• ungensammamma

    Kan vi ta namnet kompis son har? Namnförslag?

    Vi väntar en liten pojk och är egentligen bara överens om ett namn, Olle. Dvs ett ganska vanligt namn. Vi har pratat om andra namn, men inga känns så rätt som Olle. 


    Bara det att en gammal kompis son heter så. Vi umgås inte särskilt mycket som vuxna och hennes son är lite äldre, så de skulle troligen inte heller leka. Men trots att jag sällan träffar henne är hon väldigt vänlig och omtänksam. När jag nyligen drabbades av en stor sorg hörde hon ofta av sig och erbjöd hjälp och stöd.?


    Kan vi ta namnet ändå? Hur berättar jag för henne i så fall? 


    Tar även tacksamt emot tips på andra pojknamn.

  • Svar på tråden Kan vi ta namnet kompis son har? Namnförslag?
  • ungensammamma

    Kan tillägga att jag inte länge varken är ung eller ensam mamma, som jag var när jag startade kontot. Kändes lite konstigt att se mitt namn.

  • GuldKvinnan

    Hehe vad skönt att höra att du inte längre är en ung och ensam mamma! :) Du väljer såklart namn helt själv - men om det känns bättre så varför inte kontakta henne och säga att ni funderar på Olle, för att det är ett så fint namn och bara se vad hon har för reaktion på det. Hon verkar ju vara en väldigt fin person så du ska se att hon inte alls har något emot det :)

  • Anonym (Förstår inte)

    Klart du kan ta det namnet, behöver inte ens berätta det för henne. 
    Men annars bara säg att jag tyckte det namnet var så fint så vi bestämde oss att vår son ska heta det. 
    Ibland väljer man namn för det är fint, ibland släktnamn men erat val . 
    Om något så borde de ju bli glada att ni oxå tycker namnet var fint

  • Cathariiina

    Alltså, ens barn ska ju bära sitt namn hela livet, så jag skulle inte låta någon yttre faktor påverka, om jag verkligen ville ge mitt barn ett visst namn. Däremot gillar jag inte Olle eftersom det är ett smeknamn, inte ett riktigt namn. Varför tycker du inte att din son är värd ett riktigt namn? T.ex. Olof, som är det namn som Olle är ett vanligt smeknamn för. Sedan kan ni ju kalla honom Olle hemma. 

    Faktum är att jag tycker att Olle är hemskt även som smeknamn, och det var en anledning till att min son inte fick heta Olof, trots att det är ett släktnamn i min mans släkt. Alla "första söner" i varje generation heter det. Men bara tanken på att han skulle bli kallad Olle hela livet... Det låter så enfaldigt och simpelt.

  • GuldKvinnan
    Cathariiina skrev 2024-01-04 15:19:04 följande:

    Alltså, ens barn ska ju bära sitt namn hela livet, så jag skulle inte låta någon yttre faktor påverka, om jag verkligen ville ge mitt barn ett visst namn. Däremot gillar jag inte Olle eftersom det är ett smeknamn, inte ett riktigt namn. Varför tycker du inte att din son är värd ett riktigt namn? T.ex. Olof, som är det namn som Olle är ett vanligt smeknamn för. Sedan kan ni ju kalla honom Olle hemma. 

    Faktum är att jag tycker att Olle är hemskt även som smeknamn, och det var en anledning till att min son inte fick heta Olof, trots att det är ett släktnamn i min mans släkt. Alla "första söner" i varje generation heter det. Men bara tanken på att han skulle bli kallad Olle hela livet... Det låter så enfaldigt och simpelt.


    Intressant att du inleder med att du inte tycker att någon yttre faktor ska påverka och sedan handlar resten av inlägget om hur illa du tycker om deras namnförslag ^^ 
  • Cathariiina
    GuldKvinnan skrev 2024-01-04 15:29:00 följande:
    Intressant att du inleder med att du inte tycker att någon yttre faktor ska påverka och sedan handlar resten av inlägget om hur illa du tycker om deras namnförslag ^^ 
    Yttre faktor = just t.ex. mammas kompis, som barnet inte kommer att ha någon relation till under hela sitt långa liv som han ska bära sitt namn. Så om namnet vore vettigt hade det inte haft någon betydelse vad mammas kompis' son heter. 

    Att kritisera NAMNET I SIG är en annan sak. Det är inte en temporär yttre faktor utan själva namnet. 
  • ungensammamma
    Cathariiina- jag lyckade inte citera dig, men svarar ändå. Är mycket medveten om att Olle är ett smeknamn för Olof/Olav från början och att en del ser det som just ett smeknamn och inte ett riktigt namn. Vi tänker att många namn är smeknamn från början. Olle har blivit såpass mycket av ett eget namn att det har en egen namnsdag, t.ex. Sen är det Olle vi fastnat för + att vi har en Olof i vänkretsen (han kallas inte för Olle) som vi umgås med ofta. Men, men det sagt så är det också det enda namnet jag och pappan är överens om. Vi har båda föreslagit andra namn för varandra, men vi är inte överens om något annat. Vi har pratat om Alfred, Karl, Axel, Elmer, Björn, August och Viktor. Har du andra förslag på namn får du gärna skriva!

    Till er andra - tack för era svar! Ja, jag får väl lite prata med henne och hoppas på att hon blir smickrad. Men ska vi vänta tills bebis är född Så vi verkligen har bestämt oss, eller ska vi flagga redan nu för att vi funderar på/gillar Olle? Tack för att ni hjälper en förvirrad blivande mamma med etiketten här!
  • GuldKvinnan

    Jag skulle flagga för det redan i förväg - då är det dessutom lättare att säga att ni funderar på det men att ni såklart får se när han är född om det är en Olle eller inte :)

  • trollhona
    ungensammamma skrev 2024-01-04 13:51:46 följande:
    Kan vi ta namnet kompis son har? Namnförslag?

    Vi väntar en liten pojk och är egentligen bara överens om ett namn, Olle. Dvs ett ganska vanligt namn. Vi har pratat om andra namn, men inga känns så rätt som Olle. 


    Bara det att en gammal kompis son heter så. Vi umgås inte särskilt mycket som vuxna och hennes son är lite äldre, så de skulle troligen inte heller leka. Men trots att jag sällan träffar henne är hon väldigt vänlig och omtänksam. När jag nyligen drabbades av en stor sorg hörde hon ofta av sig och erbjöd hjälp och stöd.?


    Kan vi ta namnet ändå? Hur berättar jag för henne i så fall? 


    Tar även tacksamt emot tips på andra pojknamn.


    I detta fall känns det som om du bör fråga din kompis, säg att ni gillar namnet men vill höra att hon är ok med det eftersom hennes son hette det "först". Och sedan ta ställning till om hon ber er välja ett annat namn om ni kan tänka er det.
    Ett alternativ kan ju vara Olof, med smeknamnet "Olle".
    Andra äldre namn: Oskar, Axel, Tord, Hans, Tore, Sture, Kurt
  • Anonym (23 998 heter Olle)

    Googlade och det finns totalt 23 998 med Olle som första namn i Sverige. Så din väns son är knappast den enda eller den förste med det namnet. Så tycker det vore väldigt märkligt om inte också ni skulle kunna döpa er son till det. Känner att det är lite samma sak som om man köper en tröja på HM och så vill man inte att nån annan ska ha likadan tröja - Mission Impossible. 

    Tycker ni Olle är fint, kör på det :) Men du kan ju absolut skriva till henne att ni också vill att er son ska heta det. 

Svar på tråden Kan vi ta namnet kompis son har? Namnförslag?