• Anonym (H)

    Förstår inte karensavdrag

    Känner mig så korkad. Jag har letat på nätet men blir inte klok ändå. Jag har varit sjuk i två dagar, hur mycket ska jag dra av då? Har förstått att det är nya regler, 20%avdrag på en normal arbetsvecka?
    Snälla hjälp jobbar ensam o betalar själv ut min lön. 


    Jobbar 50% och har en lön på 12800kr månad 

  • Svar på tråden Förstår inte karensavdrag
  • Anonym (Eget företag)

    Är det ditt eget företag väljer du själv hur du vill göra, det är ekonomin i firman som styr. Själv skippar jag karensdagarna helt. 

  • EpicF
    Anonym (H) skrev 2023-12-05 16:26:36 följande:

    Nej det är inte mitt tyvärr 


    Inte ditt vaddå? 

    Om du är egenföretagare så bestämmer själv om du drar av karensen/sjukdom eller inte, som ovan skriver och det beror på din firmas ekonomi. 

    Annars kan du läsa på Försäkringskassans hemsida. 
  • Anonym (H)

    Det är inte mitt företag.
    Förstår inte riktigt även om jag läser där tyvärr 


    EpicF skrev 2023-12-05 18:27:07 följande:
    Inte ditt vaddå? 

    Om du är egenföretagare så bestämmer själv om du drar av karensen/sjukdom eller inte, som ovan skriver och det beror på din firmas ekonomi. 

    Annars kan du läsa på Försäkringskassans hemsida. 
  • EpicF
    Anonym (H) skrev 2023-12-05 18:32:39 följande:

    Det är inte mitt företag.
    Förstår inte riktigt även om jag läser där tyvärr 


    Då får din arbetsgivare ordna det, dvs den som är ägare av företaget. 
  • Anonym (H)

    Men det är jag som betalar ut min lön.

    Ingen som bara kan skriva hur man gör?


    EpicF skrev 2023-12-05 18:33:37 följande:
    Då får din arbetsgivare ordna det, dvs den som är ägare av företaget. 
  • EpicF
    Anonym (H) skrev 2023-12-05 18:38:39 följande:

    Men det är jag som betalar ut min lön.

    Ingen som bara kan skriva hur man gör?


    Du betalar din lön i ett företag som inte är ditt? 

    Du borde nog fk och höra hur du ska göra. 
  • Anonym
    Anonym (H) skrev 2023-12-05 18:38:39 följande:

    Men det är jag som betalar ut min lön.

    Ingen som bara kan skriva hur man gör?


    Du jobbar med löner men vet inte hur man gör denna enkla sak?
  • Anonym (H)

    Jag visste jag skulle bli ifrågasatt:/

    Ja det är bara jag som är anställd 


    Anonym skrev 2023-12-05 18:40:15 följande:
    Du jobbar med löner men vet inte hur man gör denna enkla sak?
  • EpicF
    Anonym (H) skrev 2023-12-05 18:43:18 följande:

    Jag visste jag skulle bli ifrågasatt:/

    Ja det är bara jag som är anställd 


    Då borde du absolut görs med ägarna av företaget hur du ska göra. Och du borde inte betala ut din egen lön, där borde ägarna ha en annan som gör det. 
  • Anonym (Lia)

    Jag är inte 100 % på detta.

    Men karensavdrag är väl för de som jobbar oregelbundna tider främst? Så att man inte förlorar mer/mindre om man tex är sjuk en 8 h dag eller en 4 h dag.

    Är du sjuk 2 dagar blir ju 1 dag karensdag. Då ska du göra karensavdraget på dag nr 2. Jag TROR att du ska plussa ihop alla timmar du har på schemat den arbetsveckan och sedan drar av karensavdraget.

    Men det bästa är väl att fråga din arbetsgivare?

  • Anonym (Eget företag)
    Anonym (H) skrev 2023-12-05 18:38:39 följande:

    Men det är jag som betalar ut min lön.

    Ingen som bara kan skriva hur man gör?


    Då är det inte du som bestämmer. Du får prata med chefen. 
  • Anonym (Vira)
    Anonym (Lia) skrev 2023-12-05 18:47:43 följande:

    Jag är inte 100 % på detta.

    Men karensavdrag är väl för de som jobbar oregelbundna tider främst? Så att man inte förlorar mer/mindre om man tex är sjuk en 8 h dag eller en 4 h dag.

    Är du sjuk 2 dagar blir ju 1 dag karensdag. Då ska du göra karensavdraget på dag nr 2. Jag TROR att du ska plussa ihop alla timmar du har på schemat den arbetsveckan och sedan drar av karensavdraget.

    Men det bästa är väl att fråga din arbetsgivare?


    What?
    Karensavdrag handlar om den lön du mistar när du blir sjuk, dag 1.
    Enligt de flesta kollektivavtal och om du frågeställaren arbetar din deltid fördelat på veckans alla dagar -  då kan du dra av 100% av lönen för dag 1.
    För dag två kan du antingen dra av 100% och sen lägga sjuklön 80% eller dra av 20%. Det beror lite på lönesystem.

    Hur du ska beräkna daglönen beror på kollektivavtal. Det kan vara månadslön / 21. Eller det kan vara månadslön x 12 genom något slags divisor som finns i avtalet. Eller månadslön / antal dagar i månaden x en kvot om avtalet säger det.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Vira) skrev 2023-12-05 22:15:42 följande:
    What?
    Karensavdrag handlar om den lön du mistar när du blir sjuk, dag 1.
    Enligt de flesta kollektivavtal och om du frågeställaren arbetar din deltid fördelat på veckans alla dagar -  då kan du dra av 100% av lönen för dag 1.
    För dag två kan du antingen dra av 100% och sen lägga sjuklön 80% eller dra av 20%. Det beror lite på lönesystem.

    Hur du ska beräkna daglönen beror på kollektivavtal. Det kan vara månadslön / 21. Eller det kan vara månadslön x 12 genom något slags divisor som finns i avtalet. Eller månadslön / antal dagar i månaden x en kvot om avtalet säger det.
    Du tänker kanske på karensdagen som är avskaffad, som var den första sjukdagen?
  • MsM84

    Innan var karensavdrag första sjukdagen, sen har man justerat den regeln för att det ska bli rimligare för de som jobbar långa pass till 20% av veckolönen. Det innebär att om du arbetar 5 dagar/vecka och lika många timmar varje dag så är det ingen skillnad mot innan. Karensavdraget är då första sjukdagens lön. Jobbar du mer oregelbundet är karensavdraget 20h (antar det är vad du arbetar eftersom du skrev 50%} x 20%, dvs 4h. Hur man räknar fram din timlön beror på lönesystem eller kollektivavtal osv. Ett förslag på räknesätt är 52 v/år x 20h = 1040h/år. 12800x12=153600 i årslön. 153600/1040=147,69/timme. 147,69x4h=590,76 i karensavdrag. 


    Slutligen är sjuklönen 80% dag 2 så du gör avdrag med 20% av lönen (dvs 147,69x20%=29,54) per timme du skulle ha arbetat dag 2. 

  • Anonym (H)

    Tack! Äntligen ett vettigt svar på min fråga🙏🏻


    MsM84 skrev 2023-12-05 22:33:08 följande:

    Innan var karensavdrag första sjukdagen, sen har man justerat den regeln för att det ska bli rimligare för de som jobbar långa pass till 20% av veckolönen. Det innebär att om du arbetar 5 dagar/vecka och lika många timmar varje dag så är det ingen skillnad mot innan. Karensavdraget är då första sjukdagens lön. Jobbar du mer oregelbundet är karensavdraget 20h (antar det är vad du arbetar eftersom du skrev 50%} x 20%, dvs 4h. Hur man räknar fram din timlön beror på lönesystem eller kollektivavtal osv. Ett förslag på räknesätt är 52 v/år x 20h = 1040h/år. 12800x12=153600 i årslön. 153600/1040=147,69/timme. 147,69x4h=590,76 i karensavdrag. 


    Slutligen är sjuklönen 80% dag 2 så du gör avdrag med 20% av lönen (dvs 147,69x20%=29,54) per timme du skulle ha arbetat dag 2. 


  • Anonym (Vira)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-12-05 22:21:04 följande:
    Du tänker kanske på karensdagen som är avskaffad, som var den första sjukdagen?
    För en person som arbetar regelbundet är det ingen skillnad jämfört med innan. Det skrev jag också, jobbar ts sin deltid fördelat över veckans alla dagar så är karensen en dag. 20%.  Så man följer MSM84 förklaring ovan om man inte har kollektivavtal som specifikt anger hur det ska räknas. 
Svar på tråden Förstår inte karensavdrag