• Margarethan

    Får man tillbaka kostnad för kontantinsats lagfart/pantbrev vid försälning av hus?

    Finns det någon med ekonomiskt sinne och erfarenhet av husförsäljning som kan hjälpa mig att tänka. Jag har bott i ett hus mindre än ett år och ångrade att jag köpte det. Jag sparade väldigt länge för att ha råd att köpa ett hus och gnetade ihop 350 000 kr tillslut. Huset kostade 2 350 000 kr. Lagfart och pantbrev uppgick till 350 000:-. Nu vill jag sälja huset och undrar om jag får tillbaka min kontantinsats eller om det är kört dvs är de kontanter jag lade in för  lagfarten och pantbrev borta? Jag tror jag kanske får 2400000 kan även bli mer eller mindre. Mäklaren ska ha ca 60000 kr också. Lånet just nu ligger på 1995000 kr. 
    Om jag vill köpa ett nytt hus kommer jag inte ha någon kontantinsats då? Hur ska jag tänka för att det ska bli mest fördelaktigt; köpa ett billigare hus eller ett hus för omkring samma kostnad? 

  • Svar på tråden Får man tillbaka kostnad för kontantinsats lagfart/pantbrev vid försälning av hus?
  • rosesarewhite

    Vad du får över i pengar efter huset är sålt beror ju helt på vad köparen betalar.
    Du får tänka lån + mäklarkostnad + det du vill få över, och sedan säga att det är den lägsta summa du säljer huset för. Sedan hålla tummarna att någon vill köpa för den summan. Om inte kanske du ska vänta med att sälja?
    Tänk också på att det är skatt på eventuell vinst. Tror att man får skjuta på att betala vinstskatten om man köper nytt för pengarna men är inte säker.

  • Daisy28

    Du får inte tillbaka pengar för pantbrev och lagfart

    Du får räkna så här ungefär

    Vad du säljer huset för - lånet - mäklararvode = vad du har att använda till nytt hus

  • Margarethan

    ok tänker jag rätt om jag räknar såhär (om jag säljer för samma belopp jag köpte det för dvs 2350000:-

    Försäljning: 2350000
    Aktuell låneskuld -1995000:-
    Avgår Mäklararvode: -60000

    Kvar: 295 000 kr

  • Daisy28
    Margarethan skrev 2023-12-08 15:32:04 följande:

    ok tänker jag rätt om jag räknar såhär (om jag säljer för samma belopp jag köpte det för dvs 2350000:-

    Försäljning: 2350000
    Aktuell låneskuld -1995000:-
    Avgår Mäklararvode: -60000

    Kvar: 295 000 kr


    Ja
  • Cereal Killer
    Margarethan skrev 2023-12-08 15:04:50 följande:
    . Lagfart och pantbrev uppgick till 350 000:-. 

    Det gjorde de nog inte. Du får kanske dubbelkolla vad du betalade för huset. Säljer du för ett högre belopp än du sålt för så får du betala skatt på vinsten, så bra att kolla detta nu så att det inte kommer som en chock senare. 
  • JodiBabe
    Cereal Killer skrev 2023-12-08 16:15:12 följande:

    Det gjorde de nog inte. Du får kanske dubbelkolla vad du betalade för huset. Säljer du för ett högre belopp än du sålt för så får du betala skatt på vinsten, så bra att kolla detta nu så att det inte kommer som en chock senare. 
    TS kanske menar 35 000kr
  • Mortiscia80

    Kontantinsatsen är en helt annan sak än kostnad för pantbrev och lagfart. Dessa är administrativa kostnader som man inte verkar få tillbaka, tyvärr.

  • rosesarewhite
    Mortiscia80 skrev 2023-12-08 16:44:11 följande:

    Kontantinsatsen är en helt annan sak än kostnad för pantbrev och lagfart. Dessa är administrativa kostnader som man inte verkar få tillbaka, tyvärr.


    Men säljer man med vinst och som täcker de kostnader man la ut, så blir det ju samma sak som att få tillbaka dem?

    Lägger man sammanlagt 500 000 tex på kontantinsats, lagfart och pantbrev och sedan säljer med vinst för mer än 500 000 så har man ju lika mycket pengar tillbaka som man började med.
    Kan inte lagfart och pantbrevskostnaden ingå i huslånet?
  • Mortiscia80
    rosesarewhite skrev 2023-12-08 17:27:58 följande:
    Men säljer man med vinst och som täcker de kostnader man la ut, så blir det ju samma sak som att få tillbaka dem?

    Lägger man sammanlagt 500 000 tex på kontantinsats, lagfart och pantbrev och sedan säljer med vinst för mer än 500 000 så har man ju lika mycket pengar tillbaka som man började med.
    Kan inte lagfart och pantbrevskostnaden ingå i huslånet?
    Går man plus så går man plus, men man får ju aldrig tillbaka just dessa kostnader. Vad man tycker eller kallar det är upp till var och en men ts undrar specifikt om man får tillbaka kostnaderna för pantbrev mm och det får man inte.

    Kan inte lova att banken kan ge lån för att täcka även lagfart och pantbrev, det är nog upp till varje särskild situation.
Svar på tråden Får man tillbaka kostnad för kontantinsats lagfart/pantbrev vid försälning av hus?