• Anonym (Ts)

    Julklappar och julhets

    Hur gör ni i år? Handlar ni lika många julklappar som alltid? 


    Köper ni på avbetalning? Eller betalar ni direkt?

    Julmaten har ju också blivit mycket dyrare.

  • Svar på tråden Julklappar och julhets
  • Anonym (-)

    Aldrig på avbetalning. Betalar dock med kreditkort så räkningen kommer senare. Men aldrig avbetalning. 

  • Mrs Moneybags

    Jag har köpt som vanligt till min son, men jag har dragit in på annat under året. Saker som kläder till mig själv och annat onödigt småtjafs har jag slutat köpa i stor utsträckning. Då räcker pengarna till julklapparna. 


    Jag försöker prioritera barnet så att hans tillvaro rullar på som vanligt. Hade jag inte råd skulle jag vara öppen med det. 

  • Anonym (Åsa)

    Jag köper inte julklappar till så många, tre stycken bara och en Secret Santa. Köper som vanligt skulle aldrig avbetala har man inte råd får man köpa något billigare. På julen kör vi knytis så jag lagar samma rätter som vanligt. 

  • Anonym (skalarner)
    Anonym (Ts) skrev 2023-12-20 06:23:22 följande:
    Julklappar och julhets

    Hur gör ni i år? Handlar ni lika många julklappar som alltid? 


    Köper ni på avbetalning? Eller betalar ni direkt?

    Julmaten har ju också blivit mycket dyrare.


    Julklappar på avbetalning skulle jag aldrig göra. Däremot försöker jag sprida ut kostnaderna genom att inhandla lite då och då under hösten. Har stora barn som vill ha dyra saker, och vissa saker har vi kunnat hitta billigare under hösten.

    Vi köper bara julklappar till barn, och främst våra egna. Syskonbarn får något litet. Sen kör vi en julklappslek med klappar för omkring 100 kr för oss vuxna, mest för att det är kul, inte för julklappen i sig. 

    Vad gäller julmaten så har vi redan tidigare skalat ned. man behöver inte vräka i sig allt man kan bara för att det är jul, det mår varken kroppen eller plånboken bra av. Så vi serverar bara den mat som vi verkligen äter och har på det sättet skalat bort säker 50% av vad julbordet brukar innehålla. Men fortfarande mat som alla gillar. Samma med mängder, vi gör mindre mängder av maten så tt vi sliper äta julrester i veckor efter julen.

    Sen är julen dyr på andra sätt, tex att vi har tonåringar som är hemma på jullov och alltså äter alla måltider hemma istället för i skolan. Och att vi gärna vill göra nåt kul tillsammans utöver själva julafton, som kan kosta lite. Nyår kostar också en del, och kommer ju väldigt snart inpå julen. 

    Tycker hela grejen är väldigt kostsam för  vad den egentligen ger, mycket krut på lite tid.
  • Virriga Vera

    De vuxna barnen får varsin julklapp tillsamman med sina respektive. Barnbarnen får några stycken. Jag tror att det blir ca 1500 per familj. Vi firar julen här hemma och vi står för det mesta. Inget tas på kredit. Sedan vi gick i pension så har vi dragit in på julklappar till barn och barnbarn.

  • Anonym (J)

    Usch nu är det jul igen. 


    alltid samma visa. Har en dotter med troligtvis autism (vårt andra barn har det men har däremot aldrig haft förväntningar) 
    hon har extrema förväntningar även om hon inte erkänner det, tittar på vad hennes vänner gör på sociala medier och vill att vi ska ha det lika härligt. Har förklarat att det inte är sanningen alltid vad folk lägger upp. 


    Hon har en lång önskelista och får alltid allt som står. Det är dock inga överdrivet dyra saker men alltsamman blir det dyrt. 


    så köper man 10-15 julklappar till henne, några färre till andra barnet som är vuxen nu. Men sen finns alla sambons släktingars barn som också har förväntningar. Så vill dottern att vi ska köpa en massa till dom med. Men det är ju deras föräldrar uppgift. Dom får 500 kr var av oss och lite småsaker. Det ska väl fasen räcka? 

    nej alltid denna ångest. Sen laga julmat hela dagen på det. det är dock helt ok. 


    har köpt lite på klarna men nästan allt är betalt. 

  • Anonym (Lagom)

    Handlar ungefär som vanligt. 


    Yngsta ska få en nyköpt nalle, nya pennor en begangad sparkcykel. Ca 400:-


    Mellan får ett begagnat sällskapsspel, och underkläder och en tröja Ca 400:-

    Äldsta får skidkläder för ca 800:-


    4 kusiner, mormor, morfar och en annan släkting får för ca 200:- var. 


    Totalt 3000:- 


    Känner mig jättenöjd. Har hittat fina saker till alla. 


    Pappan köper också saker, tror ungefär lika mycket. 

  • Anonym (skalarner)
    Anonym (J) skrev 2023-12-20 14:55:29 följande:

    Usch nu är det jul igen. 


    alltid samma visa. Har en dotter med troligtvis autism (vårt andra barn har det men har däremot aldrig haft förväntningar) 
    hon har extrema förväntningar även om hon inte erkänner det, tittar på vad hennes vänner gör på sociala medier och vill att vi ska ha det lika härligt. Har förklarat att det inte är sanningen alltid vad folk lägger upp. 


    Hon har en lång önskelista och får alltid allt som står. Det är dock inga överdrivet dyra saker men alltsamman blir det dyrt. 


    så köper man 10-15 julklappar till henne, några färre till andra barnet som är vuxen nu. Men sen finns alla sambons släktingars barn som också har förväntningar. Så vill dottern att vi ska köpa en massa till dom med. Men det är ju deras föräldrar uppgift. Dom får 500 kr var av oss och lite småsaker. Det ska väl fasen räcka? 

    nej alltid denna ångest. Sen laga julmat hela dagen på det. det är dock helt ok. 


    har köpt lite på klarna men nästan allt är betalt. 


    Låter oerhört generöst att ge 50 kr till sambons släktingars barn? Det kanske ni skulle kunna fasa ut eller minska på. I synnerhet om det ger ångest och stora hål i plånboken för er. 
  • Anonym (Snål eller smart)

    Julklappar totalt ca 1000 kr (1 år och 2 år, mestadels olika pyssel, nya kritor/pennor böcker osv). Plus 500 kr till mitt syskon som fortfarande är barn och får julklappar av mig.

    Julmaten ca 1000 kr (inte handlat än, men ca pris) för två vuxna, barnen äter på sin höjd lite potatis/lax/köttbullar. Det är ju inte svindyrt, dessutom blir maten för flera dagar.

    Sambo och jag köper inte julklappar till varandra då vi anser att det är onödigt.

  • Anonym (skalarner)
    Anonym (skalarner) skrev 2023-12-20 15:31:00 följande:
    Låter oerhört generöst att ge 50 kr till sambons släktingars barn? Det kanske ni skulle kunna fasa ut eller minska på. I synnerhet om det ger ångest och stora hål i plånboken för er. 
    500 kr skulle det ju stå.
  • Jemp
    Anonym (J) skrev 2023-12-20 14:55:29 följande:

    Usch nu är det jul igen. 


    alltid samma visa. Har en dotter med troligtvis autism (vårt andra barn har det men har däremot aldrig haft förväntningar) 
    hon har extrema förväntningar även om hon inte erkänner det, tittar på vad hennes vänner gör på sociala medier och vill att vi ska ha det lika härligt. Har förklarat att det inte är sanningen alltid vad folk lägger upp. 


    Hon har en lång önskelista och får alltid allt som står. Det är dock inga överdrivet dyra saker men alltsamman blir det dyrt. 


    så köper man 10-15 julklappar till henne, några färre till andra barnet som är vuxen nu. Men sen finns alla sambons släktingars barn som också har förväntningar. Så vill dottern att vi ska köpa en massa till dom med. Men det är ju deras föräldrar uppgift. Dom får 500 kr var av oss och lite småsaker. Det ska väl fasen räcka? 

    nej alltid denna ångest. Sen laga julmat hela dagen på det. det är dock helt ok. 


    har köpt lite på klarna men nästan allt är betalt. 


    Varför får hon allt på önskelistan?
  • Jemp

    Aldrig på avbetalning! 


    Vi har inte behövt dra ner på något egentligen. Julmaten blir knytis som vanligt, barnen får för 600 var ungefär.

  • Anonym (Samma)

    Vi har ett särskilt sparkonto för julklappar och födelsedagar med stående överföring dit hela året. Så det är ingen skillnad mot andra är. 

  • Anonym (Jovars)

    Jo, det blir som vanligt. Jag är inte jätterik men är det något jag satsar på är det barnens födelsedagar och de fyra högtiderna vi firar. I år blir det tre klappar var till barnen och julmat med köttbox från en mindre gård. Det kostar men vissa saker måste få kosta så att inte hela året blir grått och trist och ångestfyllt.

  • Anonym (Mimmi)

    Vi köper endast klappar till barnen och vi vuxna har kört julklapps spelet men i år avstår jag från den,går se hur de andra vuxna hör. Jag känner av kostnaderna extremt mycket i år så jag lägger hellre mina hårt sparade slantar på mitt barns julklappar. Mitt barn får julklappar för ca 5500kr och i det ingår en klädgarderob( väldigt bra och nedsatt pris på Black friday)  hon länge önskat. Sedan blir det lite andra småklappar. 


    så jag drar inte in på klapparna då det är årets höjdpunkt för oss och ska kännas i hjärtat. Under resten av året handlas det sparsamt.
    Vi har även knytis med dem vi firar jul med,vi lagar i princip det vi alltid gjort men minskat en hel del redan åren innan då vi inte vill äta julmat flera dagar i sträck.
    Är nöjd m d vårt inlägg.

  • Anonym (J)
    Jemp skrev 2023-12-20 17:25:19 följande:
    Varför får hon allt på önskelistan?

    För att vi skämt bort henne sen hon var liten och att det inte är överdrivet dyra saker. Men det blir en hel del. 

  • Lånehajen

    Jag handlar ungefär lika mycket som vanligt. Och julmaten plus dryck vill jag inte tulla på heller. Har tajt ekonomiskt just nu men ser betydligt ljusare ut framöver så sitter ner i båten och oroar mig inte.

  • Anonym (Xyz)

    Brukar inte handla så dyra eller många julklappar så ungefär som vanligt. Mat som vanligt, men vi är hemma utan gäster så det blir inte så dyrt. Betalar direkt.

Svar på tråden Julklappar och julhets