• Viirro

    Uppehåll cerazette mellanpiller för sexlust

    Hej!


    Fick nyligen reda på att man kan pausa sina ppiller (mellanpiller) om man önskar att få mens/blödning.
    Har tidigare blivit av med mensen av mellanpiller och har pausat ett par månader tidigare efter ordination av gyn. Pga sköra slemhinnor. 
    Tydligen kan man göra uppehåll ibland om man är i behov av det. 
    Men alltså det jag undrar över är om någon har erfarenhet av att det kan påverka sexlusten? 
    Har under året slutat med mellanpiller och använt mig av Natural Cycles. Upplevde bättre hormonell balans och återfått sexlusten igen. Tyvärr resulterade detta efter ett halvår i en (väldigt färsk) abort och tycker nu att natural cycles känns ytterst otryggt.
    Jag och min sambo sedan 13 år har inga planer i våra liv tillsammans att skaffa barn, utan har andra mål i livet. 
    Aborten var hemsk för mig och vill aldrig genomlida det igen.
    Därför är jag inne på att börja med mellanpiller (cerazette//Azalia/vinelle) igen, men ogillar tanken av hur de påverkade mig... , har funderat på sterilisering också, då det inte ska påverka hormonerna utan bara förhindra befruktning. 
    Dela gärna med er av era erfarenheter, tips och råd! Har såklart även diskuterat med gyn. Men där säger (tycker) gynekolog och barnmorska olika. Därför mer nyfiken av faktiska erfarenheter snarare än åsikter. 

    Tack så mycket för att (om) ni delar med er!! 

    //Veronica 
     
  • Svar på tråden Uppehåll cerazette mellanpiller för sexlust
  • Anonym (Pensionären)

    Jag är visserligen man. Då min fru inte mådde bra av p-piller steriliserade jag mig för en herrans massa år sen. Har aldrig ångrat det. Föreslå det för din partner. Enkelt ingrepp jämfört på en kvinna  

  • Anonym (Lo)

    Har provat en massa hormonella preventivmedel genom livet och de har alla påverkat sexlusten negativt
    .
    Så mitt tips är att undvika sånt och antingen använda kondom eller att din partner steriliserar sig (träffar en man som gjort det och det är oerhört skönt och slippa oroa sig och behöva manipulera kroppens hormonsystem). 

Svar på tråden Uppehåll cerazette mellanpiller för sexlust