• Ae41430

    Fostervattenprov

    Hej,

    efter att nipt visade pojke och ultraljudet visade flicka har min läkare bestämt för att ta ett fostervattenprov, då blod provet ska inte visa pojke läkarna misstänker att kromosomer hos fostret ha fel.

    ultaljudet visade frisk och helt utvecklat flicka men läkaren vill ändå vara helt säker, igår lämnade jag fostervattenprovet.


     


     


    tankar från er???

  • Svar på tråden Fostervattenprov
  • Anonym (Ia)

    Nipt tar celler från barnet, medan ultraljud kräver kompetens hos utföraren.  Ultraljudet kan visa fel, det händer.
    Men det är väl bra att utreda så att man vet att barnet har en korrekt uppsättning könsceller. 

  • MagganTop

    Va? Väldigt konstigt resonerat av läkaren? Nipt är ju blodprov och kan inte visa fel. Varav ett ultraljud som visar flicka kan visa sig fel i slutändan då inte alltid en snopp syns och kan synas senare. Har du gjort nipt borde väl testet visat fel på kromosomer?

  • Ae41430

    Helt rätt,

    det som gjorde läkaren misstänker nånting är att flera vård personal kollade och bekräftade att det är en flicka medans blodet visar motsatsen.

    jag undrar om någon har haft liknande problem eller känner någon så?..

  • MagganTop
    Ae41430 skrev 2024-01-03 13:23:31 följande:

    Helt rätt,

    det som gjorde läkaren misstänker nånting är att flera vård personal kollade och bekräftade att det är en flicka medans blodet visar motsatsen.

    jag undrar om någon har haft liknande problem eller känner någon så?..


    Visade nipt några avvikelser? Jag har flera vänner som efter rul fått höra att dom väntade flickor (inte gjort nipt) men så var det pojkar vid förlossningen, så ultraljud kan visa fel om man ser flicka. 
  • MagganTop

    Men det var väl bra att dom föjde upp med fostervattenprov för dig, men tycker ändå nipt borde visat avvikelser om det nu finns några

  • Anonym (Ia)

    Det kanske beror på vad för slags analys man bockade i?
    Vi valde bara "basic", ingen mosaic och ville inte veta kön.  Bara att det fanns en korrekt uppsättning könsceller hos barnet vilket det gjorde 
    Jag hoppas att ni får snabbt besked,  det är jobbigt med väntan...

Svar på tråden Fostervattenprov