• Hanniskarro

    Hårförlust

    kvinna 30 år. Tappar hår i vikarna, eller snarare så blir håret kortare där. Vad kan detta bero på? Kommer jag tappa allt hår 🙀 Har någon varit med om samma?

  • Svar på tråden Hårförlust
  • Holy93

    Har du fött barn senaste året? Jag upplevde att jag tappade mycket hår just i vikarna efter graviditeten. När håret sen växte ut så blev det liksom som små korta tufsar där. Tror jag tappade dem igen en omgång, och nu är de typ 8-10 cm långa och verkar växa ut helt (över ett år sen förlossning)

  • Cereal Killer

    Blir det kortare och kortare över lång tid (månader-år) så handlar det antagligen om en miniatyrisering av hårsäckarna. Hårsäckarna producerar då svagare och svagare hår för varje cykel. Hos män beror detta på en genetisk känslighet för DHT i kombination med (ur ett kvinnligt perspektiv) höga DHT-nivåer, hos kvinnor är det mer oklart om det är en DHT-överkänslighet eller snarare beror på någon mikroinflammation i hårbottnen, eller andra hormoner som prolaktin, eller en kombination av flera olika faktorer. Ju tidigare man sätter in en fungerande behandling desto större chans att man kan stoppa processen, så mitt råd är att boka tid hos en läkare med kunskap kring håravfall så fort som möjligt om du känner att detta är eller kommer att bli ett problem.

Svar på tråden Hårförlust