• Michella

    Hjälpa min 13 åriga dotter att skaffa mer vänner

    HUr kan jag på bästa sätt stöda min 13 åring att skaffa mer vänner. Hon går i7 an och har svårt at få nya vänner. Hennes gamla klasskompisar umgås knappt med henne mera. Hon känner sig varken hörd eller sedd i skolan på rasterna. Hon är blyg, lite försiktig, för snäll, svårt att säga ifrån mm...... Nu vill jag på bästa sätt hjälpa henne få mera vänner. Hon site mest hemma på fritiden.........

  • Svar på tråden Hjälpa min 13 åriga dotter att skaffa mer vänner
  • Alessia

    Fundera på om hon kan och vill gå med i en klubb eller förening vars inriktning hon sympatiserar med. Ett av mina barn, det blygaste och osäkraste faktiskt, hittade inga vänner i sin klass eller parallellklasser. Hon gick något oväntat med i ett politiskt ungdomsförbund, där hon fortfarande är med och nu som student har stigit i graderna inom. Hon är varken blyg eller osäker längre...
    Vet ungdomar med din dotters problem som sökt sig till den lokala kulturskolans teatergrupper och funnit nya vänner där. Bibliotekens läsecirklar för barn och tonåringar? Friidrott? Skaffa vovve som tränas i brukshundsklubbens ungdomsgrupper? Har en grannflicka som gör just det. Jag har förstått att hon varit lite mobbad i sin klass, men hon är en mycket gladare tjej nu när hon jobbar med sin hund som hon också åker på utställningar med.

  • Liza13

    Jag håller med Alessia att om hon har svårt att få vänner i skolan så finns det massor med andra sätt där hon kan få vänner.

    Kan vara vad som helst..En ny hobby, en ny idrott av något slag..eller flera..

    När jag var barn så hade jag inte heller mycket kompisar, men efter jag började rida på hästar på ridskolan och började träna med hundar så fick jag många kompisar med samma intressen..

    Så det första kanske är att ta reda på vad just hon är intresserad av..för träffar man kompisar med samma intressen som en själv så blir det mycket roligare..och lättare att skaffa kompisar..

Svar på tråden Hjälpa min 13 åriga dotter att skaffa mer vänner