• Kitty32

    Skattar man på bostadsförlust?!

    jag känner nig sjukt dum i huvudet?men måste man betala skatt när man säljer med förlust? All googling förklarar att förlusten är 50% avdragsgill. Men om jag går back 100000 kr på en försäljning. Menar dom då att jag ska betala in 50 000kr till Skatteverket? Kan någon förklara. Min första lägenhet...

  • Svar på tråden Skattar man på bostadsförlust?!
  • Anonym (Naomi)

    Nej, om du säljer för mindre än du köpte så betalar du ingen vinstskatt. Men du kan dra av förlusten och få tillbaka en del på skatten. Hur det räknas vet jag inte. 

  • Anonym (D-kvinnan)
    Kitty32 skrev 2024-01-05 22:39:56 följande:
    Skattar man på bostadsförlust?!

    jag känner nig sjukt dum i huvudet?men måste man betala skatt när man säljer med förlust? All googling förklarar att förlusten är 50% avdragsgill. Men om jag går back 100000 kr på en försäljning. Menar dom då att jag ska betala in 50 000kr till Skatteverket? Kan någon förklara. Min första lägenhet...


    Tanken med skatt är ju alltid att man betalar för att man antingen tjänat, eller ändå har "för mkt" (i brist på bättre uttryck), och att man då ska "betala vidare" en andel av detta. En andel som man anses klara sig utan. Typ av sin lön, eller av det man tjänar när man säljer något. Det kommer ju ifrån traditionen med "tionde", när man betalade en tiondel av sin skörd osv.
    Ingen skörd - Ingen tiondel. Förlust när man säljer - Inget att skatta för. Snarare du som behöver pengar tillbaka, som ovan skriver. Förlust tar liksom bort hela rekvisitet / underlaget för tanken med skatt.
  • Sunflora

    Skattar gör man på vinst. Gör du en förlust får du göra avdrag på skatten. Är din förlust på 100 000 blir ditt avdrag 50 000 och av det får du göra 30% avdrag alltså 15 000 kronor. 

    Skulle du betalt 60 000 i skatt 2023 (summa tagen ur luften) behöver du nu bara betala 45 000 kronor (eftersom 60 000-15 000 är lika med 45 000) 

    Tänk på att avdrag bara kan göras om du betalar skatt ska du inte betala någon skatt (för att du lever på skattebefriade bidrag/lån t.ex CSN exempelvis) kan du inte göra något avdrag heller. 

  • Kitty32
    Sunflora skrev 2024-01-05 22:51:38 följande:

    Skattar gör man på vinst. Gör du en förlust får du göra avdrag på skatten. Är din förlust på 100 000 blir ditt avdrag 50 000 och av det får du göra 30% avdrag alltså 15 000 kronor. 

    Skulle du betalt 60 000 i skatt 2023 (summa tagen ur luften) behöver du nu bara betala 45 000 kronor (eftersom 60 000-15 000 är lika med 45 000) 

    Tänk på att avdrag bara kan göras om du betalar skatt ska du inte betala någon skatt (för att du lever på skattebefriade bidrag/lån t.ex CSN exempelvis) kan du inte göra något avdrag heller. 


    Okej tack för svar! Jag pluggar nu heltid utan att jobba och om jag hypotetiskt skulle sälja lägenheten nu och veta att jag får en förlust på 100 000kr, så är det bättre att avvakta tills efter studierna när jag skaffat ett jobb och jobbat tillräckligt för att ha en skuld hos Skatteverket. Med andra ord kan jag sänka min skattedragning på lönen för att "garantera" att jag får en skuld och på så sätt får göra mitt avdrag?
  • Sunflora
    Kitty32 skrev 2024-01-06 21:47:05 följande:
    Okej tack för svar! Jag pluggar nu heltid utan att jobba och om jag hypotetiskt skulle sälja lägenheten nu och veta att jag får en förlust på 100 000kr, så är det bättre att avvakta tills efter studierna när jag skaffat ett jobb och jobbat tillräckligt för att ha en skuld hos Skatteverket. Med andra ord kan jag sänka min skattedragning på lönen för att "garantera" att jag får en skuld och på så sätt får göra mitt avdrag?
    Varför skulle du medvetet samla på dig en skuld hos Skatteverket? Det låter som en riktigt dålig idé.

    Du kan kolla upp om man kan spara avdraget tyvärr vet jag inte vad som gäller i din situation. 
  • Anonym (Naomi)
    Sunflora skrev 2024-01-06 23:32:04 följande:
    Varför skulle du medvetet samla på dig en skuld hos Skatteverket? Det låter som en riktigt dålig idé.

    Du kan kolla upp om man kan spara avdraget tyvärr vet jag inte vad som gäller i din situation. 
    Man kan inte spara avdraget, det måste användas samma år som man säljer.

    Jag tror TS menar att när hon arbetar så betalar hon in skatt, så att hon kan utnyttja avdraget. 
  • Sunflora
    Anonym (Naomi) skrev 2024-01-06 23:37:10 följande:
    Man kan inte spara avdraget, det måste användas samma år som man säljer.

    Jag tror TS menar att när hon arbetar så betalar hon in skatt, så att hon kan utnyttja avdraget. 
    Tack! Jag tänkte så först också jag fick läsa om det står att hon planerar att prata med lönekontoret och be dem betala in mindre skatt så hon garanterat får en skuld hos Skatteverket.
  • Anonym (Naomi)
    Sunflora skrev 2024-01-07 01:21:00 följande:
    Tack! Jag tänkte så först också jag fick läsa om det står att hon planerar att prata med lönekontoret och be dem betala in mindre skatt så hon garanterat får en skuld hos Skatteverket.
    Då får hon lämna in en jämkning. 
  • Jemp

    Vad jobbet drar (när du väl har inkomst) spelar ingen roll i sammanhanget, all skatt justeras ju genom deklarationen och där kommer avdraget in. 

  • Sunflora
    Anonym (Naomi) skrev 2024-01-07 09:54:33 följande:
    Då får hon lämna in en jämkning. 
    Det är som sagt en usel idé hon vet inte om det blir en förlust innan hon sålt det kan bli budgivning, Skatteverket kanske inte godkänner avdraget av någon anledning det är bättre att råka betala in för mycket än att medvetet samla på sig skulder. 
Svar på tråden Skattar man på bostadsförlust?!