• Aethuviel

    Hur få igång undersökningar?

    Hej. Som kort bakgrund, så har vi försökt skaffa barn i 22+ cykler nu, utan framgång. Jag började ett halvår in få slumpmässiga smärtor i höger äggstock, som nu hållit på i ett år. Det kan komma precis när som helst under cykeln. Jag har redan ÄL-smärta i hela mitt vuxna liv, och det är alltid precis på tid (vet hur det sitter i timing tillsammans med ÄL-test och temperatur), alternerar vänster/höger från månad till månad.

    Jag började bli orolig efter ett år av denna slumpmässiga högersidiga smärta, så tänkte att jag vill reda ut det. Var på besök hos gynekolog igår, med ultraljud, där allt såg normalt ut på insidan. Mina bekymmer om endo viftades bort, vilket jag förväntade mig, då jag sett andras erfarenheter.

    Jag har flera andra symptom som kan stämma in, men det här är nytt för mig och jag började bara tänka på endo de sista par månaderna. Då vi försökt få mig gravid så pass länge (närmar sig två år) så förväntade jag mig att bli tagen lite mer på allvar, men han ville mest bara rekommendera IVF och strunta i fler tester.

    Jag vill absolut fortsätta senare på klinik med alla tester, äggledare osv. men det här var bara "akut" för att veta att jag inte har fullt med cystor eller något där inne

    Vi ska flytta tillbaka till Sverige, och jag vill då få igång en riktig process för att undersöka om jag har endo - men hur gör man egentligen för att övertyga sjukvårdspersonal, då de verkar så enormt kinkiga (från allt jag läst) och vill aldrig ta dig på på allvar med just det här?

    Jag är 32 förresten.

  • Svar på tråden Hur få igång undersökningar?
  • Aethuviel

    Svarar mig själv, fortfarande bosatt i Norge:
    Jag kontaktade läkare på vårdcentralen som gav remiss till sjukhus. De skickade tillbaka att de måste ha sädanalys från min man först och bla bla, för de tog det som en infertilitetsutredning (fastän jag var väldigt specifik med läkaren att det är det inte).

    Ringer sjukhuset för att få det här ordnat, blir i princip kallad en lögnare rätt i ansiktet av läkare på kvinnokliniken och anklagad för att försöka manipulera/lura mig in i systemet. Kände mig så nedvärderad och förnedrad. Hon sa att hon skulle se på det vidare men lät extremt skeptisk och misstänksam hela tiden.

    Det var för över en månad sedan, och jag hade bestämt mig för att boka tid på privat klinik i Bergen (fyra timmar bort) idag, men så just idag fick jag äntligen brev att jag kan komma till sjukhuset om precis en månad. Vill trots allt ge det en chans, trots bemötandet jag fick och trots att mina symptom blir värre (och fler).

    Blir det respektlös eller bortviftande behandling från allmänvården en gång till, så blir det privat.

  • Anonym (förstabarnet)
    Aethuviel skrev 2024-01-11 08:30:33 följande:
    Hur få igång undersökningar?

    Hej. Som kort bakgrund, så har vi försökt skaffa barn i 22+ cykler nu, utan framgång. Jag började ett halvår in få slumpmässiga smärtor i höger äggstock, som nu hållit på i ett år. Det kan komma precis när som helst under cykeln. Jag har redan ÄL-smärta i hela mitt vuxna liv, och det är alltid precis på tid (vet hur det sitter i timing tillsammans med ÄL-test och temperatur), alternerar vänster/höger från månad till månad.

    Jag började bli orolig efter ett år av denna slumpmässiga högersidiga smärta, så tänkte att jag vill reda ut det. Var på besök hos gynekolog igår, med ultraljud, där allt såg normalt ut på insidan. Mina bekymmer om endo viftades bort, vilket jag förväntade mig, då jag sett andras erfarenheter.

    Jag har flera andra symptom som kan stämma in, men det här är nytt för mig och jag började bara tänka på endo de sista par månaderna. Då vi försökt få mig gravid så pass länge (närmar sig två år) så förväntade jag mig att bli tagen lite mer på allvar, men han ville mest bara rekommendera IVF och strunta i fler tester.

    Jag vill absolut fortsätta senare på klinik med alla tester, äggledare osv. men det här var bara "akut" för att veta att jag inte har fullt med cystor eller något där inne

    Vi ska flytta tillbaka till Sverige, och jag vill då få igång en riktig process för att undersöka om jag har endo - men hur gör man egentligen för att övertyga sjukvårdspersonal, då de verkar så enormt kinkiga (från allt jag läst) och vill aldrig ta dig på på allvar med just det här?

    Jag är 32 förresten.


    Jag har läst att vid endo så brukar man ha ovanligt ont vid menstruation så jag har aldrig tänkt tanken på detta. Men så fick jag åka in akut pga. magsmärtor (Hade fått positivt gravtest) Visade sig att jag fått ett utomkveds och blev bokad på en akut operation. När de tog bort min äggledare så såg de att vävnader hade sammanväxt och fick prata med en läkare efteråt som misstänker att jag har endo trots att jag inte har några som helst ^symtom^ på det. När jag frågade min läkare hur man hade kunnat veta detta säkert så sa hon att det är att man går in och gör en titthålsoperation och tar prover, på enbart ett VUL kan man inte se om de blivit någon sammanväxt. Jag förstår din frustration med tanke på att endo kan medföra att det blir svårare att bli gravid och hoppas verkligen att du får rätt hjälp på sjukhuset! Medan jag blev opererad så brände dom bort dessa vävnader och la en gel som ska göra att det blir svårare för vävnaden att växa samman. De tog också prover på vävnaden och skickat iväg på analys för att vara helt säker på saken men de misstänkte starkt endometrios.
Svar på tråden Hur få igång undersökningar?