• Anonym (Mamma)

    Angående visstid i 2 år vill ha barn

    Har en fråga angående graviditet, jag har en visstids-anställning i 2 år. Var sjätte månad görs kontraktet om. Vi vill försöka ha barn om 1 år. Ifall jag blir gravid, ska jag vara rädd att bli sparkad? Känns som jag måste anpassa livet till jobbet? vad händer om man blir sparkad under dessa 2 år av graviditet? Har man en säker SGI? Någon som klarat sig på deltids-jobb? Eller olika typer av situationer som studieuppehåll ock så vidare. Ska jag vara orolig?

  • Svar på tråden Angående visstid i 2 år vill ha barn
  • Anonym (Helena)

    För det första tycker jag att du ska tänka att man ska anpassa jobbet till livet och inte tvärtom. 

    Med det sagt, du måste på något sätt varit sysselsatt en tid innan du får barn. Jag tror att din föräldrapenning grundas på din nuvarande lön men är inte säker. Är du inte väldigt ung så tycker jag att du ska fokusera mer på att du vill ha barn. Bara för att man vill ha ett barn inom ett år så kan det ta längre än så. Bra att ha koll och planera såklart men sätt ändå din barnlust före maximalutdelning av försäkringskassan.

  • Anonym (gruvfru)

    Jag tänker såhär...
    Det är alltid bra att ha en stabil tillvaro när man planerar att skaffa barn. Har du haft arbete kontinuerligt så kanske du har en skyddad SGI? Ring och prata med Försäkringskassan angående din situation, de kan besvara dina frågor.

    Gällande arbete och visstidsanställning så ser jag inte det som ett enormt stort problem. Har ni normal ekonomi? Dvs, ni vänder inte på varje krona och ören för att klara av månadens utgifter? Hur svårt har du att skaffa nytt jobb om din anställning inte förlängs (både på lång och kort sikt)?

    Jag blev gravid sista terminen av min universitetsutbildning, det innebar att jag skulle ta examen i januari och barnet födas i april. Givetvis var det inte en optimal situation men det fungerade. På den tiden bodde vi en liten och billig hyreslägenhet, sambon hade hög månadsinkomst, jag hade inte så mycket i föräldrapenning men vi klarade oss gott och väl.

    Jag gick tillbaka till arbetet ganska tidigt efter att sonen föddes, inte heltid men jobbade några pass här och där för att inte "glömma bort" mina kunskaper från utbildningen. När sonen sedan var strax under året så arbetade jag 80% och fortsatte med den tjänstgöringsgraden i flera år.

    Jag hade inga problem med arbete pga. graviditet och föräldraledighet, men jag kan tänka mig att det beror på bransch. Jag arbetar i en bransch där efterfrågan på personal är hög så var aldrig orolig över att bli arbetslös.

    Om ni känner er trygga i er situation så tycker jag att ni ska köra på!
    Det finns aldrig en helt optimal tid då det är rätt att skaffa barn, men väntar man för länge för att "rätt tid" ska komma så kanske det tillslut är för sent.

    Sedan vill jag även tillägga att en arbetsgivare aldrig får missgynna/diskriminera personal som är gravida/småbarnsföräldrar. Nu vet jag att det i realiteten inte alltid fungerar såhär, men vill ändå tillägga det. Du behöver ju inte uppge för din arbetsgivare att du planerar graviditet eller ens är gravid (förutsatt att du inte behöver sjukskrivas pga. hyperemesis, foglossning eller liknande). Det enda du behöver uppge är att du ska ta ut föräldraledighet (2-3 månader innan föräldraledighetsstart beroende på kollektivavtal). Menar inte att du ska dölja eventuell graviditet (kan vara svårt när veckorna tickar på och magen blir mer synlig), men som sagt har inte arbetsgivaren skyldighet att få information. (Återigen tillägg, om du arbetar i en bransch med skadliga kemikalier, strålning, vibrationer, riskfylld arbetsmiljö tex gruvarbete etc. kan du behöva omplaceras pga. risk för fostret/graviditeten).

    Förlåt för lång och rörig text.

  • Jemp

    Om du jobbat minst 8 månader har du sgi beräknad på din inkomst. Blir du arbetslös ska du skriva in dig på arbetsförmedlingen direkt första dagen. Då skyddas Sgi, likaså vid sjukskrivning. 


     

  • Jemp

    Även deltidsjobb ger sgi men går du från hel-till deltid sänks den ju om du inte skyddar den. 


    Min första graviditet var jag tillsvidareanställd på 75%. Andra graviditeten hade jag en tidsbegränsad anställning (100%) som tog slut under graviditeten. Hade akassa (+litet deltidsjobb) sista månaderna. Stabil ekonomi och kunde återgå till nytt jobb direkt efter föräldraledigheten. 

Svar på tråden Angående visstid i 2 år vill ha barn