• Anonym (Ts)

    Hälsoångest? Rädd för minsta symtom. Fler?

    Jag har sista 2 åren varit helt säker på att jag har någon sjukdom, behöver inte vara livshotande alla gånger.
    Har varit olika sjukdomar. Ibland flera på samma gång.
    Men det som jag tycker är absolut jobbigast är minsta lilla symtom (som inte ens behöver innebära dödlig sjukdom).
    Har gått så långt att värk i fingrar, eller halsbränna, lock för öronen eller liknande skapar total panik för att ta exempel.
    Jag reagerar med panik på obekväma symtom helt enkelt. Och ångesten eskalerar och jag tror allt kommer bli värre. Har svårt att slappna av, min hjärna scannar hela kroppen konstant.

    Värst är nu när alla bakterier och virus härjar. Har varit sjuk i bla lunginflammation, knappt hunnit återhämta mig från det innan nästa slår på. 
    Och med att jag har hälsoångest i grunden, är det så svårt att hantera när jag verkligen blir sjuk på riktigt. Då springrr jag till Vc direkt. Så jäkla trött på det. Att inte ens kunna vara sjuk i en förkylning utan få ångest. Har utrett mycket i min grund hälsoångest. Hittar inga fel. Ändå fortsätter jag söka.

    Läser att hälsoångest ofta handlar om att man tror man är dödssjuk. Jag tror inte det varje. Men regerar med svår ångest på obekväma symtom, det tar upp mycket av min vardag och jag kan aldrig slappna av.
    Får även ångest av andras symtom och sjukdomar? Liksom deppig och orolig på alla sjukdomar runt omkring.
    Är bara så trött på det!

    Känner någon igen sig?

  • Svar på tråden Hälsoångest? Rädd för minsta symtom. Fler?
  • Anonym (Känner igen)

    Min dotter har samma och går på KBT för att få hjälp. Gå till din vårdcentral och fråga hur du ska gå tillväga för att få hjälp med detta. Det är lika bra att ta tag i det så att det inte tar över hela tillvaron. 

Svar på tråden Hälsoångest? Rädd för minsta symtom. Fler?