• Hodiish

    Känns som jag håller på trilla av pinnen precis innan jag somnar. VARJE NATT!

    Hej! Finns det någon som upplever samma sak och kan komma med tips på vad jag ska göra. Får så svåra attacker att det verkligen känns som att jag ska dö. Får extrem yrsel och musklerna känns inte knutna till mig när det händer. Jag kan heller inte bara ?snap out of it? utan det tar helt över. Är så trött I kropp och psyke. har haft detta jättelånge och det går inte över!  Hur kan känslan av att man ska dö vara så stark?? fattar inte! Är i övrigt en frisk person! 

  • Svar på tråden Känns som jag håller på trilla av pinnen precis innan jag somnar. VARJE NATT!
  • Anonym (Anonym)

    Jag har haft perioder när jag upplevt samma problem.  Det är så otroligt obehagligt och känns som att min kropp i sista sekunden hinner väcka mig förrens jag ska dö. Känns som att jag varit flera minuter utan luft, fastän jag inte känner av nåt i lungorna så är det enda som skulle kunna förklara den extrema yrsel och förvirring. Min teori har varit att min kropp har svårt att reglera den automatiska andningen när jag  går från vaket tillstånd till sömn, och därför ?glömmer kroppen bort? att andas. Som tur var vaknar man i allafall men det känns verkligen som att det är i sista sekund. Märkte av tröttheten och fysiska problem på dagarna också, dåligt minne, andfåddhet, dåligt immunförsvar osv. Det gick om för mig när jag började träna och böt sömnmedecin, men får enstaka fall ibland. 


     Till alla i kommentarerna - det är inte panikattacker, ifall jag och OP syftar på samma problem så är detta i stunden betydligt mer fysiskt, och till skillnad från panikattacker så brukar min andning och puls vara betydligt långsammare än vanligt. Dessutom är man för förvirrad och borta för att ångest eller panikkänslor skall hinna med. Har svimmat några enstaka gånger men detta är värre än det.

    Jag kommit fram till att jag tror att det antagligen är sömnapné, det är inte farligt men det kan orsaka problem med trötthet och så på dagarna och är inte bra att leva med i det långa loppet, så rekommenderar att du kollar upp det. Behöver inte vakna av det på nätterna för att det ska vara sömnapn.  Min teori om andningen mellan vaket/sömntillstånd visar sig också stämma i vissa fall och handlar om just perioden när man går från medvetet till omedvetet tillstånd där alla människor har ytligare andning ett tag. 


    Här är saker som hjälpte mig 

    1. Vädra och se till att ditt rum är dammfritt innan sömn

    2. Motionera regelbundet

    3. Byt sömnmedecin om du använder sånt.


    Och om du känner igen dig i mina beskrivningar rekommenderar jag oavsett dig att gå till läkare! Kan vara bra bara för att få gjort en utredning eller hjälp med problemen.

  • Anonym (Eva)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-08 15:26:34 följande:

    Jag har haft perioder när jag upplevt samma problem.  Det är så otroligt obehagligt och känns som att min kropp i sista sekunden hinner väcka mig förrens jag ska dö. Känns som att jag varit flera minuter utan luft, fastän jag inte känner av nåt i lungorna så är det enda som skulle kunna förklara den extrema yrsel och förvirring. Min teori har varit att min kropp har svårt att reglera den automatiska andningen när jag  går från vaket tillstånd till sömn, och därför ?glömmer kroppen bort? att andas. Som tur var vaknar man i allafall men det känns verkligen som att det är i sista sekund. Märkte av tröttheten och fysiska problem på dagarna också, dåligt minne, andfåddhet, dåligt immunförsvar osv. Det gick om för mig när jag började träna och böt sömnmedecin, men får enstaka fall ibland. 


    Till alla i kommentarerna - det är inte panikattacker, ifall jag och OP syftar på samma problem så är detta i stunden betydligt mer fysiskt, och till skillnad från panikattacker så brukar min andning och puls vara betydligt långsammare än vanligt. Dessutom är man för förvirrad och borta för att ångest eller panikkänslor skall hinna med. Har svimmat några enstaka gånger men detta är värre än det.

    Jag kommit fram till att jag tror att det antagligen är sömnapné, det är inte farligt men det kan orsaka problem med trötthet och så på dagarna och är inte bra att leva med i det långa loppet, så rekommenderar att du kollar upp det. Behöver inte vakna av det på nätterna för att det ska vara sömnapn.  Min teori om andningen mellan vaket/sömntillstånd visar sig också stämma i vissa fall och handlar om just perioden när man går från medvetet till omedvetet tillstånd där alla människor har ytligare andning ett tag. 


    Här är saker som hjälpte mig 

    1. Vädra och se till att ditt rum är dammfritt innan sömn

    2. Motionera regelbundet

    3. Byt sömnmedecin om du använder sånt.


    Och om du känner igen dig i mina beskrivningar rekommenderar jag oavsett dig att gå till läkare! Kan vara bra bara för att få gjort en utredning eller hjälp med problemen.


    Intressant! Håller fö helt med om att TS bör träffa en läkare oavsett vilken symptombild stom stämmer med hens. 


    Min man led av sömnapné och fick med sig mätutrustning hem som han sov med en natt. Det var lite krångligt, men inte obehagligt och efter att läkaren sett resultatet fick han snabbt en operation av halsmandlarna inbokad (men sömnapné kan orsakas av annat också). 

  • Hodiish

    Tack för att ni tar er tid att svara! jag känner igen mig i allt ni skriver. Men känslan är så stark. Den är inte bara psykisk. 
    mina ben och armar domnar av och när jag försöker resa mig upp så känns det som att jag ramlar eller har 0 kontroll över balanssinnet. känner inte av musklerna och huvudet ?sväller? upp.  Det är så mycket som händer vilket ger en fysisk smärta också. Det är helt galet med tanke på att man är frisk i grunden! har kämpat med detta över 1 år. Förra veckan var attacken så kraftig att jag vara tvungen att gå ut och gå för att på något vis gå av mig det. Nej efter en timma var det inte bättre och jag svimmade nästan i motionsparken. Så illa att en taxuchafför stannade till efter att han sett. In gångstil. Han förstod att något var fel och körde mig till akuten och vid EKG Så ser de inga fel!!  MEN DET KÄNNS JU SOM JAF SKA DÖ PÅ RIKTIGT. 

    Kan detta verkligen vara ofarligt som många skriver. Känner att jag börjar få no av nära döden upplevelser 😩

  • Anonym (panikattack)
    Hodiish skrev 2023-12-08 16:55:08 följande:

    Tack för att ni tar er tid att svara! jag känner igen mig i allt ni skriver. Men känslan är så stark. Den är inte bara psykisk. 
    mina ben och armar domnar av och när jag försöker resa mig upp så känns det som att jag ramlar eller har 0 kontroll över balanssinnet. känner inte av musklerna och huvudet ?sväller? upp.  Det är så mycket som händer vilket ger en fysisk smärta också. Det är helt galet med tanke på att man är frisk i grunden! har kämpat med detta över 1 år. Förra veckan var attacken så kraftig att jag vara tvungen att gå ut och gå för att på något vis gå av mig det. Nej efter en timma var det inte bättre och jag svimmade nästan i motionsparken. Så illa att en taxuchafför stannade till efter att han sett. In gångstil. Han förstod att något var fel och körde mig till akuten och vid EKG Så ser de inga fel!!  MEN DET KÄNNS JU SOM JAF SKA DÖ PÅ RIKTIGT. 

    Kan detta verkligen vara ofarligt som många skriver. Känner att jag börjar få no av nära döden upplevelser 😩


    panikattacker ger även fysiska symtom.

    du kanske ska försöka prata med en psykolog, verkar ju som något ligger bakom detta.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (panikattack) skrev 2023-12-08 17:37:41 följande:
    panikattacker ger även fysiska symtom.

    du kanske ska försöka prata med en psykolog, verkar ju som något ligger bakom detta.

    Ja, både psykolog och läkare och be dem gärna att prata med varandra. Ibland är det inte bara det ena eller det andra och vården är en orgie av stuprör där var och en håller sig till sitt område. Man behöver koppla ihop dem själv om det ska bli gjort. 


    TS, slår hjärtat fort och du har häftig andhämtning? Det är typiskt för panikångest och kan göra en yr och illamående. 


    Jag är inte så kunnig men kom också att tänka på sköldkörtelproblem. 

  • Anonym (L)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-08 15:26:34 följande:

    Jag har haft perioder när jag upplevt samma problem.  Det är så otroligt obehagligt och känns som att min kropp i sista sekunden hinner väcka mig förrens jag ska dö. Känns som att jag varit flera minuter utan luft, fastän jag inte känner av nåt i lungorna så är det enda som skulle kunna förklara den extrema yrsel och förvirring. Min teori har varit att min kropp har svårt att reglera den automatiska andningen när jag  går från vaket tillstånd till sömn, och därför ?glömmer kroppen bort? att andas. Som tur var vaknar man i allafall men det känns verkligen som att det är i sista sekund. Märkte av tröttheten och fysiska problem på dagarna också, dåligt minne, andfåddhet, dåligt immunförsvar osv. Det gick om för mig när jag började träna och böt sömnmedecin, men får enstaka fall ibland. 


     Till alla i kommentarerna - det är inte panikattacker, ifall jag och OP syftar på samma problem så är detta i stunden betydligt mer fysiskt, och till skillnad från panikattacker så brukar min andning och puls vara betydligt långsammare än vanligt. Dessutom är man för förvirrad och borta för att ångest eller panikkänslor skall hinna med. Har svimmat några enstaka gånger men detta är värre än det.

    Jag kommit fram till att jag tror att det antagligen är sömnapné, det är inte farligt men det kan orsaka problem med trötthet och så på dagarna och är inte bra att leva med i det långa loppet, så rekommenderar att du kollar upp det. Behöver inte vakna av det på nätterna för att det ska vara sömnapn.  Min teori om andningen mellan vaket/sömntillstånd visar sig också stämma i vissa fall och handlar om just perioden när man går från medvetet till omedvetet tillstånd där alla människor har ytligare andning ett tag. 


    Här är saker som hjälpte mig 

    1. Vädra och se till att ditt rum är dammfritt innan sömn

    2. Motionera regelbundet

    3. Byt sömnmedecin om du använder sånt.


    Och om du känner igen dig i mina beskrivningar rekommenderar jag oavsett dig att gå till läkare! Kan vara bra bara för att få gjort en utredning eller hjälp med problemen.


    Jag känner igen både detta och det TS beskriver, men för mig är det två helt olika saker. Min gissning är att TS lider av ångest. 
  • Limajo

    Jag hade sådana problem när jag hade sömnsvårigheter. Då hade jag även sömnparalys och tänker att det är lite samma sak. Kroppen stänger liksom inte ned i takt så man är vaken i hjärnan men känner inte kroppen på rätt sätt.

    Hur sover du i övrigt?

    För mig behövdes en rejäl livsstilsomläggning. Nytt jobb, nya vanor, träning och mycket ute i skogen. Numera sover jag jättebra. Det finns hopp men det kräver lite jobb!

  • Wildmane

    Det är panikångest. Brukar ha så ibland när jag är stressad.

    Tricket om du vill somna snabbt är att fortsätta ligga kvar.. 

    Sekunden du reser dig upp, byter position, eller börjar bli orolig över fenomenet så är det omöjligt att somna. 
    Och du kan tryggt ligga kvar nerbäddad, för det är ingen någonsin som har dött utav en helt vanlig panikattack.. Och du lär inte heller bli den första. 

    Hur jag blev av med det, var delvis när jag kom på att det var mitt eget fel allt det här. Det var ingen annan än jag som gav mig alla dom där tankarna som stressade, och när jag förstod det så blev jag så förbannad den natten att jag bockstavligen kockade och hela kroppen blev jättevarm. Därefter kom det aldrig eller sällan någonsin tillbaka.

    Sen hjälper det att börja leva rätt, sluta tänka fel hela tiden, eller röra sig med kroppen inne på ett gym med. 

    Dricker du kaffe så ska du aldrig dricka efter klockan 18. Och kaffe kan vara ångestdrivande och ge dig dessa problemen med. 

  • Anonym (Adrenalinbrist?)

    Tycker du bör söka vård för dina besvär.
    Har hört om symptom som dina, men med skillnaden att man vaknar av dem under natten, som berott på adrenalinbrist.

Svar på tråden Känns som jag håller på trilla av pinnen precis innan jag somnar. VARJE NATT!