst har svårare att hitta en kvinna som är villig att ingå förhållande och föräldraskap är nog en del av förklaringen, men det du är inne på är nog en större del av kakan.

    Män tänker logiskt och pragmatiskt i mycket större utsträckning än kvinnor, de tillåter inte sina känslor ta överhand när det gäller att fatta beslut som detta.
    De har helt enkelt inte det där "det måste gå, för jag vill ju så gärna"-tänket.

    Titta bara på hur många män som "ger upp" att leta efter en lämplig partner att skaffa barn med och skaffar barn på egen hand när de närmar sig 40.... Ingen man skulle ens komma på tanken.
    Istället finner man sätt att hantera detta och landa i en acceptans att det tyvärr inte blev som man önskade.
  • Tow2Mater
    Anonvm skrev 2023-11-05 22:01:29 följande:
    Att män med lägre inkomst har svårare att hitta en kvinna som är villig att ingå förhållande och föräldraskap är nog en del av förklaringen, men det du är inne på är nog en större del av kakan.

    Män tänker logiskt och pragmatiskt i mycket större utsträckning än kvinnor, de tillåter inte sina känslor ta överhand när det gäller att fatta beslut som detta.
    De har helt enkelt inte det där "det måste gå, för jag vill ju så gärna"-tänket.

    Titta bara på hur många män som "ger upp" att leta efter en lämplig partner att skaffa barn med och skaffar barn på egen hand när de närmar sig 40.... Ingen man skulle ens komma på tanken.
    Istället finner man sätt att hantera detta och landa i en acceptans att det tyvärr inte blev som man önskade.
    Bra skrivet.
  • EmelieE1996
    Tow2Mater skrev 2023-11-05 21:01:10 följande:
    Säger vem? Jag tror det finns gott om smarta män som avstår barn p g av ekonomi. Och massor av osmarta kvinnor som skaffar barn trots att de inte har råd, och inteee kaaaan gora abort.
    Säger forskningen. 
  • EmelieE1996
    Anonvm skrev 2023-11-05 22:01:29 följande:
    Att män med lägre inkomst har svårare att hitta en kvinna som är villig att ingå förhållande och föräldraskap är nog en del av förklaringen, men det du är inne på är nog en större del av kakan.

    Män tänker logiskt och pragmatiskt i mycket större utsträckning än kvinnor, de tillåter inte sina känslor ta överhand när det gäller att fatta beslut som detta.
    De har helt enkelt inte det där "det måste gå, för jag vill ju så gärna"-tänket.

    Titta bara på hur många män som "ger upp" att leta efter en lämplig partner att skaffa barn med och skaffar barn på egen hand när de närmar sig 40.... Ingen man skulle ens komma på tanken.
    Istället finner man sätt att hantera detta och landa i en acceptans att det tyvärr inte blev som man önskade.
    Vi kvinnor är smarta nog att förhålla oss till fakta och vad forskning visar och inte vad vi själva tror som ni män i tråden gör. 

    Om nu inte män låter sina känslor ta överhand och om de tänker så himla logiskt och pragmatiskt, hur kommer det sig då att män begår så många fler brott och mord än kvinnor? 
  • EmelieE1996
    AnnaSturesson skrev 2023-11-05 20:58:49 följande:
    Det är ju inte så att de är smartare och inte väljer att skaffa barn. De hittar ingen kvinna som vill ha barn med dem. En jäkla skillna.
    +1
  • Tow2Mater
    EmelieE1996 skrev 2023-11-05 22:52:55 följande:
    Vi kvinnor är smarta nog att förhålla oss till fakta och vad forskning visar och inte vad vi själva tror som ni män i tråden gör. 

    Om nu inte män låter sina känslor ta överhand och om de tänker så himla logiskt och pragmatiskt, hur kommer det sig då att män begår så många fler brott och mord än kvinnor? 
    Irrationella och ologiska kvinnor som i en tråd om att fattiga män inte blir fäder borjar vilja diskutera brott och mord.
  • Zoraya

    Kan bara svara för mig själv. Att jag avstått barn. Har ingenting med ekonomi göra. Hade inte heller velat ha barn om jag varit fattig. Kanske inte så illa att jag levde på ruinens brant. Så oavsett rik eller fattig. Det hade inte förändrat min syn på att inte vilja ha barn.

    Eller om jag hade haft diagnoser eller trauma. Då hade jag insett att det inte är någon vidare bra bas att få barn på. Det är min personliga åsikt. Om det hade handlat om mig. Barnet måste känna trygghet, och det hade inte varit en trygg tillvaro. För mig bottnar det i något jag vetat den jag var typ 16-17 år kring där. Det har aldrig ändrats. Jag är 39 idag. Och har alltid känt mig trygg. Det sköna är att jag kommit upp i den åldern nu. Där folk slutat tjata om att "är det inte dags nu" haha

    En sak tror jag dock vi kommer få leva med. Ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Tror jag att få barn kommer bli lite utav en klassfråga. Där tyvärr de som har vanliga yrken, låglöne yrken etc. Inte kommer skaffa barn i samma takt. Som det som har det bättre ställt. Utan man avstår. 

    Sverige har blivit fattigare, och med tanke på vad mat numera kostar. Det pratar om att allt fler knappt har råd med mat för dagen.Hyror som höjs konstant. Och löner som släpar efter. Så ser det inte så ljust ut. Det kommer inte förvåna mig om vi ser barnafödandet sjunka ännu mer. Pga av detta. I alla fall i dessa grupper jag nämnt. Sen hur det kommer utvecklas eventuellt lösas. Kanske blir en fråga för Staten. Vi är visserligen i en inflation. Men det kommer ta många år innan vi återhämtar oss. Jag tror man försöker vara lite försiktig optimisk. Men att saker skulle återgå till som det var innan. Nej. Tyvärr, kommer nog nivåerna på mat och annat ligga kvar. Vi kommer dessutom få en oerhörd bostadsbrist. Inom några år. Det byggs på tok för lite. Ännu sämre nu, pga ekonomin.

  • Bis mis
    AnnaSturesson skrev 2023-11-05 17:55:25 följande:
    Färre män blir pappor

    Många trådar om att kvinnor ska sänka sina krav. Här är lite fakta:

    Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent.


    ? Om man ska uttrycka sig rakt på sak handlar det om att fattiga män inte blir fäder, säger Marianne Sundström, professor i arbetsmarknadskunskap vid Institutet för social forskning vid Stockholms universitet. Även hon är medförfattare till studien.

    fof.se/artikel/2018/8/farre-man-blir-pappor/


    Det här var intressant från studien ovan:

    "Vad ska då en ung man tänka på för att inte bli ratad? Marianne Sundström är tydlig:


    ? Skaffa en bra utbildning och ett bra jobb, säger hon. Undvik kriminalitet och för mycket alkohol. Du behöver nog inte vara så snygg, men du bör vara presentabel, för att använda ett gammeldags uttryck."

    Bra sammanfattat imo.


  • AnnaSturesson
    Anonvm skrev 2023-11-05 22:01:29 följande:
    Att män med lägre inkomst har svårare att hitta en kvinna som är villig att ingå förhållande och föräldraskap är nog en del av förklaringen, men det du är inne på är nog en större del av kakan.

    Män tänker logiskt och pragmatiskt i mycket större utsträckning än kvinnor, de tillåter inte sina känslor ta överhand när det gäller att fatta beslut som detta.
    De har helt enkelt inte det där "det måste gå, för jag vill ju så gärna"-tänket.

    Titta bara på hur många män som "ger upp" att leta efter en lämplig partner att skaffa barn med och skaffar barn på egen hand när de närmar sig 40.... Ingen man skulle ens komma på tanken.
    Istället finner man sätt att hantera detta och landa i en acceptans att det tyvärr inte blev som man önskade.

    Men läs vad forskaren säger istället för att hitta på. 


    Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent.

    Män med låg inkomst som inte får barn har ökat med nästan 50% sedan 1970.  


     
  • Joelite

    Kom hit till Indien, här kan man se riktigt fattigt folk som bor med sina barn på gatan, men, dom har varann.
    Barn är för vissa en anledning att leva, men standarden har gått upp som 17 i västvärlden. 

    På min tid (jag e bara 31 ) så lekte vi med kottar och pinnar i skogen, plus bäst av allt: Varann!.
    Och det var nog

    Idag behöver du alla slags lyx för att det ska vara acceptabelt att få leva nästan :(

    Ifall föräldrarna inte kan ge vr glasögon, iPhone,  cykel, eget rum, riktigt bra materiella ting så får/kan dom inte skaffa barn mer där borta i Norden :(

    Jag tycker att det viktigaste är att ha varann, jag har faktiskt frågat en del folk: Vad är ditt bästa minne med dina föräldrar ifrån din uppväxt.
    Ingen har svarat " När jag fick massa pengar och coola leksaker"
    Alla har svarat typ: " När jag å farsan va å fiskade" eller "när mamma läste godnatt sagor för mig "

  • AnnaSturesson
    Joelite skrev 2023-11-06 06:46:28 följande:

    Kom hit till Indien, här kan man se riktigt fattigt folk som bor med sina barn på gatan, men, dom har varann.
    Barn är för vissa en anledning att leva, men standarden har gått upp som 17 i västvärlden. 

    På min tid (jag e bara 31 ) så lekte vi med kottar och pinnar i skogen, plus bäst av allt: Varann!.
    Och det var nog

    Idag behöver du alla slags lyx för att det ska vara acceptabelt att få leva nästan :(

    Ifall föräldrarna inte kan ge vr glasögon, iPhone,  cykel, eget rum, riktigt bra materiella ting så får/kan dom inte skaffa barn mer där borta i Norden :(

    Jag tycker att det viktigaste är att ha varann, jag har faktiskt frågat en del folk: Vad är ditt bästa minne med dina föräldrar ifrån din uppväxt.
    Ingen har svarat " När jag fick massa pengar och coola leksaker"
    Alla har svarat typ: " När jag å farsan va å fiskade" eller "när mamma läste godnatt sagor för mig "


    Stämmer nog att det är upplevelserna som är viktiga och det man kommer ihåg. Men ser inte riktigt vad detta har med tråden att göra.
  • Medborgare
    AnnaSturesson skrev 2023-11-06 06:29:39 följande:

    Men läs vad forskaren säger istället för att hitta på. 


    Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent.

    Män med låg inkomst som inte får barn har ökat med nästan 50% sedan 1970.  


     
    Var går gränsen för låg inkomst? Har man frågar dessa män om de vill ha barn? 
  • Tow2Mater
    AnnaSturesson skrev 2023-11-06 06:29:39 följande:

    Men läs vad forskaren säger istället för att hitta på. 


    Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent.

    Män med låg inkomst som inte får barn har ökat med nästan 50% sedan 1970.  


     
    Ja? Fler män avstår t ex pga de anser de inte har råd. De kan heller inte som kvinnor skaffa barn på egen hand.
  • Tecum
    AnnaSturesson skrev 2023-11-06 06:29:39 följande:

    Men läs vad forskaren säger istället för att hitta på. 


    Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent.

    Män med låg inkomst som inte får barn har ökat med nästan 50% sedan 1970.  


     
    Hur är siffrorna för kvinnor, har andelen kvinnor utan barn också ökat? Och i så fall, är det i samma grupp? Eller bland de högutbildade och välbärgade?
Svar på tråden Färre män blir pappor