• Heliena

    Kontantinsats

    Jag försöker spara ihop 300 000 till en kontantinsats men inser att det kommer ta minst 5 år att få ihop.

    Jag har noll koll på fonder, sparkonton och aktier.. Allt med orden hög risk, aktier och möjligheten att tappa hela summan skrämmer mig. Är det ens lönt att försöka med något sånt när sparandet endast gäller 5 år? Pengarna ligger just nu på ett sparkonto utan någon ränta och jag pytsar in lite varje månad.

    Hur sparar man egentligen smartast? Jag försöker snåla så mycket jag kan, men har även en treåring att ta hand om.

    Alla tips för att få pengarna att öka så snabbt som möjligt mottages! 

  • Svar på tråden Kontantinsats
  • Anonym (Kr)

    Öka snabbt innebär hög risk.

    Din sparhorisont är rätt kort, 5 år. Kolla med din bank om de inte har något sparkonto med högra ränta. Är du riskobenägen är det inget dumt alternativ

     

  • Mandel

    Om du idag har ett belopp kan du sätta in det på ett fasträntekonto - du kan inte röra pengarna innan avtalstiden gått ut, men högre ränta än vanligt sparkonto.
    Du kan dock inte pytsa in pengar varje månad har jag för mig.
    Men det finns ändå vanliga sparkonton med ränta så att ha på ett konto med noll ränta är bara dumt.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Qwerty)

    Börja med att skaffa ett konto med ränta. Om du har en plan så följ den och spara på konto. Sedan kan du öppna en ISK och spara lite extra i fonder, t ex en global indexfond. Ett långsiktigt sparande. Om det går bra för fonden så når du kanske din dröm fortare, annars fortsätter du spara för ännu längre fram. 


     

  • GodRödVin

    Avazas sparkonto erbjuder 3.6% skulle hellre flytta mina pengar dit i så fall. Kan sätta in och ta ut hur mycket man vill...

  • Sunflora

    Börja med att öppna ett sparkonto med ränta. Binder man pengarna får man oftast högre ränta och risken är noll. Kolla också på premieobligationer, det är att man lånar ut pengar till staten, jag håller inte på med sånt själv men har en släkting som gör. Eftersom man lånar ut pengar till staten är säkrare än vanliga obligationer där man lånar ut till företag som kan gå i konkurs (dvs man får inte tillbaka pengarna) 

Svar på tråden Kontantinsats