• Yaay87

    Namnet Saskia

    Vad tycker ni om namnet Saskia? Vad får ni för associationer? 😊

  • Svar på tråden Namnet Saskia
  • Anonym (ABC)

    Som flera har skrivit så tänker jag på vatten och slaskigt

  • Tukt

    Funkar säkert om en gillar hårdrock.


    Ursprung Namnet Saskia härstammar från det tyska namnet Saxon, som betyder ?en person från Sachsen?. Sachsen var en historisk region i Tyskland, som också inkluderade områden i dagens Nederländerna.
  • Anonym (Lis)

    Tycker det är ett vackert namn.
     Finns en låt av Cornelis Vreeswijk som heter Saskia, kan vara bra att känna till..

  • Auditanne

    Inte som tilltalsnamn för en vanlig liten tös. Låter mer som namnet på ett mäktigt alpområde. Saskiabergen.

  • Silverjenny

    Det låter lite fantasy, men fint. Jag associerar personligen till en jättetrevlig vacker tjej som jag träffat som hette Saskia, jag tyckte det var ett fint namn när jag träffade hennne. Man glömmer det inte, det är lätt att komma ihåg.

  • Silverjenny
    IceFrappe skrev 2024-01-10 13:21:03 följande:

    Ja OLGA vissa av oss assisterar det med FLASKVATTEN för det är det vi har sett mest frekvent, även om många kanske VET vem som hette Saskia och dem flesta av oss fattar att det antagligen är ett namn eller en plats men det var INTE det tråden frågade. TS frågade vad vi assisterade namnet SASKIA med och då är det flaskvatten oavsett om Rembrands fru hette så eller inte. På samma sätt som dem flesta associerar Bordeaux med vin och inte med regionen Bordeaux i Frankrike tex. Lek inte kultiverad här tack. 


    Vinet Bordeaux kommer från regionen Bordeaux.
    Champagne kommer från regionen Champagne.
  • PH76

    Jag tycker att det är ett ganska fint namn men jag hör direkt Cornelis Vreesvijks sång i huvudet. Väldigt fin sång dock.

  • Alessia

    I och för sig ett fint namn med anor, men alldeles för lätt att förvanska och göra sig elak eller lustig över. Skulle personligen välja ett annat. Ha det som andra namn kanske, men inte som tilltalsnam.

  • Anonym (Sara)
    Fliselisan skrev 2024-01-11 19:35:12 följande:

    Det första jag kom att tänka på är bubbelvattnet Lidl säljer, visst heter väl det Saskia?


    ja men akta dig, dem som har påpekat detta blir kallade för OKULTIVERADE av kultiverade människor i denna tråden. Dessutom är det okultiverat att handla vatten på Lidl också tydligen. 
  • Anonym (W)

    Jag tänker på ett barnprogram, Fångad tror jag den hette. Där fanns en tjej som hette Saskia. Minns att jag gillade det namnet då.

Svar på tråden Namnet Saskia