• JenniferO

    Igångsättning med fjärde barnet - hur gick det för er?

    Hej! 


    Jag fick igår veta att jag har möjlighet till igångsättning i v 39+0 pga förlossningsrädsla efter förra (tredje förlossningen) då det gick så snabbt. Var inne på förlossningen i två timmar och gick från 5 cm till bebis i famnen på 20 minuter. Fattade inte alls vad som hände och ville vara dö, varken jag eller personalen förstod nog att det skulle gå så fort. 

    Nu har jag som sagt blivit erbjuden igångsättning med att de tar hål på hinnorna om tappen är mogen i v 39+0. Tidigare barn har kommit i 39+1, 39+6 och 40+6. Alla tre har varit snabba förlossningar.

    Finns det någon här som blivit igångsatt av samma anledning? Hur har det gått för er? 


     

  • Svar på tråden Igångsättning med fjärde barnet - hur gick det för er?
  • Agda90

    Förlåt, jag tappade tråden här. Två timmar. Var du inne på förlossningen i två timmar innan barnet kom?

  • Anonym (StudyId)

    Två timmar innan barnet kommer är ju inte så orimligt, räknas det verkligen som en ?snabb? förlossning? har hört om folk som knappt hinner in på BB innan ungen är ute på 15 min. 


    Vad skulle vara annorlunda med en igångsättning, det kan gå lika snabbt det. Eller är det mer för att dem vill ha uppsikt på dig över hela förloppet? 


    jag hade igångsättning och då var jag inne i 52 timmar innan ungen kom. Det var inte heller så värst trevligt.
    Nu var min pga gått över tiden men ja. 

  • JenniferO
    Anonym (StudyId) skrev 2024-01-18 14:21:15 följande:

    Två timmar innan barnet kommer är ju inte så orimligt, räknas det verkligen som en ?snabb? förlossning? har hört om folk som knappt hinner in på BB innan ungen är ute på 15 min. 


    Vad skulle vara annorlunda med en igångsättning, det kan gå lika snabbt det. Eller är det mer för att dem vill ha uppsikt på dig över hela förloppet? 


    jag hade igångsättning och då var jag inne i 52 timmar innan ungen kom. Det var inte heller så värst trevligt.
    Nu var min pga gått över tiden men ja. 


    Det är nog mest att det gick från 5 cm till bebis ute så oerhört snabbt. Innan dess hade det inte hänt så mycket. Oavsett så har det lett till stark förlossningsrädsla hos mig då det var så extremt intensivt. 


    Hur sattes du igång? Hade du fött barn tidigare? Hur var förlossningen innan i så fall?

  • Anonym (I)

    Min andra igångsättning tog 4 timmar från att de tog hål på hinnorna till att han var ute. 


    Var otroligt intensivt, jag har inte läst journalen så har inte så mycket koll på tiden. Första värken kom 3 timmar innan han kom ut. Jag fick krystvärkar när jag var öppen 5 cm så blev rädd att allt skulle spricka eftersom jag inte var öppen. så jag kan förstå din rädsla. Jag har läst om det efteråt och det verkar som att jag var rädd i onödan och att krystvärkar så tidigt kan leda till att man tröttas ut men inte att man spricker så som jag trodde, och tyckte det kändes som.

    Vid första igångsättningen, mitt första barn, så satte värkarna igång av sig självt efter några tabletter angusta, de behövde aldrig ta hinnorna, så den blev rätt lik en vanlig förlossning. 8 timmar från första värk till han var ute, men då var det ju mitt första barn.


    ingen värkstimulerande dropp eller epidural med nån av dem.
    (Mina barn har varit stora, det brukar ju kunna leda till att förlossningen tar längre tid)

  • Anonym (Väntar fyran)

    Känner med dig! 


    vår tre föddes prematur hade lite känningar ett par dagar och de rekommenderade att åka in för en kontroll. på kontrollen var jag lite öppen och de Ville ha kvar mig för observation, tre timmar senare var jag öppen en cm till och de la in mig och sa att vi får barn innan kvällen, detta är på morgonen. Två timmar senare står jag mitt i Rummet när vattnet går och de känns som barnet kommer , trycker på akutknappen och 5 minuter senare är han ute! dörren hann inte stängas innan han kom ut och tjejen som fångar honom har du receptionens telefon i bakfickan så de ringer hela tiden 😅

    nu med fyran är de klart man funderar om de kommer vara lika snabbt förlopp igen, jag åkte bara in så de skulle kunna stoppa om de tyckte att de behövdes, hade då gått minst 38 veckor hade jag stannat hemma och han hade kommit hemma eller i bilen 🙈

  • Anonym (Hej)

    Sistsbarnet blev jag igångsatt v 37+0
    De tog hål på hinnorna då vattnet gick ca 10:30. Fick så värkarna skulle sätta igång. Runt 13:30 lite små värker 14:30 så föddes sonen. 

    Första barnet var jag inne på förlossningen knappt 30 min, skulle gå på toaletten och ser ett huvud, någon min senare är han ute. 
    2:a barnet är vi på förlossningen ca 1 tim, där går dock hjärtljud ner så de tar ut honom med sugpropp,  skillnaden är att denna var alla förberedd på att det kunde gå snabbt så det kändes ändå bra. Första så tog de inte ens ctg el undersökte utan sa mest att det ska göra ont att föda barn när jag sa till.  

  • cosinus

    När mitt andra barn föddes gick jag från 4-10 cm på under 30 min. Jag hade alltså inte ens riktigt fattat att det dragit igång på riktigt när det barkade iväg. Vi åkte in för att jag för all del hade lite värkar men mest för att bebisen hade rört sig så lite senaste dygnet. Annars hade vi avvakta hemma längre.

    Mitt första barn tog 2 dygn så jag fattade ö h t inte vad som hände när det blev så sjukt intensivt och jag trodde jag hade massor av timmar kvar med den typen av tortyr. Det var rätt värdelöst faktiskt.

    När trean sen föddes gick det lika snabbt om inte snabbare men skillnaden nu var att jag förstod vad som hände, insåg att det var kort tid kvar och upplevelsen var helt annorlunda. Intensivt och ont men inte skrämmande och ingen känsla av att det här går inte.

    Fyran var lurig. Där fick jag inga tydliga värkar utan var jag still kom de sällan och var jag uppe krampade magen typ konstant. Vi åkte in mest för att få vara ifred från övriga 3 syskon som typ klättrade på mig men jag funderade på om vi skulle bli hemskickade. Hade 3 korta värkar på 15 min. Klev ur bilen vid sjukhuset, magen krampade, vattnet gick och ungen är född 14 min senare. Även detta mindre traumatiskt än tvåan då jag fattade att det gick fort även om jag inte fattade exakt hur fort. 

    Så tyvärr inget svar på din fråga om igångsättning men lite tröstande ord om att du inte alls behöver uppleva det lika hemskt igen att det är intensivt. 

  • Anonym (4 barn)

    Jag blev igångsatt med mitt fjärde barn i vecka 38. Anledningen var att min man inte skulle vara i Sverige under en fyraveckors period precis runt beräknat förlossningsdatum i kombination med att min tredje förlossning gick väldigt fort och att hon även hade navelsträngen två varv runt halsen.

    Fjärde förlossningen satte de igång genom att ta hål på fosterhinnorna ca kl 9 och sen lite värkstimulerande dropp och sonen föddes sedan strax efter 13. En lugn och bra förlossning får jag väl lov att säga även om jag kanske tyckte att den var väl långdragen jämfört med mina tidigare förlossningar. 

Svar på tråden Igångsättning med fjärde barnet - hur gick det för er?