• Smulle12

    Lån som blivit uppsagt

    Hej alla kloka, en väninna till mig har fått ett av sina bolån uppsagt och skickat till kfm , hon har ett stort i en bank och ett litet i en annan bank. Det är det lilla på typ 200 000:- som blivit uppsagt .
    Hon hade betalt in det hon fick påminnelse på men till servicekontot som sedan alltid flyttat över till lånekontot, men inte denna gång.
    Hon fick inget brev om uppsägning varken i brevlådan eller rekommenderat.
    Däremot kom ett betalningsföreläggande från KFM och , dels har KFM skrivit fel summor , banken skriver en summa och KFM en, verkligen konstigt.
    Sen står det att banken INTE BEGÄR VERKSTÄLLIGHET på sitt krav? vad menas med detta, blir inte huset utmätt eller finns chans att göra ny betalplan med banken?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Lån som blivit uppsagt
  • Friger

    Jag lyckades få banken att backa på ett uppsagt lån åt en bekant.

    Det var lite bök men det gick. Lånet låg på 1,5 miljoner ungefär, bostad.

    Men det är säkert från fall till fall. Banken tog upp saken på ett internmöte innan de gick med på saken. Det fanns förmildrande omständigheter och en bra inkomst i grunden hos min bekant.

  • Friger

    Rent förhandlingsmässigt tror jag inte på att skylla på postgång. Du har en skyldighet att tillse att beloppen blir betalda.

    Banken brukar ofta ha juridiken på sin sida i sådana här lägen. Jag tror på en ödmjuk approach även om det är en bank. Erkänn fel, lova bot och bättring. Finns det några tillfälliga omständigheter som lett fram till det hela så förklara.

  • Smulle12

    Tack för svar,Hon hade betalt in , vet inte om det var någon dags försening.
    Men man undrar ju varför inte överföringen har skett mellan kontona på banken som dom alltid gjort innan.
    Och kan dom mäta ut även att banken inte begär verkställigheten?
    Så klart ska hon kontakta banken på måndag, men tänkte om någon här vet något vad som gäller verkställigheten?
    Den andra banken äger ju i princip 95-97% av huset och dom har inte sagt upp lånen.

  • mek77

    Ja KFM kan göra utmätning utan bankens initiativ. 

    Varför summorna är olika är nog såklart påslaget från banken, det kapitaliseras(lånad summa och avgifter däri ränta mm.) varpå summan sedan övergår till kronan, större givetvis än vad din vän känns vid.

    Kopplar inte det här riktigt 
    "on hade betalt in det hon fick påminnelse på men till servicekontot som sedan alltid flyttat över till lånekontot, men inte denna gång."

    Vad har hon betalat in? en försedan månads-avi eller hela beloppet? observera att banker älskar förfallna som mera eller mindre helt betalats eftersom OFTA återstår det små piss-summor, små piss-summor som i bakgrunden ses som obetalda och förvandlas till mycket stora förseningsavgifter(snöboll > lavineffekt)

    Men vad fan har hänt för att det har gått såhär är väl ändå första frågan i sammanhanget.

    /

  • Smulle12

    Hon hade betalat in det som stod på månadsavin från banken men kanske någon dag sent till sitt servicekonto, från det har banken automatiskt flyttat över till bolånekontot.
    men inte denna gången??

    Ja det som var orsaken var att hon fick sin ersättning från försäkringskassan (hon var sjukskriven vid tillfället)senare än hon skulle.
    Detta kan ju hända även den bästa och när man väl betalt så tror man ju att det är betalt och klart även om man är 1-3 dagar sen.
    Hur svårt kan det vara för banken att kolla båda kontona och göra dragningen som den brukar göras.

Svar på tråden Lån som blivit uppsagt