• Anonym (Frustrerad)

    Asocial tonåring

    Har en tonårsgrabb som är otroligt asocial. Han vägrar äta middag med mig, kollar aldrig på tv ihop, umgås bara med vänner över datorn. Han taar aldrig hem vänner heller. Jag tror han vill umgås med folk mer men skyller på kylan och dåligt väder nu. I skolan har han vänner. 


    Idag har han suttit på sitt rum hela eftermiddagen, värmde sin mat (han vägrade äta samt som mig) och gick in på sitt rum och åt. 


    Känner mig frustrerad. Kan jag tvinga honom att äta middag med mig? Försöker prata men han säger bara att jag är jobbig.

  • Svar på tråden Asocial tonåring
  • Anonym (Frustrerad)
    Maac skrev 2023-12-07 18:08:45 följande:

    Vi har en mellanväg, min tonåring och jag. Vi äter i soffan tillsammans framför ett avsnitt av en serie vi kollar på. 


    Det skulle funka OM han tittade på serier med mig. Har försökt att vi ska titta men han vill bara sitta inne i sitt mörka rum och spela eller titta på telefonen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-12-08 08:56:01 följande:
    Det skulle funka OM han tittade på serier med mig. Har försökt att vi ska titta men han vill bara sitta inne i sitt mörka rum och spela eller titta på telefonen. 
    Fast det låter ju mest som att det är du som har svårt att acceptera att han inte vill umgås med dig. Du kanske skulle arbeta lite med din egen självkänsla så blir det lättare att acceptera att han är tonåring och håller på att frigöra sig från dig. Tids nog kommer han tillbaks som en mer normal människa. Det är en fas. 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (M) skrev 2023-12-08 09:22:30 följande:
    Fast det låter ju mest som att det är du som har svårt att acceptera att han inte vill umgås med dig. Du kanske skulle arbeta lite med din egen självkänsla så blir det lättare att acceptera att han är tonåring och håller på att frigöra sig från dig. Tids nog kommer han tillbaks som en mer normal människa. Det är en fas. 

    Det är en fas att vilja frigöra sig från sina föräldrar. Fullt medveten om det och det har inget med min självkänsla att göra. 


    Jag anser att man bör ha någon sorts interaktion med varandra om dagen då han ännu bor hemma och fortfarande räknas som ett barn.Därför anser jag att åtminstone en middag där man äter ihop i ca 15 minuter. Uppenbart är han ju hungrig då han äter precis när jag dukar av.

    Jag vill checka av hans mående, hälsa, vardag, visa att jag bryr mig och finns som förälder. Idag mår väldigt många tonåringar dåligt och jag tycker inte det är fel att visa att man bryr sig. Det ger lite annat än att få ett sms om att jag ska köpa hem redbull. 

    Min upplevelse är också att han är ensam. Han umgås aldrig med någon efter skolan och jag ser flera andra i området hänga på fritidsgården eller ute tillsammans. 

  • Agda90
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-12-08 10:09:00 följande:

    Det är en fas att vilja frigöra sig från sina föräldrar. Fullt medveten om det och det har inget med min självkänsla att göra. 


    Jag anser att man bör ha någon sorts interaktion med varandra om dagen då han ännu bor hemma och fortfarande räknas som ett barn.Därför anser jag att åtminstone en middag där man äter ihop i ca 15 minuter. Uppenbart är han ju hungrig då han äter precis när jag dukar av.

    Jag vill checka av hans mående, hälsa, vardag, visa att jag bryr mig och finns som förälder. Idag mår väldigt många tonåringar dåligt och jag tycker inte det är fel att visa att man bryr sig. Det ger lite annat än att få ett sms om att jag ska köpa hem redbull. 

    Min upplevelse är också att han är ensam. Han umgås aldrig med någon efter skolan och jag ser flera andra i området hänga på fritidsgården eller ute tillsammans. 


    Jag håller med dig. Man vill sina tonåringar väl och jag håller med om att man ska interagera. 
    Märkligt hur folk kan få sånt till tvång, att man vill sina barn väl!
  • Anonym (Frustrerad)
    Agda90 skrev 2023-12-08 10:16:08 följande:
    Jag håller med dig. Man vill sina tonåringar väl och jag håller med om att man ska interagera. 
    Märkligt hur folk kan få sånt till tvång, att man vill sina barn väl!

    Ja, jag tvingar honom inte att äta med mig/oss. Jag säger åt honom ?att idag äter du middag med mig/oss?. Ibland gör han det, ibland inte. Gör han det inte händer det gör jag ingen grej av det, men ofta är det vid de tillfällena vi äter ihop han brukar prata och bubbla ur sig saker.


    Jag tror nämligen också att man riskerar att komma längre ifrån varandra om man inte samtalar. Jag tror inte någon kommunikation faller sig naturligt en dag om vi bara skickat enkla sms till varandra. 


    Du och jag kan ha fel, det vet vi först om några år.

  • Agda90
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-12-08 11:44:17 följande:

    Ja, jag tvingar honom inte att äta med mig/oss. Jag säger åt honom ?att idag äter du middag med mig/oss?. Ibland gör han det, ibland inte. Gör han det inte händer det gör jag ingen grej av det, men ofta är det vid de tillfällena vi äter ihop han brukar prata och bubbla ur sig saker.


    Jag tror nämligen också att man riskerar att komma längre ifrån varandra om man inte samtalar. Jag tror inte någon kommunikation faller sig naturligt en dag om vi bara skickat enkla sms till varandra. 


    Du och jag kan ha fel, det vet vi först om några år.


    Jag har två barn, tonåringar. Vi äter alltid frukost och middag tillsammans såvida något inte ställer till det för oss. Det är så jag och maken har bestämt att vår familj gör. Ingen av oss vuxna äter framför tv´n - någonsin - och våra rutiner kring mat har varit likadana sedan barnen föddes. 

    Om vi har gäster så är barnen där och ska äta med oss. När de är klara kan de sitta kvar och prata med oss eller gå upp till sitt. Vi var hos vänner nyligen där deras barn kom ut och tog mat när vi vuxna hade tagit vårt och satt oss vid matbordet. Jag såg inte ens deras ungar!! Så vill jag inte ha det med mina barn.

    Jag själv har haft och har en dålig relation till mina föräldrar. De satt alltid framför tv´n och åt. De tittade på sjukt tråkiga program som jag inte var intresserad av. Ingen av mina föräldrar sa ett pip då, de var så fast i dumburken!
    Sen fick jag egen tv och då valde jag att gå in till mig och stänga dörren om mig och titta på mina program medan jag åt. Mina föräldrar blev ganska sura på mig och krävde att jag skulle äta med dem men då krävde jag att vi skulle sitta vid matbordet och faktiskt umgås. Sagt och gjort! Maten dukades upp vid matbordet! MEN!! Tv´n var på i bakgrunden och båda mina föräldrar satte sig så vid matbordet att de kunde se tv´n. Jag blev förbannad, tog min tallrik och gick upp. 

    Om vi gör rätt eller inte återstår att se. Men jag gör banne mig mer rätt än vad mina päron gjorde!
    Jag vill veta vad som händer i mina barns liv. Och det bästa sättet är just vi middagsbordet. Inga enheter, alla samlade.
  • Anonym (Snällavännen)
    Agda90 skrev 2023-12-07 08:59:50 följande:

    Väldigt många ser saker och ting som svart eller vitt. Låt ungen göra som den vill annars är det tvång. 

    Det är vår uppgift som förälder att uppfostra och visa vägen för våra barn. Ibland fattar vi föräldrar beslut som våra barn ogillar skarpt men det är fortfarande förälderns ansvar och beslut att ta. 
    Ingen talar här om att kedja fast tonåringen vid matbordet!

    Jag hade börjat med att begränsa datoranvändandet. Det är inte hälsosamt att sitta framför skärmen dagarna i ända. Sen hade jag arbetat aktivt på att få ut tonåringen till matbordet. Till en början hade jag accepterat att tonåringen hade fått värma maten senare men den skulle ätas vid matbordet och jag hade stannat där och hållt tonåringen sällskap. 
    Sen hade kravet ändrats till att maten ska ätas när den serveras.


    Fast han går ju i skolan så han sitter inte hela dagarna bakom skärmen

    Vad ska han annars göra? 

    Är det inte hälsosamt att ha ett datorintresse? Har du en källa på det? 

    Själv jag hade ett väldigt starkt dataintresse som barn och har det än idag. Arbetar med programmering och har en bra lön

    Är det mer hälsosamt att hänga med kompisar på stan eller gå på en fritidsgård? 
  • Anonym (Snällavännen)
    Agda90 skrev 2023-12-08 12:14:51 följande:
    Jag har två barn, tonåringar. Vi äter alltid frukost och middag tillsammans såvida något inte ställer till det för oss. Det är så jag och maken har bestämt att vår familj gör. Ingen av oss vuxna äter framför tv´n - någonsin - och våra rutiner kring mat har varit likadana sedan barnen föddes. 

    Om vi har gäster så är barnen där och ska äta med oss. När de är klara kan de sitta kvar och prata med oss eller gå upp till sitt. Vi var hos vänner nyligen där deras barn kom ut och tog mat när vi vuxna hade tagit vårt och satt oss vid matbordet. Jag såg inte ens deras ungar!! Så vill jag inte ha det med mina barn.

    Jag själv har haft och har en dålig relation till mina föräldrar. De satt alltid framför tv´n och åt. De tittade på sjukt tråkiga program som jag inte var intresserad av. Ingen av mina föräldrar sa ett pip då, de var så fast i dumburken!
    Sen fick jag egen tv och då valde jag att gå in till mig och stänga dörren om mig och titta på mina program medan jag åt. Mina föräldrar blev ganska sura på mig och krävde att jag skulle äta med dem men då krävde jag att vi skulle sitta vid matbordet och faktiskt umgås. Sagt och gjort! Maten dukades upp vid matbordet! MEN!! Tv´n var på i bakgrunden och båda mina föräldrar satte sig så vid matbordet att de kunde se tv´n. Jag blev förbannad, tog min tallrik och gick upp. 

    Om vi gör rätt eller inte återstår att se. Men jag gör banne mig mer rätt än vad mina päron gjorde!
    Jag vill veta vad som händer i mina barns liv. Och det bästa sättet är just vi middagsbordet. Inga enheter, alla samlade.
    Du vet banne mig bäst av alla! Enbart din vilja som räknas! 

    Lugna dig Karen. Finns oftast mer än en lösning på problemet  
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Snällavännen) skrev 2023-12-08 12:40:14 följande:
    Du vet banne mig bäst av alla! Enbart din vilja som räknas! 

    Lugna dig Karen. Finns oftast mer än en lösning på problemet  

    Nej, jag vet inte bäst. Men jag är den enda av oss i tråden som känner mitt barn.


    Jag tycker dock du verkar sitta med ett universellt facit i hand. Du kanske borde göra något av all din kunskap istället för att skriva nedlåtande kommentarer på ett anonymt konto?

    Puss och kram 

  • Agda90
    Anonym (Snällavännen) skrev 2023-12-08 12:37:02 följande:
    Fast han går ju i skolan så han sitter inte hela dagarna bakom skärmen

    Vad ska han annars göra? 

    Är det inte hälsosamt att ha ett datorintresse? Har du en källa på det? 

    Själv jag hade ett väldigt starkt dataintresse som barn och har det än idag. Arbetar med programmering och har en bra lön

    Är det mer hälsosamt att hänga med kompisar på stan eller gå på en fritidsgård? 
    Om man kommer hem från skolan, sätter sig framför datorn och sitter där tills det är dags att gå att lägga sig så nej, det är INTE hälsosamt. 
    Det har stått massor om rapporter om hur just skärmljuset påverkar hjärnan negativt. Om du inte vet det så får du nog söka upp den informationen själv.

    Våra kroppar är inte skapta för stillasittande. Meningen är att vi ska röra på oss. Ett barn som sitter hela dagen i skolbänken behöver frisk luft och fysisk aktiviteter. Och ta inte det till överdrift för jag menar inte springa milen eller träna till ett maratonlopp.

    Jag hade ett brinnande intresse för hästar när jag var tonåring. Inte sjutton bodde jag i stallet när jag inte var i skolan. 

    Att hänga med kompisar eller besöka en eller annan fritidsgård är inte fel. Det kan till och med vara bra för då lär man sig att interagera med andra människor. 
    Alla ungar lever inte djävulen för att de hänger med kompisar eller är på fritidsgården. 

    Min son spelar en hel del tv-spel men han älskar även fotboll och tränar det 2 gånger i veckan samt har match 2-3 gånger i månaden. Däremellan är han gärna ute med sin pappa och tränar löpning, hur många gånger beror på väder. Vill han inte följa med så behöver han inte.
  • Agda90
    Anonym (Snällavännen) skrev 2023-12-08 12:40:14 följande:
    Du vet banne mig bäst av alla! Enbart din vilja som räknas! 

    Lugna dig Karen. Finns oftast mer än en lösning på problemet  
    Så bara för att du har suttit framför en dator skärm och "lyckats" så vet du bäst?
    Läs på lite om hur människokroppen är skapt och vad den mår bra av!
  • Maac
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-12-08 08:56:01 följande:
    Det skulle funka OM han tittade på serier med mig. Har försökt att vi ska titta men han vill bara sitta inne i sitt mörka rum och spela eller titta på telefonen. 
    Ja jag fattar, men min har inget val. Det är här maten serveras. Han får äta på sitt rum en gång i månaden, när jag ska iväg på något annat och han är själv hemma. 

    Han får oftast välja serie så jag har sett på en massa ointressant skräp :) 
  • Anonym (Snällavännen)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2023-12-08 10:09:00 följande:

    Det är en fas att vilja frigöra sig från sina föräldrar. Fullt medveten om det och det har inget med min självkänsla att göra. 


    Jag anser att man bör ha någon sorts interaktion med varandra om dagen då han ännu bor hemma och fortfarande räknas som ett barn.Därför anser jag att åtminstone en middag där man äter ihop i ca 15 minuter. Uppenbart är han ju hungrig då han äter precis när jag dukar av.

    Jag vill checka av hans mående, hälsa, vardag, visa att jag bryr mig och finns som förälder. Idag mår väldigt många tonåringar dåligt och jag tycker inte det är fel att visa att man bryr sig. Det ger lite annat än att få ett sms om att jag ska köpa hem redbull. 

    Min upplevelse är också att han är ensam. Han umgås aldrig med någon efter skolan och jag ser flera andra i området hänga på fritidsgården eller ute tillsammans. 


    Kul för dig. Men han vill ju inte. Påtvinga en tonåring nåt kommer inte hjälpa 

    Som en del säger det är en fas.Skaffa en kompis eller nåt om du nu så gärna vill glo på serier eller fråga om hur ens dag har varit 
Svar på tråden Asocial tonåring