• Anonym (Nf)

    Vill ha barn men inte en pojke

    Jag är en man på 38 år och har varit tillsammans med min flickvän i två år. Vi har börjat prata om att skaffa barn. Just nu känner vi att vi bara vill ha ett barn. Jag vill däremot bara ha en flicka. Gillar inte tanken på en pojke.

    Vad gör man? Kan man optimera chanserna på att få en flicka? Hur? 

  • Svar på tråden Vill ha barn men inte en pojke
  • Anonym (Bleh)

    Som mamma till två underbara pojksr blir jag ledsen stt inse att detvfinns föräldrar som är såhär.

  • Anonym (Mimmi)
    Cathariiina skrev 2024-01-13 00:44:09 följande:

    Jag tycker att sådant där är så konstigt - och JA jag tycker att det är lika konstigt med mammor som helst bara vill ha döttrar. Däremot tycker jag inte att det är konstigt att vilja ha BÅDA upplevelserna, och efter låt oss säga tre av samma kön, så förstår jag om man åker till en klinik utomlands för att få hjälp den fjärde gången.

    Men att specifikt inte vilja ha en pojke eller specifikt inte vilja en flicka ALLS, det är skitskumt. Låter som att detta är något man behöver bearbeta i så fall, innan man skaffar barn överhuvudtaget. Det ena könet är ju inte BÄTTRE än det andra utan bara olika. Och den relation som man har med ett barn av samma kön som man själv är också OLIKA den relation man har med barnet av det motsatta könet, men den är inte bättre eller sämre. Därför är jag så glad att jag fick båda.


    Det kan finnas skäl för det, som sjukdomar som bara drabbar det ena könet.
    Jag, t ex, har endometrios och önskade mig pojkar då en eventuell dotter mycket väl kan ärva sjukdomen.
    Har en bekant som har en sjukdom som bara drabbar pojkar, deras första son dog. Efter det valde de att göra abort om det var ett pojkfoster.

    Annars håller jag med.
  • BeautifulLiz
    Anonym (Bleh) skrev 2024-01-13 02:36:24 följande:

    Som mamma till två underbara pojksr blir jag ledsen stt inse att detvfinns föräldrar som är såhär.


    Samma här.
    Mina två barnbarn är också pojkar, jättefina pojkar båda två.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Bleh)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-01-13 17:52:40 följande:
    Det kan finnas skäl för det, som sjukdomar som bara drabbar det ena könet.
    Jag, t ex, har endometrios och önskade mig pojkar då en eventuell dotter mycket väl kan ärva sjukdomen.
    Har en bekant som har en sjukdom som bara drabbar pojkar, deras första son dog. Efter det valde de att göra abort om det var ett pojkfoster.

    Annars håller jag med.
    Så de tog bort en pojke för att de var rädd att pojken skulle försvinna? 
  • Anonym (Bleh)
    BeautifulLiz skrev 2024-01-13 17:53:29 följande:
    Samma här.
    Mina två barnbarn är också pojkar, jättefina pojkar båda två.
    Jag kan bara inte förstå hur man kan resonera som TS. Absolut kan man ha mer tankar kopplade till ena eller andra könet men att verkligen BARA vilja ha barn om der blir ett visst kön? Vad gör man då om barnet könskorrigerar sig i vuxen ålder, säger upp bekantskapen?
  • Cathariiina
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-01-13 17:52:40 följande:
    Det kan finnas skäl för det, som sjukdomar som bara drabbar det ena könet.
    Jag, t ex, har endometrios och önskade mig pojkar då en eventuell dotter mycket väl kan ärva sjukdomen.
    Har en bekant som har en sjukdom som bara drabbar pojkar, deras första son dog. Efter det valde de att göra abort om det var ett pojkfoster.

    Annars håller jag med.
    DET är ju en annan sak än det som TS skrev. Men även då skulle jag i så fall göra IVF och sedan gentest på embryona och sätta in ett friskt. Då blir det ju bara några celler man slänger bort. Inte abort på ett utvecklat foster.
  • Anonym (W)

    Barn är ingen beställningsvara som ska passa in i ens liv. Du ska vara tacksam om ni kan få ett barn och hoppas på att barnet är friskt. Det är allt. 


    Dessutom undrar jag över folks fördomar när de önskar ett visst kön. Barn är individer. 


    Jag var en s.k. tomboy när jag var liten och levde inte alls upp till föreställningarna om hur en flicka ska vara, trots att mina föräldrar försökte få mig till det.


    Så det kanske inte alls blir som man har tänkt sig ändå om man av någon anledning önskar sig ett visst kön. 

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Bleh) skrev 2024-01-13 18:03:18 följande:
    Så de tog bort en pojke för att de var rädd att pojken skulle försvinna? 
    Korrekt.
  • BeautifulLiz
    Anonym (Bleh) skrev 2024-01-13 18:04:59 följande:
    Jag kan bara inte förstå hur man kan resonera som TS. Absolut kan man ha mer tankar kopplade till ena eller andra könet men att verkligen BARA vilja ha barn om der blir ett visst kön? Vad gör man då om barnet könskorrigerar sig i vuxen ålder, säger upp bekantskapen?
    Bra fråga, det är inte mycket man kan göra. Att säga upp bekantskapen vore oerhört tragiskt. Man måste inte gilla det för att acceptera det. Det viktigaste är att barnet mår så bra det kan. 
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Mimmi)
    Cathariiina skrev 2024-01-13 18:19:05 följande:
    DET är ju en annan sak än det som TS skrev. Men även då skulle jag i så fall göra IVF och sedan gentest på embryona och sätta in ett friskt. Då blir det ju bara några celler man slänger bort. Inte abort på ett utvecklat foster.
    Detta är länge sedan, vet inte om det ens gjordes på den tiden. Ultraljud var inte standard ännu på den tiden.
  • Anonym (Bleh)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-01-13 18:51:06 följande:
    Korrekt.
    Sorgligt.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Bleh) skrev 2024-01-13 19:04:39 följande:
    Sorgligt.
    Men ändå bättre än att riskera att historian upprepar sig.
    Skrev mer men raderade, för att familjen inte skulle kunna kännas igen... en oerhört sorglig historia. Ska inte skriva mer om detta nu.
  • Anonym (Bleh)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-01-13 19:13:56 följande:
    Men ändå bättre än att riskera att historian upprepar sig.
    Skrev mer men raderade, för att familjen inte skulle kunna kännas igen... en oerhört sorglig historia. Ska inte skriva mer om detta nu.
    Bättre? Håller nog inte med där helt enkelt. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Bleh) skrev 2024-01-13 19:37:52 följande:
    Bättre? Håller nog inte med där helt enkelt. 
    Tycker du, jag har förståelse för hur de gjorde.
    Spelar ingen roll längre, detta hände för länge sedan.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Bleh) skrev 2024-01-13 19:37:52 följande:
    Bättre? Håller nog inte med där helt enkelt. 
    Tycker du, jag har förståelse för hur de gjorde.
    Spelar ingen roll längre, detta hände för länge sedan.
  • Anonym (Bleh)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-01-13 19:45:37 följande:
    Tycker du, jag har förståelse för hur de gjorde.
    Spelar ingen roll längre, detta hände för länge sedan.
    Tänk om flickan de fått hade visat sig ha en annan sjukdom då, eller någon diagnos.
  • Tomso

    Det går att adoptera en flicka. Vissa länder godkänner att de blivande föräldrarna väljer själva om de vill ha en pojke eller flicka.
    En internationell adoption är ju förstås heller inte så lätt. Långa väntetider, utredningar och det kostar också. Men då kan man välja kön.

  • Anonym (Bleh)
    Anonym (Nf) skrev 2024-01-11 21:21:48 följande:
    Gillar inte pojkar. 
    Så om du får en pojke, vad gör du?
Svar på tråden Vill ha barn men inte en pojke