• Anonym (Trött)

    Hjälp får inte sova pga amning

    Tips???

    min 3mån bebis har senaste veckan börjat vakna 0330-04, ammat 30 min och sen vägrat somna om. 

    Har alltså gått upp 0330-04 på dagarns, och eftersom bebis bara sover i rullande vagn dagtid kollapsar  jag ju i säng vid 18-19 på kvällen när bebis också är trött.

    Har en treåring jag också måste ta hand om på morgnar och eftermiddagar innan pappan kommer hem.

    Det här börjar bli helt ohållbart. Och jag tycker det ger så lite sömn för barnet med, 19-04 är ju bara 9 h nattetd där 0,5 h också går bort för en amning i mitten.

    Hur vänder man sovtider? Ska vi försöka härda ut längre på kvällen?

  • Svar på tråden Hjälp får inte sova pga amning
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Lagom anpassning) skrev 2023-12-06 12:40:00 följande:
    Ja, det är ju en utmaning nu för alla att just få någon halvtimme dagsljus per dag. Det viktiga är att inte ha dagsljuset för tidigt på morgonen, utifrån att det triggar en tidigt uppvaknande hos vissa.

    På samma sätt som vissa behöver tända lampan tidigt och försöka få som på förmiddagen, är det bra för vissa att faktiskt försöka flytta dygnet rätt igenom.

    Med detta sagt vill jag åter vara tydlig med att man får ta en sak i taget med de små. Vissa barn är hemska på nätterna.
    Prblemet nu är ju att kunna vara människa för resten av familjen. Går jag upp 0330 är jag ju väldigt trött tre timmar före normalt så att säga och mina mattider blir också helt knasiga.

    Jag hoppas bara det vänder relativt snart. Kan absolut vakna 05, men när det blev 0330 börjar det kännas som jag lever ett parallellt liv.
  • EpicF
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-06 12:47:39 följande:
    Nej, det har inte jag heller skrivit. Jag påpekade att du skrev att ni nu gick upp 05-05.30 istället för 03.30. Vilket ju borde vara en framgång. Eller? 
  • Anonym (Klara)

    När min yngsta var liten fick jag gå upp vid halv fyra i flera år,  han sov helt enkelt inte längre än så på morgonen. 
    Dock sov han middag en timme minst varje dag, som tur var. 

    Så var det tills han var två,  kanske tre år. 
    Sen kompenserade han det med att sova till lunch så fort tillfälle bjöds tills han var närmare tjugo.  Halvt omöjligt att få upp ungen till skolanunder tonåren. 

  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2023-12-06 13:00:26 följande:
    Nej, det har inte jag heller skrivit. Jag påpekade att du skrev att ni nu gick upp 05-05.30 istället för 03.30. Vilket ju borde vara en framgång. Eller? 
    Nej? Skillnaden är ju bara att jag har ett vaket och därefter gnälligt och skrikande barn i sängen och försöker natta om där, eller att jag sittammar på sångkanten istället för i soffan. Absolut ingen skillnad alltså.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Klara) skrev 2023-12-06 15:02:50 följande:

    När min yngsta var liten fick jag gå upp vid halv fyra i flera år,  han sov helt enkelt inte längre än så på morgonen. 
    Dock sov han middag en timme minst varje dag, som tur var. 

    Så var det tills han var två,  kanske tre år. 
    Sen kompenserade han det med att sova till lunch så fort tillfälle bjöds tills han var närmare tjugo.  Halvt omöjligt att få upp ungen till skolanunder tonåren. 


    Nånstsns är det ändå trösterikt att läsa att man inte är ensam.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-06 15:52:19 följande:
    Nånstsns är det ändå trösterikt att läsa att man inte är ensam.
    Nej, inte var det roligt att gå upp så tidigt inte.
    Men allt har sin tid.

    Det kommer en dag när du ser tillbaka på detta och ändå skrattar lite åt minnet, att du verkligen fixade det.

    Positivt tänkande! 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Klara) skrev 2023-12-06 16:39:30 följande:
    Nej, inte var det roligt att gå upp så tidigt inte.
    Men allt har sin tid.

    Det kommer en dag när du ser tillbaka på detta och ändå skrattar lite åt minnet, att du verkligen fixade det.

    Positivt tänkande! 

    Tack! Jag är rätt van att funka med sömnbrist sen innan men inte att just justera dagarna på ett sånt extremt sätt.


    Märker att det är en enorm skillnad hur dagarna känns om jag tex varit uppe mkt nattetid men får sova kl 5-6 mot läget nu när det inte blir mer sömn efter kl 330-4. Det är säkert mkt psykologi i det men just att vakna från sömn normal tid gör en otrolig skillnad för mig av nåt skäl även om antalet timmar är desamma.

  • Aliona
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-06 18:38:32 följande:

    Tack! Jag är rätt van att funka med sömnbrist sen innan men inte att just justera dagarna på ett sånt extremt sätt.


    Märker att det är en enorm skillnad hur dagarna känns om jag tex varit uppe mkt nattetid men får sova kl 5-6 mot läget nu när det inte blir mer sömn efter kl 330-4. Det är säkert mkt psykologi i det men just att vakna från sömn normal tid gör en otrolig skillnad för mig av nåt skäl även om antalet timmar är desamma.


    Men kan inte pappan ta hand om barnen på morgonen innan jobbet då så att du får sova lite av vargtimmarna? Hur dags går han upp och hur dags går han till jobbet?
  • Anonym (Trött)
    Aliona skrev 2023-12-06 20:43:56 följande:
    Men kan inte pappan ta hand om barnen på morgonen innan jobbet då så att du får sova lite av vargtimmarna? Hur dags går han upp och hur dags går han till jobbet?
    Går upp 06, åker 0615, så nej. 
  • EpicF
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-06 20:57:04 följande:
    Går upp 06, åker 0615, så nej. 
    Då kan han gå upp en timme tidigare och ta bebisen så att du får sove den timmen. Eller 1.5h tidigare.

    Det är väl hans barn också?
  • Anonym (2 barn)

    Mina bebisar vaknade typ varannan timme första året.Så jag förstår inte problemet.

  • Aliona
    Anonym (Trött) skrev 2023-12-06 20:57:04 följande:
    Går upp 06, åker 0615, så nej. 

    Varför inte. Det äe bara en-en och en halv timme skillnad för honom, så han kan gå upp lite tidigare, ta hand om bebisen så du får sova lite. Han ska ju ändå upp.


    Som sagt, så gjorde vi när en jobbade och den andra var föräldraledig. Man måste hjälpas åt om man ska klara den kämpiga tiden. 

  • Anonym (Trött)
    EpicF skrev 2023-12-06 20:59:31 följande:
    Då kan han gå upp en timme tidigare och ta bebisen så att du får sove den timmen. Eller 1.5h tidigare.

    Det är väl hans barn också?
    Klassiskt FL, skamma pappan.

    Går han upp tidigare vaknar vårt andra barn som han nattar ensam och som samsover med honom, ofta på honom. 
  • Anonym (Trött)
    Aliona skrev 2023-12-06 22:05:36 följande:

    Varför inte. Det äe bara en-en och en halv timme skillnad för honom, så han kan gå upp lite tidigare, ta hand om bebisen så du får sova lite. Han ska ju ändå upp.


    Som sagt, så gjorde vi när en jobbade och den andra var föräldraledig. Man måste hjälpas åt om man ska klara den kämpiga tiden. 


    Han gör redan det genom att ta allt på kvällarna några timmar. 


    Och som sagt. Går han upp vaknar vårt andra barn.

  • Anonym (Trött)
    Anonym (2 barn) skrev 2023-12-06 21:13:02 följande:

    Mina bebisar vaknade typ varannan timme första året.Så jag förstår inte problemet.


    Okej. Noterat.
  • Anonym (Juli)
    Anonym (2 barn) skrev 2023-12-06 21:13:02 följande:

    Mina bebisar vaknade typ varannan timme första året.Så jag förstår inte problemet.


    Mitt med, men konstigt nog har jag inga som helst svårigheter att förstå TS. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (2 barn) skrev 2023-12-06 21:13:02 följande:

    Mina bebisar vaknade typ varannan timme första året.Så jag förstår inte problemet.


    Jag har en blå bil.
Svar på tråden Hjälp får inte sova pga amning