• Kickann01

    Sommarbarn

    Hej jag är beräknad nu 29 maj och det är mitt första och har verkligen noll koll hur man ska klä o köpa in för kläder till barnet någon som har fått sommar barn som kan hjälpa mig?Skrattande

  • Svar på tråden Sommarbarn
  • FruFarfalle

    grattis :)

    Omlottbodys med lång och kort ärm, byxor (men körde ofta byxlöst när det var varmt och bara body med kort ärm)
    pyjamasar.
    hade runt 7-10 plagg av varje. 


    2-3 koftor/tjocktröjor och 1-2 jumpsuits (bomullsoverall) använde vi med. sen filtar i olika tjocklekar, tunna mössor, strumpor och 2 solhattar.


    Har 2 sommarbebisar. Haft storlek 50 i 6-8 veckor och sen 56 i ca 4 veckor, de vägde straxt under 3,7-3,9 och var 49 respektive 50 cm långa. 


    Man vet ju aldrig hur varm sommaren blir, oftast varierar sen ju ganska mycket. :)

  • Maymom

    Sparkdräkt/ramper med kort ärm och ben var bra. Brukar finnas fina nära sommaren. jag hade en favorit jag köpte i både 62 och 68 så han kunde ha hela sommaren. Body med kort ärm, shorts.
    sen är det såklart bra med vanlig body också och byxor. omlottknäppning! bökigt att krångla med att dra över huvudet på spädbarn.
    och som skrevs ovan, nån varm tröja att dra vanliga över.
    Filtar! Används mycket. gallerfilt till vagnen, olika tjocklekar, att ligga på, att ha i vagn att ha som täcke.

    Ett tips är att främst köpa stl 56 och uppåt, nån uppsättning 50. Skulle det behövas mer smått så köp när barnet kommit och ni vet om det behövs. Jag har använt nåt enstaka plagg i 50 och några i 50/56, första ca3-4 v. Sen 56 också från start till ca v7, börjar med stl 62 från ca V5-6.
    Det skiljer sig från olika märken.
    Newbie är små i stl. 
    Lindex är rätt rymliga.

  • Söndag

    Vi har tre barn. första barnet hade aldrig 50 
    andra hade 50 ett par veckor och tredje hade 50 två
    månader så det där med kläder är jätte svårt 

    omlott body användes flitigt här

  • Jemp

    Jag skulle satsa på mer långärmat än kortärmat och shorts. För att skydda mot solen. 

Svar på tråden Sommarbarn