• Anonym (H)

    Ingen fritidsaktivitet

    Du förälder som har barn i låg och mellanstadiet, varför har inte ditt barn en fritidsaktivitet? Är nyfiken så jag själv tycker det är viktigt och fått för mig det handlar om lathet, men rätta mig gärna.

  • Svar på tråden Ingen fritidsaktivitet
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Bamse) skrev 2023-11-28 11:24:07 följande:

    Menar du organiserad fritidsaktivitet? Våra barn har aldrig haft en organiserad aktivitet. Däremot har vi i familjen varit väldigt aktiva på fritiden. Vandring, löpning, cykling, spelat tennis, badminton osv. Tillbringat mkt tid i skog och mark, på sjön, i fjällen. Och barnen har hängt på oss. De har aldrig gillat att utöva lagsporter och ogillat tävlingsmoment. 


    Fast fritidsaktivitet behöver ju inte innebära sport och tävling. Det kan vara scouterna, kulturskolan eller något hantverk tex. 


    Därmed inte sagt att en organiserad fritidsaktivitet är något nödvändigt. 

  • Anonym (Blä)

    För att det som var planerat blev inställt. Vissa terminer har vi aktivitet och vissa inte. Tycker det är viktigt att barnet själv är engagerad och vill, inte bara ha något för att det ska vara så (som många verkar tycka).

    sen är det stressigt nog på vardagar med jobb, pendling och skola, läxor, så tänker inte pusha fram saker som ändå inte känns rätt. sen som någon annan skrev så är många av aktiviteterna på vardagarna alldeles för tidigt för att det ska hinnas med, det är stressande nog att hinna hem i vettig tid och hinna med middag och vardagsmåsten som ensamstående. Vi är ändå rätt aktiva på helgerna och barnen tar mer ansvar över sociala kontakter och hänger med kompisar.

    ps. Båda mina barn är smala, bra på sport och har spelat instrument och kan simma och har rätt bra koll på vad dom vill göra på fritiden.

  • Anonym (Mamma)

    För att hon inte har uttryckt någon önskan om att ha det. Sport är hon totalt ointresserad av. Musik och dans har hon inte heller visat något intresse för. Äldre barnet var dock med i en teatergrupp när hon var yngre, och älskade det. Det var helt på hennes eget initiativ att börja med det.

    Man kan inte tvinga barn att ha en fritidsaktivitet. En fritidsaktivitet ska kännas rolig och meningsfull för barnet. Jag blev själv tvingad att spela piano som barn och hatade det, pga stark prestationsångest.

  • Anonym (Bamse)
    Anonym (Bea) skrev 2023-11-28 11:52:18 följande:

    Fast fritidsaktivitet behöver ju inte innebära sport och tävling. Det kan vara scouterna, kulturskolan eller något hantverk tex. 


    Därmed inte sagt att en organiserad fritidsaktivitet är något nödvändigt. 


    Visst kan det, jag hade fokus på idrottsaktiviteter när jag svarade. 


     

  • Anonym (TH)

    Varför har dina barn aktiviteter då? Jag har fått för mig att det handlar om att föräldrarna vill leva genom sina barn. Barnen ska lyckas bli det föräldrarna misslyckades med eller i alla fall hålla på med den aktivitet föräldrarna är intresserade av. Det är väl därför så många fotbollsspelande barn har en pappa som spelade fotboll, hockeyspelande barn har en pappa som spelade hockey, ridande barn har en mamma som höll på med ridning, konståkande barn har en mamma som höll på med konståkning osv? Eller ligger det i generna att när barnet blir 4-5 får de automatiskt en innerlig önskan om att gå i fotbollsskola (precis som mamma gjorde)?

    Jag överdriver lite och förstår såklart att det inte alltid är så, men många gånger är det ju faktiskt så att det är föräldrarna som styr in sina små barn på det de själva höll på med som barn/unga eller som de själva tycker är intressant. 

    Mina barn är yngre än vad du frågar om (de är i förskoleålder) men svarar ändå. Min äldsta har ingen aktivitet för att han vill inte. När jag frågat om han vill börja i något är det tvärnej och ?aldrig i livet? utropas. Mina yngre barn är för små.

  • Fjäril kär

    För mig känns det som skitnödighet och prestige i att trycka in sina barn på aktiviteter av olika slag.  Man är tydligen mer lyckad förälder om man kan skryta med dansuppvisning och fotbollsträning och att man är såå hälsosam och aktiv? 

    Mina barn har varit ointresserad av lagsport och idrott överlag så såna aktiviteter har aldrig ens varit ett alternativ här . Jag har hellre sett att dom ägnat sig åt skolan och haft möjlighet att i lugn och ro kunnat sitta med läxor och skoluppgifter utan stress . Samhället är så sönderstressad ändå utan att barnen behöver bli det också. 

  • Anonym (Mamma)
    Fjäril kär skrev 2023-11-28 12:24:10 följande:

    För mig känns det som skitnödighet och prestige i att trycka in sina barn på aktiviteter av olika slag.  Man är tydligen mer lyckad förälder om man kan skryta med dansuppvisning och fotbollsträning och att man är såå hälsosam och aktiv? 

    Mina barn har varit ointresserad av lagsport och idrott överlag så såna aktiviteter har aldrig ens varit ett alternativ här . Jag har hellre sett att dom ägnat sig åt skolan och haft möjlighet att i lugn och ro kunnat sitta med läxor och skoluppgifter utan stress . Samhället är så sönderstressad ändå utan att barnen behöver bli det också. 


    Exakt. Även om fritidsaktiviteter kan vara roliga, så leder de också till ökad stress. Det räcker väl med att göra läxor och träffa kompisar efter skolan?
  • Anonym (H)

    Inte förvånande över att det blev kritik mot oss som har barn med aktiviteter. Leva genom sitt barn ? Tvinga ? Har aldrig hänt och det våra barn håller på med är ingenting jag någonsin velat göra själv eller pappan. Prestige ? För ens barn går på en aktivitet . Nja.

    Men tack för alla svar ! Intressant att läsa. 

  • Anonym (H)

    Barnen kan faktiskt hinna med både skola och vänner trots en eller två aktiviteter. Tro det eller ej. 

  • Anonym (TH)
    Anonym (H) skrev 2023-11-28 15:39:38 följande:

    Inte förvånande över att det blev kritik mot oss som har barn med aktiviteter. Leva genom sitt barn ? Tvinga ? Har aldrig hänt och det våra barn håller på med är ingenting jag någonsin velat göra själv eller pappan. Prestige ? För ens barn går på en aktivitet . Nja.

    Men tack för alla svar ! Intressant att läsa. 


    Nej det är inte förvånande med tanke på att du direkt satte tonen redan i trådstarten genom att uttrycka din fördom om att ifall ett barn inte har organiserade fritidsaktiviteter så beror det på lathet. Inleder man med att trycka ner andra så kan man inte förvänta sig trevligheter tillbaka.
  • Anonym (P)
    Anonym (H) skrev 2023-11-28 15:39:38 följande:

    Inte förvånande över att det blev kritik mot oss som har barn med aktiviteter. Leva genom sitt barn ? Tvinga ? Har aldrig hänt och det våra barn håller på med är ingenting jag någonsin velat göra själv eller pappan. Prestige ? För ens barn går på en aktivitet . Nja.

    Men tack för alla svar ! Intressant att läsa. 


    Eller hur... samma uttjatade trams varje gång en sådan här tråd kommer upp. Att föräldrarna skulle leva genom sina barn och försöka kompensera för sina egna misslyckade karriärer är bara trams. Ingen, absolut ingen, med insyn i ens halvseriös satsning skulle resonera så.
    Om man hårddrar det, elitsatsande barn/ungdomar har drivet i sig själva. Det finns inte en chans att en förälder skulle kunna tjata eller tvinga fram någonting. De som tror det har inte varit i närheten av en satsning. Däremot kan föräldrar stötta och skjutsa och betala i all oändlighet,  men det är något helt annat. De som inte varit där kommer inte förstå. Men att stå bredvid och peka finger och hitta på att de med vissa aktiviteter gör det bara för att skryta och för att kompensera för sina misslyckanden, varför? Vad är det för jävla fokus? Ta lilla Pelle på era egna grejer och skit i de som håller på med sitt.
  • Anonym (Lilly)

    Lathet är ett så ålderdomligt och dömande ord. Folk har olika ork och olika behov av vila och aktivitet. Det gäller både barn och vuxna. Min ena kille har adhd och behöver många timmar fysisk aktivitet i veckan för att må bra. 


    Min andra kille är autistisk och behöver lugn och ro efter skolan för att orka. 


    Jag själv har precis börjat jobba deltid igen efter att gått in i väggen. Jag försökte leva upp till alla krav som ställs på att vara normal och lyckad utan att ta hänsyn till vad jag faktiskt har kapacitet till. Det blev inte bra

  • Anonym (Lilly)
    Anonym (H) skrev 2023-11-28 15:39:38 följande:

    Inte förvånande över att det blev kritik mot oss som har barn med aktiviteter. Leva genom sitt barn ? Tvinga ? Har aldrig hänt och det våra barn håller på med är ingenting jag någonsin velat göra själv eller pappan. Prestige ? För ens barn går på en aktivitet . Nja.

    Men tack för alla svar ! Intressant att läsa. 


    Jag håller inte med de som kritiserar att barn har  organiserade aktiviteter efter skolan men jag är nyfiken på varför det anses som så viktigt av dig och många andra. Det är klart att det är viktigt i de fallen barnet gärna vill men när det gäller alla de barn som inte har någon större önskan att gå på en aktivitet? Det vore kul att läsa om du orkar förklara. 
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (H) skrev 2023-11-28 15:39:38 följande:

    Inte förvånande över att det blev kritik mot oss som har barn med aktiviteter. Leva genom sitt barn ? Tvinga ? Har aldrig hänt och det våra barn håller på med är ingenting jag någonsin velat göra själv eller pappan. Prestige ? För ens barn går på en aktivitet . Nja.

    Men tack för alla svar ! Intressant att läsa. 


    Fast du var onödigt nedsättande i din trådstart när du automatiskt antar att det är lathet som styr aktiviteter... har du verkligen läst svaren så förstår du att det finns många skäl samt att alla barn är olika.  
  • Fjäril kär
    Anonym (H) skrev 2023-11-28 15:40:52 följande:

    Barnen kan faktiskt hinna med både skola och vänner trots en eller två aktiviteter. Tro det eller ej. 


    Fast det är det väl ingen som påstår det i denna tråd att det inte skulle vara möjligt? 

    Alla barn har olika förutsättningar.  Och därmed blir också aktiviteter styrda av dessa förutsättningar. 

    Att inte ha organiserade aktiviteter betyder ju inte att barnen inte gör något.  Eller är det just det du tror?  Cykla med kompisar,  åka skateboard,  trixa med cykel i bana , bygga lådbilar, åka inlines,  spela ett instrument på sitt rum etc etc är ju också aktiviteter och är för många barn det bättre alternativet efter skolan. Just för att dom inte behöver stressa till en viss tidpunkt och inte behöver låsa upp flera helger i sträck.  
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (H) skrev 2023-11-28 15:39:38 följande:

    Inte förvånande över att det blev kritik mot oss som har barn med aktiviteter. Leva genom sitt barn ? Tvinga ? Har aldrig hänt och det våra barn håller på med är ingenting jag någonsin velat göra själv eller pappan. Prestige ? För ens barn går på en aktivitet . Nja.

    Men tack för alla svar ! Intressant att läsa. 


    Men det är ok att kalla oss som inte har barn på fritidsaktiviteter lata? Bara det att du ställer frågan varför signalerar ju att barnens egen vilja inte spelar någon roll, utan att man som förälder borde sätta sitt barn i en aktivitet, oavsett.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (H) skrev 2023-11-28 15:39:38 följande:

    Inte förvånande över att det blev kritik mot oss som har barn med aktiviteter. Leva genom sitt barn ? Tvinga ? Har aldrig hänt och det våra barn håller på med är ingenting jag någonsin velat göra själv eller pappan. Prestige ? För ens barn går på en aktivitet . Nja.

    Men tack för alla svar ! Intressant att läsa. 


    Du skriver dessutom i trådstarten att du tycker att det är viktigt. Återigen, ingen hänsyn till vad barnet själv tycker, utan det är vad DU tycker som spelar roll.
  • Marmite Devil
    Anonym (H) skrev 2023-11-28 15:39:38 följande:

    Inte förvånande över att det blev kritik mot oss som har barn med aktiviteter. Leva genom sitt barn ? Tvinga ? Har aldrig hänt och det våra barn håller på med är ingenting jag någonsin velat göra själv eller pappan. Prestige ? För ens barn går på en aktivitet . Nja.

    Men tack för alla svar ! Intressant att läsa. 


    Superkonstigt när du var så icke dömande och föreslog att föräldrar som inte tänker som dig i den frågan är lata. 
  • Plupp73

    Kalla andra lata är rätt så magstarkt tycker jag. Har tre nu vuxna eller nästan vuxna döttrar. Uppriktigt sagt så har vi nog aldrig dragit iväg våra barn på massor av aktiviteter, i synnerhet inte på vardagskvällar. Vi har haft fokus på vår familj, att sitta och prata vid middagsbordet, höra hur allas dag varit. 
    Men givetvis har de haft aktiviteter på eget initiativ, och i olika perioder. Det har varit fotboll, handboll, basket, dans, ridning, karate...
    Tycker att familjekvällar har alldeles för lågt värde idag, fortfarande är det för vi möts och pratar om saker.
    Tuffaste perioderna var när vår yngsta spelade handboll tre gånger/vecka, och hade matcher på helgerna. Kände knappt att jag träffat henne när veckan var slut.
    Tror ur egen erfarenhet att barn kan bli fruktansvärt stressade av att aldrig få vila/slappna av hemma, utan skall flänga runt som skållade skinn.

Svar på tråden Ingen fritidsaktivitet