• Parkblomman1

    Tvillingar - MA för ett embryo?

    Lägger upp igen pga att förra tråden tydligen inte tillät anonyma svar!

    Jag borde idag ha varit gravid 7+3. Tidigare i veckan var jag på tidigt ultraljud där bm trodde att embryot slutat växa 5+6 dvs en vecka innan besöket. Bm kunde se hinnsäck, gulesäck och embryo - ingen hjärnaktivite.

    Dagen efter var jag på en second opinion där läkaren sa att det inte var en normal graviditet och att hinnsäcken höll på att falla ihop. Formen på säcken såg nästan ut som formen på en binda. Denna läkare hittade inte ens embryot. Att tillägga är att ultraljudet dagen innan gjordes på magen och av läkaren vaginalt.

    Läkaren hittar sedan en till hinnsäck en bit ovanför. Läkaren tror alltså att det var en tvillinggraviditet.
    Den nyfunna hinnsäcken var dock bara en hinnsäck och man kunde inte se någon gulesäck eller embryo. 

    Läkaren vill avvakta en vecka för att se om den nyfunna utvecklar sig eller om den är oförändrad innan vidare behandling.
    Jag tror ju att den nya slutade växa långt före den andra ?stora? som vuxit som den skulle fram till förra veckan.
    Annat vore väl jättekonstigt? Skulle jag fått en till ägglossning medan jag var gravid?

    Min andra fundering är även när hcgt bör avta något, litegrann i varje fall.
    Den övre bilden är dagens test som jag just tog. Och det går ju inte att bli mer positivt än så?

    den andra bilden är från i onsdags. Det ser nästan ut som att strecket är om möjligt ännu starke idag?

    Som sagt embryot borde ha slutat växa för 10+ dagar sedan. Ingen blödning men symtom i form av extrem hunger och spänningar i brösten har avtagit.

    Försvinner symtomen pga att hcgt sjunker? Eller är det annat som spelar in?

  • Svar på tråden Tvillingar - MA för ett embryo?
  • Septemberpyre

    Hej! Jag beklagar det du går igenom. Har gått igenom samma sak. Fick en blödning, gjorde privat vul där man konstaterade att ena fostret avstannat (v.7) medan på andra fostret syntes ett pickande hjärta. Blödningen avstannade efter ett par dagar bara, sen började jag blöda kraftigt igen i v 9. åkte in och då va även det fostret avstannat. Samtidigt såg gynekologen att jag hade pågående ägglossning, detta är en gammal och erfaren gynekolog så han har nog sett det mesta, men han sa att han aldrig sett en pågående ägglossning samtidigt som ett pågående missfall. Så det är nog möjligt men ovanligt. Kroppen har kanske inte uppfattat att graviditeten avstannat och fortsätter därmed producera hcg. Ska du ta medicinsk hjälp för att få ut det? 


    hoppas det går bra för dig <3

  • Parkblomman1
    Septemberpyre skrev 2023-12-09 20:29:55 följande:

    Hej! Jag beklagar det du går igenom. Har gått igenom samma sak. Fick en blödning, gjorde privat vul där man konstaterade att ena fostret avstannat (v.7) medan på andra fostret syntes ett pickande hjärta. Blödningen avstannade efter ett par dagar bara, sen började jag blöda kraftigt igen i v 9. åkte in och då va även det fostret avstannat. Samtidigt såg gynekologen att jag hade pågående ägglossning, detta är en gammal och erfaren gynekolog så han har nog sett det mesta, men han sa att han aldrig sett en pågående ägglossning samtidigt som ett pågående missfall. Så det är nog möjligt men ovanligt. Kroppen har kanske inte uppfattat att graviditeten avstannat och fortsätter därmed producera hcg. Ska du ta medicinsk hjälp för att få ut det? 


    hoppas det går bra för dig <3


    Beklagar även det du behövt gå igenom!

    För min del så är det så otroligt stor skillnad mellan de två. Den stora första hann bli ett embryo med gulesäck osv och den andra ses enbart en hinnsäck. Dvs det första stadiet i utvecklingen. Antingen har den stannat i utvecklingen eller så håller den på att tillbakabilda sig. Eller så är det helt enkelt en ny.

    Har som sagt inte fått någon blödning ännu. Men jag antar och hoppas att jag får vidare hjälp att avsluta det efter mötet på torsdag. Jag tror som sagt att den andra slutade växa för längesedan. På torsdag kommer det ha gått över två veckor sedan den andra slutade växa. Man såg på hinnsäcken att den höll på att falla ihop och hade inte alls den runda formen som en frisk graviditet ska h. Så vem vet jag kanske får en blödning innan torsdag.

    Men jag tycker att det är så konstigt att gravtesten fortsätter vara så starka. Speciellt med tanke på att mina symtom är som bortblåsta. Jag har tänkt att hcgt påverkar symtomen? Men det kanske bara är jag som inte förstått  hur det fungerar?

    Jag har tänkt att med minskade symtom innebär även minskat hcg?
  • Septemberpyre

    Ja den har säkert tillbakabildats, kroppen kan väl absorbera lite vad jag har förstått. Min första blödning var väldigt sparsam. 


    Min förhoppning är att du kommer dit på torsdag och ser en frisk graviditet! Ibland händer det ju faktiskt även om det kanske är långsökt <3

  • Parkblomman1
    Septemberpyre skrev 2023-12-09 21:04:36 följande:

    Ja den har säkert tillbakabildats, kroppen kan väl absorbera lite vad jag har förstått. Min första blödning var väldigt sparsam. 


    Min förhoppning är att du kommer dit på torsdag och ser en frisk graviditet! Ibland händer det ju faktiskt även om det kanske är långsökt <3


    Tack för att du tog din tid att svara❤️ ja vi får hoppas på det trots att det känns långsökt ❤️
  • Parkblomman1
    Septemberpyre skrev 2023-12-09 21:04:36 följande:

    Ja den har säkert tillbakabildats, kroppen kan väl absorbera lite vad jag har förstått. Min första blödning var väldigt sparsam. 


    Min förhoppning är att du kommer dit på torsdag och ser en frisk graviditet! Ibland händer det ju faktiskt även om det kanske är långsökt <3


    Om man utgår ifrån att den slutade växa 5+6 så borde det ha varit ca 29-30 nov. Tog ett gravtest 2 dec (3-4 dagar efter den bör ha slutat växa). Se den övre bilden, även morgonurin. Den nedre är idag dvs ca 10 dagar sedan.

    förstår inte hur det kan öka så mycket om det gått åt skogen? Men det kanske är så det funkar med MA?
    Har ?enbart? fått ett missfall förut där hcgt gick ner fort och blödning kom efter några dagar?

  • Septemberpyre

    Jag vet hur det är, man analyserar åt alla håll och kanter men du kan nog bara få svar genom ultraljudet. Jag tror tyvärr att MA kan ge utslag på detta sätt också.

Svar på tråden Tvillingar - MA för ett embryo?