• Marsipan

    Klasskassa, irritation

    Åh så irriterad just nu, kanske befogat kanske inte!

    men det här med insamling till klasskassan och att vi alla ska ?dra samma strå?. Nu kastar jag ur mig mitt jobbiga och ni får säga vad ni tycker eller hur ni hanterar dessa situationer.

    jag har två barn som går i skolan, yngsta bara i förskoleklass just nu. Och så ska vi ha den ?årliga förtrollande julmarknaden? 
    och nu ska det preppas för marknad nästa vecka.. och jag vill bara explodera av vrede och irritation. varje år har äldre barnets klass sålt för 3000-3500kr. På 25-27 barn. den divisionen klarar ni nog av själv att beräkna hur mycket ett barn drar in. 

    hur kan man som föräldrar tycka att det är lönsamt och roligt att lägga antal hundra kronor till julbak osv som ska säljas för lite och ingenting?

    som i mitt exempel: jag bläddrade på listan och såg att ?koka saft? var ledigt. Så jag tog den för att bli av med massa bär i frysen. Så jag dubbelkollar med klassföräldrar om prissättning osv. De rekommenderade 20kr/flaska. grymt tänkte jag tills jag skulle inhandla glasflaskor och socker. Bara där har det kostat mig mer än 20kr då flaskan kostade 19kr/st.

    jag kan hålla på i evigheter men hur gör andra när man känner att det är orimligt att hålla på såhär? Jag skänker ju hellre pengar till klasskassan direkt för att slippa allt det där med hets om att göra saker till en julmarknad mitt i december.

    nu Har jag fått ur mig lite irritation!!

  • Svar på tråden Klasskassa, irritation
  • Anonym (Eh)
    Marsipan skrev 2023-12-08 20:44:55 följande:

    det känns skönt att jag inte är ensam! För i smyg så känner jag allt handlar om vuxna människor som har för lite att göra på fritiden. Och vill fylla sin egna tid. Jag hade jätte gärna ställt upp att baka till ett fredagsfika till barnens klasser. För då vet jag att dom kommer sitta där i klassen och ha det mysigt. Nu pratade jag med en annan föräldrer som tyckte att jag inte behöva köpa nytt utan ta några som jag hade hemma?suck! Tror hon att jag har stulit dessa? Använder jag mina egna så får jag endå köpa nya till mig själv sen.

    nu känner jag mig faktiskt lite tvingad att göra det här i år. Så jag kommer göra det. Men till nästa år ska jag verkligen köpa mig lös om möjligt. Det finns flera skolor i kommunen som anordnar höst/vår marknad.
    och hade det varit så i mitt fall så kanske jag inte varit så irriterad bland allt julstök.


    Nej ts, gör det inte. Det kostar dig tid och energi att fixa flaskor och annat, du går väl back ekonomiskt på det till och med. Sedan ska det tillverkas, säkert vill de att du ska stå där och sälja också... Tid är också värt något! Säg bara att du inte har möjlighet att delta längre.
  • Anonym (Nn)

    Min man hjälpte alltid till vid dotterns ridtävlingar. Han skulle stå i café, klocka, plocka fram redskap etc. 


    men gång hade som satt in både café (inkl bakning) och stå och ta tid, medan andra föräldrar inte fick nånting tilldelats. 


    Så fult tycker jag att utgå från att den som alltid ställer upp jämt ska göra det. 


    (jag har av olika anledningar inte kunnat hjälpa till förutom med bakning) 

  • Tow2Mater
    Marsipan skrev 2023-12-08 20:44:55 följande:

    det känns skönt att jag inte är ensam! För i smyg så känner jag allt handlar om vuxna människor som har för lite att göra på fritiden. Och vill fylla sin egna tid. Jag hade jätte gärna ställt upp att baka till ett fredagsfika till barnens klasser. För då vet jag att dom kommer sitta där i klassen och ha det mysigt. Nu pratade jag med en annan föräldrer som tyckte att jag inte behöva köpa nytt utan ta några som jag hade hemma?suck! Tror hon att jag har stulit dessa? Använder jag mina egna så får jag endå köpa nya till mig själv sen.

    nu känner jag mig faktiskt lite tvingad att göra det här i år. Så jag kommer göra det. Men till nästa år ska jag verkligen köpa mig lös om möjligt. Det finns flera skolor i kommunen som anordnar höst/vår marknad.
    och hade det varit så i mitt fall så kanske jag inte varit så irriterad bland allt julstök.


    Hon kanske tänkte du kan använda lite gamla tomma vinflaskor, det brukar ju finnas i hyreshusens soprum om du inte har en del själv. Diska och sätt i ny kork bara, borde väl funka.
  • Anonym (Kunskapsskolan)
    Anonym (Nn) skrev 2023-12-09 16:52:02 följande:

    Min man hjälpte alltid till vid dotterns ridtävlingar. Han skulle stå i café, klocka, plocka fram redskap etc. 


    men gång hade som satt in både café (inkl bakning) och stå och ta tid, medan andra föräldrar inte fick nånting tilldelats. 


    Så fult tycker jag att utgå från att den som alltid ställer upp jämt ska göra det. 


    (jag har av olika anledningar inte kunnat hjälpa till förutom med bakning) 


    Håller med, men man kan ändå inte dra fritidsaktiviteter över samma kam som skolan. Det första är frivilligt (man kan välja en annan aktivitet till sitt barn, som inte kräver någon arbetsinsats av föräldrarna). Det andra är inte det. 
  • Anonym (Kunskapsskolan)
    Tow2Mater skrev 2023-12-09 20:22:31 följande:
    Hon kanske tänkte du kan använda lite gamla tomma vinflaskor, det brukar ju finnas i hyreshusens soprum om du inte har en del själv. Diska och sätt i ny kork bara, borde väl funka.
    Vad var det där? Insinuerar du att Marsipan är en vinkärring, för att hon inte vill dansa efter de beskäftiga nazi-klassmorsornas pipa..? Och vad är det för fel med att bo i hyreshus, om M. nu gör det..? Så fruktansvärt fördomsfullt inlägg! 
  • Anonym (Eh)
    Tow2Mater skrev 2023-12-09 20:22:31 följande:
    Hon kanske tänkte du kan använda lite gamla tomma vinflaskor, det brukar ju finnas i hyreshusens soprum om du inte har en del själv. Diska och sätt i ny kork bara, borde väl funka.
    Inte alls så bara. För det första, hur olämpligt är det på en skala att sälja saft i vinflaskor när man samlar pengar till en klasskassa...? För det andra kanske inte världens lättaste att hålla på att rengöra, särskilt äckligt om det är andra som druckit ur dem. För det tredje otroligt mycket mer tid att rengöra och sterilisera utanpå allt annat jobb.
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Kunskapsskolan) skrev 2023-12-09 21:51:46 följande:
    Håller med, men man kan ändå inte dra fritidsaktiviteter över samma kam som skolan. Det första är frivilligt (man kan välja en annan aktivitet till sitt barn, som inte kräver någon arbetsinsats av föräldrarna). Det andra är inte det. 
    Nej precis. Sant
  • Tow2Mater
    Anonym (Kunskapsskolan) skrev 2023-12-09 21:55:10 följande:
    Vad var det där? Insinuerar du att Marsipan är en vinkärring, för att hon inte vill dansa efter de beskäftiga nazi-klassmorsornas pipa..? Och vad är det för fel med att bo i hyreshus, om M. nu gör det..? Så fruktansvärt fördomsfullt inlägg! 
    Men va? ha ha ha! Hur läser du in allt det där i ett välmenat inlägg?
  • Tow2Mater
    Anonym (Eh) skrev 2023-12-09 22:18:17 följande:
    Inte alls så bara. För det första, hur olämpligt är det på en skala att sälja saft i vinflaskor när man samlar pengar till en klasskassa...? För det andra kanske inte världens lättaste att hålla på att rengöra, särskilt äckligt om det är andra som druckit ur dem. För det tredje otroligt mycket mer tid att rengöra och sterilisera utanpå allt annat jobb.
    Flaska som flaska. Med ny etikett som säger Saft.  Nej visst krävs ju lite jobb att rengora, men flaskorna är ju gratis.  Bara nya korkar som kostar lite.
  • Anonym (Eh)
    Tow2Mater skrev 2023-12-09 23:17:53 följande:
    Flaska som flaska. Med ny etikett som säger Saft.  Nej visst krävs ju lite jobb att rengora, men flaskorna är ju gratis.  Bara nya korkar som kostar lite.
    Hur mycket jobb tänker du egentligen att ts ska lägga ner på detta...? Hon kommer gå tokmycket back på de där insatserna! Nya etiketter, nya korkar, snälla...
  • Tow2Mater
    Anonym (Eh) skrev 2023-12-10 18:51:46 följande:
    Hur mycket jobb tänker du egentligen att ts ska lägga ner på detta...? Hon kommer gå tokmycket back på de där insatserna! Nya etiketter, nya korkar, snälla...
    Det som behövs? Hon skrev upp sig på att koka saft. Hon tycker nya flaskor blir för dyrt. Då återstår ju att antingen göra det billigare, genom att t ex diska gamla flaskor och använda dem, eller avsäga sig uppgiften helt fast man lovat fixa det. Så det är ju helt upp till TS, inget jag tycker något om. Jag gav bara tips på hur det kan göras billigare, som jag kan tro kanske var just vad en annan förälder som tyckte att hon inte behöver köpa nytt utan ta några flaskor som hon hade hemma, menade.
  • Anonym (Eh)
    Tow2Mater skrev 2023-12-10 18:59:01 följande:
    Det som behövs? Hon skrev upp sig på att koka saft. Hon tycker nya flaskor blir för dyrt. Då återstår ju att antingen göra det billigare, genom att t ex diska gamla flaskor och använda dem, eller avsäga sig uppgiften helt fast man lovat fixa det. Så det är ju helt upp till TS, inget jag tycker något om. Jag gav bara tips på hur det kan göras billigare, som jag kan tro kanske var just vad en annan förälder som tyckte att hon inte behöver köpa nytt utan ta några flaskor som hon hade hemma, menade.
    Men det kostar ju att köpa etiketter och nya korkar, plus en sådan där mackapär för att korka till flaskorna igen. Så även om det är en lösning så är den varken smidig eller billig. Jag tycker ts ska backa helt.
  • Anonym

    OMG, hur kan man ens komma på något så korkat som att stå och koka saft? Någon har tittat för mycket på fröken Friman.
    Det är heltidarbetande föräldrar med barn

Svar på tråden Klasskassa, irritation