• Sehaol

    Oense om skola

    Hej
    Lite historia. Jag och exet bodde ihop i en liten by. Byns skola är nedlagd och barnen i byn går i skolan inne i "staden" och åker skolbuss dit. När vi flyttade till byn så valde vi av då praktiska skäl en annan skola/förskola utanför byn (1.5 mil bort, åt andra hållet från staden) till barnen pga att det var på vägen till mitt jobb. Där har nu barnen gått ett antal år och trivs bra. För några år sedan så separerade vi och han bor kvar. Jag flyttade närmare barnens skola/fsk i några år, men trivdes inte där, och ska nu flytta närmare mitt jobb istället, som ligger inne i "staden".
    Jag hade gärna sett att barnen skulle byta skola in till den som dem egentligen tillhör, alltså den inne i staden. Men exet vill inte det, han tycker dem ska gå kvar i gamla skolan, även om det är sjukt opraktiskt och vi inte kan få skolskjuts från någon av oss. Från mig har dem gångavstånd till mitt förslag av skola och skolskjuts från honom

    Finns det några möjligheter för mig att få igenom ett skolbyte om vi inte är överens? Hur då isåfall? Vart vänder jag mig? Jag är inte intresserad av vårdnadstvist om det kan undvikas. 

  • Svar på tråden Oense om skola
  • Anonym

    Om ni har gemensam vårdnad så kan du inte byta skola mot hans vilja.

    Du får prova med respektfulla samtal där ni lyssnar på varandra och ger skäl för och emot skolbyte. Om du är lyhörd och respektfull mot honom så ökar möjligheten att han lyssnar på ditt perspektiv och ändrar sig. Men ge honom lite tid att fundera och vara med i beslutsprocessen.

  • Anonym (Hmm)

    Jag undrar för det första vem barnen är skrivna hos, dig? Och om du flyttar så behöver barnen byta skola, eller? Om ni inte är överens så får du tyvärr inte byta skola åt dem utan pappans tillåtelse, var ni än bor.

    Du kan be Familjerätten kalla honom för medlande samtal. Märk väl att de inte har någon myndighetsutövning att lägga i ärendet, men det är ett första steg mot att komma överens. Jag tror personligen att du får tugga i dig att de inte kommer att byta skola. Var du väljer att bo är upp till dig, med de följder som kommer med då.

  • Anonym (Humlan)

    Både måste godkänna, att du flyttar är ditt val och du får ta konsekvenserna av det. Om dom trivs så ligger det ett stort värde i det så att rycka upp dom ur skolan verkar även dumt. Barnen blir dessutom större och kommer kunna ta sig fram själva kommunalt.

  • Spucks

    Ni har båda kommit överens om skolan, barnen har gått i den skolan ett tag, det finns tydligen inga problem med skolan (då hade du skrivit dem som argument), men du vill att barnen ska byta skolan och kompisar för att du bestämde dig att flytta och det är bekvämare för dig?
    Är du alltid s
    ådär självisk?

  • Anonym (Juli)

    Vad vill barnen? Tycker de att resorna är jobbiga? Trivs de i skolan? Har de lätt eller svårt för stora förändringar och att hitta nya kompisar? Jag tänker att de rätt nyligen upplevt er skilsmässa och kanske behöver stabilitet ett tag framöver. 

Svar på tråden Oense om skola