• Anonym (kluven)

    Fel att ta samma namn som barnet till bekant/fd kompis?

    Min fd barndomskompis fick barn för några månader sen och barnets namn har varit både mitt och sambons favoritnamn i flera, flera år. Vi kommer nog börja försöka om 1 år så ett barn kanske är 2-3 år bort, förutsatt att vi inte har svårt för att bli gravida. Så jag undrar om ni tycker att det hade varit konstigt om jag då hade tagit samma namn?
    Varför jag gruvar är för att vi stod varann jättenära under flera år och våra mammor har fortfarande kontakt. Men vi har inte pratat ordentligt på kanske 4 år, förutom då man hälsat. Är rädd att hon och andra kommer tycka det är konstigt. 
    Nu kan det lika gärna vara så att vi får en pojke men om man vänder på det lite och om vi skulle få en flicka senare i livet. Är det då "mer" okej att man tar samma namn när det gått flera år? Vet inte om det spelar någon roll men detta är hennes första barn, jag har inga barn sen innan och ingen av oss har pratat om det här namnet eller andra namn under tiden vi var kompisar. Det är inte speciellt ovanligt och har klättrat på listorna senaste åren.
    Jag vet att jag gruvar mig långt i förväg men det här namnet älskar verkligen både jag och sambon så det känns lite ledsamt. Någon som har liknande erfarenhet? Hur gjorde ni?
  • Svar på tråden Fel att ta samma namn som barnet till bekant/fd kompis?
  • Anonym (kluven)

    Oj, vet inte riktigt varför min styckeindelning försvann. Sorry för lite dryg och lång text!

  • Anonym (Hm)

    Har ingen erfarenhet men tycker inte att det är fel 

  • Anonym (Annica)

    Generellt tycker jag att det är helt ok. Men det beror lite på hur ovanligt namnet är - inga problem om det är tex. Maja, men värre om det är Millicent eller Berta-Hedvig...

  • Anonym (namn)

    Den här diskussionen har jag hört i andra sammanhang i min närhet bland kompisar. Mitt svar till dig är att naturligtvis ska ni döpa ert barn till det namn ni vill. Bara för att nån i ens förflutna eller bekant eller vad det nu kan vara döpt sitt barn till ett namn betyder det inte att de äger det namnet för de var först med det. Om ni skulle åter få tät kontakt kan ni säkert komma på en lösning så ni fattar vilket barn ni menar. Första gången jag fick höra nåt sånt här blev jag förvånad hur någon kunde tro de äger ett namn bara för det är deras favoritnamn och de tänkt eller redan gett sitt barn det namnet. Det däremot tycker jag är arrogant. Jag skulle aldrig ta illa upp om nån i min omgivning döpt sitt barn till samma namn jag gjort, då jag ser det som en komplimang, att vi har samma goda smak, haha. 

  • Anonym (Kråkan)

    Bor ni grannar - konstigt
    Är det ett ovanligt/udda namn? - Konstigt

    Ni umgås inte - kör på det
    Ett relativt vanligt - kör på det. 

    Sedan kanske Gösta visar sig vara en tjej istället och så är det ändå ett minne blott. Och när barn nummer två kommer så visar det sig att Gösta inte alls passar ihop med storasysters Frankkie-Liis namn typ... 

    Och vem vet, ni kanske har hittat ett nytt favoritnamn innan dess. Jag hade flera favoritnamn när sonen föddes - men plötsligt var han bara ett annat namn som vi inte ens pratat om. Man vet aldrig innan man står där med knytet i hand och det vet ni ju inte än på ett par år. 

Svar på tråden Fel att ta samma namn som barnet till bekant/fd kompis?