• Anonym (Jessika)

    Tips för en lång dotter

    Hej jag har en dotter som är lång 15 år och 188 cm. Vilken sport är bra att börja med, gärna någon som är bra för motorik och balans. Hon vill inte träna basket eller någon bollsport

    Hon skulle vilja träna  någon individuell sport där längd är en fördel.
    Hon har provat kampsport men tyckte det var jobbigt

    Tar gärna emot tips vad som helst.

  • Svar på tråden Tips för en lång dotter
  • Anonym (Gaia)

    Om det finns där ni bor så kanske cheerleadning? Tänker att de nog gärna har långa personer med som kan hjälpa de som tex ska upp i pyramider, fånga och vara spotters eller vad det heter.

  • Anonym (Jessika)
    Anonym (Gaia) skrev 2024-01-09 17:19:22 följande:

    Om det finns där ni bor så kanske cheerleadning? Tänker att de nog gärna har långa personer med som kan hjälpa de som tex ska upp i pyramider, fånga och vara spotters eller vad det heter.


    Jag vet inte om hon tänkt på det bra ide det ser faktiskt kul ut när de skapar pyramider.
  • Kvittning
    Anonym (Jessika) skrev 2024-01-09 15:21:27 följande:
    Ja det är ju en självklarhet det gäller ju bara att hitta den. 
    Sen kan det ju vara bra att ha någorlunda förutsättningar att kunna bli bra också då blir det ju ännu roligare tänker vi. Typ gymnastik har hon tyckt verkat kul på tv och dans men hon har känt att hennes längd kan vara i vägen. Vi har dock uppmuntrat henne att prova men hon ska ju känna själv att hon trivs fullt ut.
    Rent krasst så är det få sporter man blir "bra" på om man börjar när man är 15 (beroende på vad man menar med bra) så tycker mer ni ska fokusera på vad hon faktiskt kan tycka är kul än att man ska bli bra och tänka att det är bra att vara lång. Beror ju lite på vad hon har gjort tidigare. 

    Sök efter sporter där det är vanligt att man börjar sent och som inte är så tävlingsinriktad. Som t.ex. klättring som har föreslagits ovan. Eller bara allmän träning med att gå på gym och springa i löpspåret. 

    Friidrott, tennis och badminton tror jag också är sådana sporter som kan funka bra att börja på när man äldre. 

    Vad gäller längd så är det en fördel att vara lång i majoriteten av de sporter som finns. 
  • Anonym (Jessika)
    Kvittning skrev 2024-01-09 20:06:34 följande:
    Rent krasst så är det få sporter man blir "bra" på om man börjar när man är 15 (beroende på vad man menar med bra) så tycker mer ni ska fokusera på vad hon faktiskt kan tycka är kul än att man ska bli bra och tänka att det är bra att vara lång. Beror ju lite på vad hon har gjort tidigare. 

    Sök efter sporter där det är vanligt att man börjar sent och som inte är så tävlingsinriktad. Som t.ex. klättring som har föreslagits ovan. Eller bara allmän träning med att gå på gym och springa i löpspåret. 

    Friidrott, tennis och badminton tror jag också är sådana sporter som kan funka bra att börja på när man äldre. 

    Vad gäller längd så är det en fördel att vara lång i majoriteten av de sporter som finns. 
    Du har rätt i det viktigaste är att hon tycker det är kul för då håller hon på med det oftare och blir genom det kanske bra(vad man nu menar med det som du skriver) Sen finns det ju sporter där en väldigt lång längd gör det svårt att kunna hävda sig, få vara med osv, tänker på gymnastik, dans, konståkning och liknande som hon tycker är kul att titta på men inte vill/vågar prova. Hon har testat JuJutsu men tyckte längden var en nackdel.
  • Anonym (En lång till)
    Anonym (Jessika) skrev 2024-01-08 23:56:23 följande:
    Tips för en lång dotter

    Hej jag har en dotter som är lång 15 år och 188 cm. Vilken sport är bra att börja med, gärna någon som är bra för motorik och balans. Hon vill inte träna basket eller någon bollsport

    Hon skulle vilja träna  någon individuell sport där längd är en fördel.
    Hon har provat kampsport men tyckte det var jobbigt

    Tar gärna emot tips vad som helst.


    Kanske hon kan prova på fäktning? Är super både för motorik och smidighet. Och faktiskt mycket roligt också. Förstår din dotter då jag själv är lång och också kände mig stor och klumpig i många sammanhang. 
  • Kvittning
    Anonym (Jessika) skrev 2024-01-09 20:28:00 följande:
    Du har rätt i det viktigaste är att hon tycker det är kul för då håller hon på med det oftare och blir genom det kanske bra(vad man nu menar med det som du skriver) Sen finns det ju sporter där en väldigt lång längd gör det svårt att kunna hävda sig, få vara med osv, tänker på gymnastik, dans, konståkning och liknande som hon tycker är kul att titta på men inte vill/vågar prova. Hon har testat JuJutsu men tyckte längden var en nackdel.
    Sporterna du nämner ovan är nog några av de sämsta tänkbara. Dels tillhör de undantagen med att faktiskt vara sporter där längd inte är en fördel (sortera bort alla "typiska kvinnosporter") och dels är det sporter som de flesta börjar på innan de börjar skolan.

    Kampsport är sådant som många börjar på sent och där räckvidd kan vara en fördel. Sedan är ju just jujutsu en sådan där det är mycket smidighetsövningar som kanske är svårare om man är lång. Men tex karate och thaiboxning borde funka utmärkt. 
  • Anonym (Jessika)
    Kvittning skrev 2024-01-10 06:58:04 följande:
    Sporterna du nämner ovan är nog några av de sämsta tänkbara. Dels tillhör de undantagen med att faktiskt vara sporter där längd inte är en fördel (sortera bort alla "typiska kvinnosporter") och dels är det sporter som de flesta börjar på innan de börjar skolan.

    Kampsport är sådant som många börjar på sent och där räckvidd kan vara en fördel. Sedan är ju just jujutsu en sådan där det är mycket smidighetsövningar som kanske är svårare om man är lång. Men tex karate och thaiboxning borde funka utmärkt. 
    Jo du har rätt i det, det är väl att de anses typiska tjejsporter som några av hennes skolkamrater har gått i.
    Kampsport tänker vi är bra för smidigheten och hon skulle kunna tänka sig något sådant. Men som du skriver så kanske karate eller som föreslagits i tråden fäktning är bättre.
  • Anonym (Jessika)
    Anonym (En lång till) skrev 2024-01-09 23:44:51 följande:
    Kanske hon kan prova på fäktning? Är super både för motorik och smidighet. Och faktiskt mycket roligt också. Förstår din dotter då jag själv är lång och också kände mig stor och klumpig i många sammanhang. 
    Lysande förslag, det är en sport son vi inte tänkt på, tack:)
  • Anonym (A)

    Dans tycker jag absolut hon ska testa. Jag är inte så lång men nästan 1,80, har alltid varit längst på dansklasserna och oftast bäst😉. Tror dansen är anledningen att min hållning är så bra.
    Balett är bra för grunderna och hållningen.
    Jazz, gärna lyrical jazz eller liknande, det går oftast lite långsammare och det kan vara en fördel med en lång kropp. 
    Modern dans/contemporary kan också passa.
    Stepp är roligt om man har lite fallenhet för det, vissa har väldigt svårt för det.
    Sen kan det ibland finnas lite specialklasser med olika namn där man tex dansar i högklackat eller beyonce?inspirerade danser. såna kan var självförtroendehöjande och roliga då man dels gör danser man kan impa lite med på dansgolvet och dels dansar mycket med attityd-hållningen blir viktig då.

  • Anonym (Jessika)
    Anonym (A) skrev 2024-01-10 17:09:18 följande:

    Dans tycker jag absolut hon ska testa. Jag är inte så lång men nästan 1,80, har alltid varit längst på dansklasserna och oftast bäst😉. Tror dansen är anledningen att min hållning är så bra.
    Balett är bra för grunderna och hållningen.
    Jazz, gärna lyrical jazz eller liknande, det går oftast lite långsammare och det kan vara en fördel med en lång kropp. 
    Modern dans/contemporary kan också passa.
    Stepp är roligt om man har lite fallenhet för det, vissa har väldigt svårt för det.
    Sen kan det ibland finnas lite specialklasser med olika namn där man tex dansar i högklackat eller beyonce?inspirerade danser. såna kan var självförtroendehöjande och roliga då man dels gör danser man kan impa lite med på dansgolvet och dels dansar mycket med attityd-hållningen blir viktig då.


    Så härligt att höra att du älskar dans och är bra på det
    Jag ska peppa henne om hon vill prova.
  • Anonym (Gym/gruppträning)

    Alltså, att börja med en idrott vid 15 är lite sent. Jag tänker att det snarare handlar om att få in träning i vardagen. 

    Naturligtvis kan det finnas idrotter som passar, men jag tänker att ni rimligen kanske ska testa gym, eller gruppträning i februari/mars när det åter är lite lugnare på gymmet. 

  • Anonym (Yt)
    Anonym (Jessika) skrev 2024-01-08 23:56:23 följande:
    Tips för en lång dotter

    Hej jag har en dotter som är lång 15 år och 188 cm. Vilken sport är bra att börja med, gärna någon som är bra för motorik och balans. Hon vill inte träna basket eller någon bollsport

    Hon skulle vilja träna  någon individuell sport där längd är en fördel.
    Hon har provat kampsport men tyckte det var jobbigt

    Tar gärna emot tips vad som helst.


     


    varför vill ni ha fördel längden ? 
    Hon får väl göra som hon vill.

    MTB mycket balans och kondition 
    Fotboll 

  • klyban
    Anonym (Jessika) skrev 2024-01-10 17:14:37 följande:
    Så härligt att höra att du älskar dans och är bra på det
    Jag ska peppa henne om hon vill prova.
    Du kan ju börja i hemmet med dans och att ni sätter på någon musik hon/du gillar och testar och dansa lite på skoj och se hur det känns.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Jessika)
    Anonym (Gym/gruppträning) skrev 2024-01-10 17:24:59 följande:

    Alltså, att börja med en idrott vid 15 är lite sent. Jag tänker att det snarare handlar om att få in träning i vardagen. 

    Naturligtvis kan det finnas idrotter som passar, men jag tänker att ni rimligen kanske ska testa gym, eller gruppträning i februari/mars när det åter är lite lugnare på gymmet. 


    Det ligger mycket i det du skriver, och vi försöker vara aktiva i vardagen med att vandra i naturen och cykla osv.
  • Anonym (x2y)

    Basketboll brukar vara den sporten där längden spelar störst roll. Men, jag tror du sa nej till det.

    Annars kan jag lägga till rodd, där är det även en fördel med långa armar och ben. Då man tenderar ta mer kraftfulla tag. 

    Eller Tennis, spelade jag ett tag. Jag är 1.80. Du har fördelar men också nackdel i att de som är kortare brukar vara lite snabbare med att förflytta sig. Även om jag aldrig uppfattade det. Men de jag spelade emot kanske vara långsammare ändå haha. Många kvinnliga tennisspelare som är långa.

    Hon ska aldrig känna att hennes längd blir ett sådant hinder att hon inte kan göra något. De mesta går faktiskt bra. Även i dans. Hon får välja en längre kavaljer:)

    Önskar henne lycka till, mycket kul med vad än hon beslutar :)

  • Anonym (Jessika)
    Anonym (x2y) skrev 2024-01-11 17:52:57 följande:

    Basketboll brukar vara den sporten där längden spelar störst roll. Men, jag tror du sa nej till det.

    Annars kan jag lägga till rodd, där är det även en fördel med långa armar och ben. Då man tenderar ta mer kraftfulla tag. 

    Eller Tennis, spelade jag ett tag. Jag är 1.80. Du har fördelar men också nackdel i att de som är kortare brukar vara lite snabbare med att förflytta sig. Även om jag aldrig uppfattade det. Men de jag spelade emot kanske vara långsammare ändå haha. Många kvinnliga tennisspelare som är långa.

    Hon ska aldrig känna att hennes längd blir ett sådant hinder att hon inte kan göra något. De mesta går faktiskt bra. Även i dans. Hon får välja en längre kavaljer:)

    Önskar henne lycka till, mycket kul med vad än hon beslutar :)


    Tack ska du ha:)
  • amazonia
    Anonym (Jessika) skrev 2024-01-08 23:56:23 följande:
    Tips för en lång dotter

    Hej jag har en dotter som är lång 15 år och 188 cm. Vilken sport är bra att börja med, gärna någon som är bra för motorik och balans. Hon vill inte träna basket eller någon bollsport

    Hon skulle vilja träna  någon individuell sport där längd är en fördel.
    Hon har provat kampsport men tyckte det var jobbigt

    Tar gärna emot tips vad som helst.


    Hej!
    Jag är 195 cm och kvinna inte så lätt alla gånger så allt stöd till din dotter.
    Jag har gått i kampsport Bjj och tyckte det var jobbigt men när du kommer in i det så är det väldigt roligt också även om jag inte hade någon chans jag är för klumpig och långa armar och ben är i vägen, Jag bytte sedan till Kickboxing och det passade bättre när jag ska mäta mig mot mina motståndare och det är kul att sparka med långa ben.
    Så jag tycker hon ska ge kampsport en chans sen är det som många skriver bättre att satsa på basket om hon ska bli framgångsrik men det viktigaste är framförallt att hon trivs och inget annat.
  • Anonym (Vi)

    Simning - men de flesta börjar med simporten tidigt.

    Fördelen.är dock att man kan fortsätta simsporten i hög ålder. Det finns veteraner som tävlar.

    Kolla vilka klubbar och kurser som finns där ni bor.

Svar på tråden Tips för en lång dotter