• Anonym (Hmmmm)

    Mamma vid 53?

    Läste en artikel om en kvinna som nu blir mamma vid 53.

    Vad tycker ni andra om det? Härligt eller egoistiskt? Jag är kluven. Fick själv sista bebisen (naturligt) vid nästan 41 och tyckte att det kändes gammalt - jag är pigg och stark i kroppen nu men är ju ändock äldre. 

    Frågan gller även män som blir pappor vid samma ålder, mågot som ju är mkt vanligare.

    Vsd är för gammalt?

  • Svar på tråden Mamma vid 53?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Oj) skrev 2023-12-05 11:37:02 följande:
    Vad menar du nu, varför behöver man inte skjutsa sitt barn om man är 53 när barnet föddes?
    Jag menar att de flesta 17-åringar kan åka själva dit de ska. 

    Det har inget med åldern på föräldern att göra. 
  • kaffe

    Det finns 25-åringar som är både o fysiskt och mentalt i sämre skick än de som passerat 50-strecket. Är man 50 plus bestämmer sej för att aktivt skaffa ett barn så finns det nog med i kalkylen att dom kommer att man åldras i samma takt som sitt barn. 


     


     

  • Anonym (ung)
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-05 12:27:09 följande:
    Jag menar att de flesta 17-åringar kan åka själva dit de ska. 

    Det har inget med åldern på föräldern att göra. 
    Och jag menar att gamla föräldrar kanske inte orkar sånt som yngre föräldrar orkar.

    Klart man skjutsar 17-åringar, likaväl som att vuxna åker bil ibland eller får skjuts av någon. Har du hört talas om taxi? Vilken konstig inställning, att just en 17-åring aldrig ska behöva få skjuts. 
  • Cathariiina
    Mrs Moneybags skrev 2023-12-05 11:00:32 följande:
    Om man är 53 när barnet föds behöver man väl inte skjutsa någonstans när barnet är 17...? Annars finns det ju gott om far- och morföräldrar som skjutsar barnbarn. Man behöver tack och lov ingen kroppsstyrka för att köra en bil. 
    Cathariiina skrev 2023-12-04 17:58:45 följande:
    Ja visst. Men konstgjord befruktning ska man inte leka med. Man ska låta naturen ha sin gång.
    Konstgjord befruktning kan ju vara flera saker. Att befrukta ägget utanför kroppen kan vara nödvändigt t ex när äggledarna är ärriga av någon könssjukdom. Ska man inte kunna bli föräldrar då när tekniken finns? Det tycker jag låter lite väl snävt. 
    I och för sig, men sedan kan man även ifrågasätta om kvinnor som dragit på sig sådana sjukdomar blir bra mödrar..? OK om de har haft ett svin till man, som har varit otrogen och kommit hem med sjukdomen... Men annars? 
  • Anonym (Oj)
    Cathariiina skrev 2023-12-05 14:13:14 följande:
    I och för sig, men sedan kan man även ifrågasätta om kvinnor som dragit på sig sådana sjukdomar blir bra mödrar..? OK om de har haft ett svin till man, som har varit otrogen och kommit hem med sjukdomen... Men annars? 
    Menar du att ens förflutna sexliv har att göra med hur bra man är som förälder?
  • Cathariiina
    Anonym (Oj) skrev 2023-12-05 14:38:40 följande:
    Menar du att ens förflutna sexliv har att göra med hur bra man är som förälder?
    Ja, kvinnor som har har ett utsvävande sexliv är ofta oordentliga och gränslösa även på andra sätt, i min erfarenhet. 
  • Anonym (Oj)
    Cathariiina skrev 2023-12-05 15:25:44 följande:
    Ja, kvinnor som har har ett utsvävande sexliv är ofta oordentliga och gränslösa även på andra sätt, i min erfarenhet. 
    Och min erfarenhet är att enda gången jag fått en könssjukdom är i ett fast förhållande.
  • Cathariiina
    Anonym (Oj) skrev 2023-12-05 15:34:25 följande:
    Och min erfarenhet är att enda gången jag fått en könssjukdom är i ett fast förhållande.
    Ja det var ju det jag skrev, att har maken kommit hem med det så är det ju inte hustruns fel. Det var jättevanligt förr, att unga män i "fina" familjer som skulle studera eller göra en viss karriär (t.ex. i det militära) innan de gifte sig och bildade familj, i stället umgicks med "fala" kvinnor. Sedan gifte de sig med en jungfru, och paret fick ett barn - men bara ett. På grund av att den unga kvinnan blev gravid redan på bröllopsnatten, eller strax därefter. Sedan kunde hon inte bli gravid någon mer gång, för könssjukdomen som hennes make smittat henne med redan på bröllopsnatten kloggade igen hennes äggledare... och varken antibiotika eller möjligheten att spola igenom äggledarna existerade ännu. 
  • Anonym (Oj)
    Cathariiina skrev 2023-12-05 15:58:53 följande:
    Ja det var ju det jag skrev, att har maken kommit hem med det så är det ju inte hustruns fel. Det var jättevanligt förr, att unga män i "fina" familjer som skulle studera eller göra en viss karriär (t.ex. i det militära) innan de gifte sig och bildade familj, i stället umgicks med "fala" kvinnor. Sedan gifte de sig med en jungfru, och paret fick ett barn - men bara ett. På grund av att den unga kvinnan blev gravid redan på bröllopsnatten, eller strax därefter. Sedan kunde hon inte bli gravid någon mer gång, för könssjukdomen som hennes make smittat henne med redan på bröllopsnatten kloggade igen hennes äggledare... och varken antibiotika eller möjligheten att spola igenom äggledarna existerade ännu. 
    Det var ju intressant, men hur vet man att det var på det sättet om tekniken inte fanns då?
  • Cathariiina
    Anonym (Oj) skrev 2023-12-05 17:00:35 följande:
    Det var ju intressant, men hur vet man att det var på det sättet om tekniken inte fanns då?
    För att det inte finns någon annan förklaring. Varför skulle massor av unga fruar bara föda ett barn, när det var ytterst önskvärt i dessa familjer att ha minst två pojkar ("the heir and the spare")?
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Mamma vid 53?