• shitshit1211

    Ge stöd till ofrivillig barnlöshet??!

    Hej alla! 


    Det är så att jag har en syster som har kämpat i 2 år med att bli gravid. Hon är i mitten av 20-årsåldern och försöker varje månad med misslyckade försök. Vi har väl lite sådana problem i familjen då vår mamma gick igenom flera tidiga missfall samt ett missfall inne i 8e månaden. Ändå kom vi till världen några år senare. 
    Jag har själv inget intresse av att skaffa barn, jag känner att om det inte går i framtiden så finns det andra sätt, men min syster vill verkligen ha barn. Så hur kan jag stötta henne? Alla runt omkring får barn, jag ser hur det påverkar henne..
    Har ni tips? Hur stöttar man någon i detta läget? Jag är inte så insatt så fertilitetstips och allt däremellan är välkommet!
  • Svar på tråden Ge stöd till ofrivillig barnlöshet??!
  • Anonym (l)

    Ge aldrig fertilitetstips ;) Var bara där om hon behöver prata, säg just det till henne så får det vara upptill henne om hon vill anförtro sig.

  • shitshit1211
    Anonym (l) skrev 2023-12-17 15:47:40 följande:

    Ge aldrig fertilitetstips ;) Var bara där om hon behöver prata, säg just det till henne så får det vara upptill henne om hon vill anförtro sig.


    Okej då vet jag det. Vi är väldigt nära så tänkte inte att det skulle vara något problem på de sättet. Men tack för att du nämnde det. :)
  • Anonym (--)

    Har hon och hennes partner gjort en fertilitetsutredning? Om inte så är det dags. Tipsa om det. 

    I övrigt så tänker jag att du kan vara motvikten, och att ni kan hitta på saker tillsammans som inte handlar om barn. Även om barnlöshet är en stor sorg så måste man försöka leva under tiden också och hitta på roliga saker. Inte så att du ska vifta bort problemen om din syster vill prata om det, men ta inte upp det själv i tid och otid.

  • shitshit1211
    Anonym (--) skrev 2023-12-17 15:54:03 följande:

    Har hon och hennes partner gjort en fertilitetsutredning? Om inte så är det dags. Tipsa om det. 

    I övrigt så tänker jag att du kan vara motvikten, och att ni kan hitta på saker tillsammans som inte handlar om barn. Även om barnlöshet är en stor sorg så måste man försöka leva under tiden också och hitta på roliga saker. Inte så att du ska vifta bort problemen om din syster vill prata om det, men ta inte upp det själv i tid och otid.


    Hon har inte gjort någon undersökning än, men hon planerar inför det sen nyligen. Hon gjorde några sticktester, osäker på vad det var men där visade det åtminstånde i stunden att hon hade nedsatt fertilitet.

    Absolut, jag försöker att dra iväg henne på annat så att hon ska slippa tänka på det. Nu har det blivit värre när hennes 2 bästa vänner är gravida samtidigt så det är mycket mer i vardagen förstås. 
Svar på tråden Ge stöd till ofrivillig barnlöshet??!