• Lyktstolpe159

    Lågt stigande HCG?

    Nu har vi varit hos gynakuten 2 gånger..

    Allt började med en brun/svart blödning, som fortsatt utan smärta i över en vecka nu (konstaterat att den är ifrån slemhinnorna). 

    Första dagen säger dom att det mest troligt rör sig om ett ma som kroppen ej stött ut, enligt sista mens vecka 9 men enligt vul vecka 5 när dom mätt fostersäcken, dom ser inget foster eller liknande i säcken. Vi tar blodprov och ska återkomma 2 dagar senare för ev tabletter för att få ut det.

    Vi återkommer som planerat 2 dagar senare, Vi tar blodprov och till min förvåning har blodprovet höjts ifrån 2204 till 2658 (?) på två dagar. Läkaren säger att det kan tyda på utomkvedshavandeskap men att hon inte ser något i äggstockarna men hon tror att det sitter i livmodern, men hon kan inte svara på om jag är mycket tidigare än vi trott i graviditeten eller om det är på väg att bli ett missfall då HCG ökat långsamt. Denna läkare ser dock två hinnsäckar istället för en, hon är osäker på om det är vätska ena eller en riktig (återstår att se när vi mäter igen om dem växt båda två eller inte).


    Vi ska tillbaka dit om 4 dagar och ta blodprov samt göra VUL för att se ifall HCG ökat och se om något uppkommit i hinnsäckarna/säcken. 


    Erfarenheter?! Blir tokig! 

  • Svar på tråden Lågt stigande HCG?
  • Hej7hej7hej

    Har själv haft missfall och utomkvedshavandeskap. Sympton på utomkvedshavandeskap var till en början som ett missfall, blödning och ont i magen. Senare fick jag svindel, höll på att svimma, likblek och kräktes (då hade det gått långt med blod i buken). Utomkvedshavandeskap kan också visa sig med ryggont. Enklast är väl att se med ultraljud och förhoppningsvis "bara" ett ma, även fast det är nog jobbigt, så är utomkvedshavandeskap värre.

  • Lyktstolpe159
    Hej7hej7hej skrev 2024-01-12 13:57:20 följande:

    Har själv haft missfall och utomkvedshavandeskap. Sympton på utomkvedshavandeskap var till en början som ett missfall, blödning och ont i magen. Senare fick jag svindel, höll på att svimma, likblek och kräktes (då hade det gått långt med blod i buken). Utomkvedshavandeskap kan också visa sig med ryggont. Enklast är väl att se med ultraljud och förhoppningsvis "bara" ett ma, även fast det är nog jobbigt, så är utomkvedshavandeskap värre.


    Ja det är det som är skumt, inget av det där stämmer på mig. 
  • Lyktstolpe159
    Lyktstolpe159 skrev 2024-01-12 14:36:16 följande:
    Ja det är det som är skumt, inget av det där stämmer på mig. 
    Ökade ditt hcg?
  • Hej7hej7hej
    Lyktstolpe159 skrev 2024-01-12 14:36:34 följande:
    Ökade ditt hcg?
    Som jag minns, nej. Upptäcktes via ex antal ultraljud. 3 olika läkare fick kolla då dom först inte hittade något. Tillslut upptäcktes något stort svart som visade sig vara massa blod på "fel ställe". 

    Låter som att du har ett missfall kanske, ägglossning kanske inte skedde exakt när du tror och att du fått missfall i vecka 5 istället. Har gjort ultraljud som gravid i vecka 5 med båda mina barn och då syntes knappt något vid den tiden.
  • Lyktstolpe159
    Hej7hej7hej skrev 2024-01-12 15:48:52 följande:
    Som jag minns, nej. Upptäcktes via ex antal ultraljud. 3 olika läkare fick kolla då dom först inte hittade något. Tillslut upptäcktes något stort svart som visade sig vara massa blod på "fel ställe". 

    Låter som att du har ett missfall kanske, ägglossning kanske inte skedde exakt när du tror och att du fått missfall i vecka 5 istället. Har gjort ultraljud som gravid i vecka 5 med båda mina barn och då syntes knappt något vid den tiden.
    Ja nu har jag ont som fan, blöder också rött med klumpar så 100% säker det är missfall nu. Frågan är ju dock om det är en eller 2 och hur status där är, men ska ju dit på måndag så lär ju få se då hur det ser ut. 
Svar på tråden Lågt stigande HCG?