• Vicki89

    Tredje barnet - snabb förlossning? Be om igångsättning?

    Jag väntar tredje barnet nu. Mina andra är 4 och 2 år gamla.

    Första barnet föddes lätt prematurt i vecka 35+4 pga spontan tidig vattenavgång (man vet inte varför). Vattnet gick och ca. 4,5 timme senare var barnet ute.

    Andra barnet var jag rädd också skulle komma tidigt (hade väldigt mycket förvärkar), men dröjde till 39+4 och förlossningen började då med värkar. Från det att jag förstod att värkarna var ?på riktigt? och inte bara förvärkar (men de var inte reglbundna) så tog förlossningen cirka 3,5 timmar.

    Nu är jag gravid i vecka 25 med barn nummer tre. Jag börjar så smått fundera på om det kan vara värt att be om en igångsättning den här gången, vet liksom inte om det kommer gå ännu snabbare den här gången och man ska skaffa barnvakt och ta sig in. Vi har 20 minuter till förlossningen, så inte jättelångt. Samtidigt vet jag att det finns risker med igångsättning, och jag har haft väldigt komplikationsfria och enkla förlossningar tidigare, så jag vill ju inte heller skapa onödiga risker med en igångsättning.

    ska ventilera med min barnmorska när jag träffar henne i veckan, men tänkte höra om någon här har erfarenheter eller input kring detta?
  • Svar på tråden Tredje barnet - snabb förlossning? Be om igångsättning?
  • Anonym (Hej)

    Tänkte det var väl inga jättesnabba förlossningar. 
    Med första car jag inne 30 min, med nästa knappt 1 tim. 
    En kompis födde i entrén till förlossningen. 
    Igångsättning är tveksamt för de skälen.
    Jag fick igångsättning v 37+0 med tredje och få tog det ca 4 tim från start. Men pga blodtryck,  sammandragningar som påverkade bebis negativt. 
    Men prata med dem 

  • Vicki89

    Alltså skulle förlossningen ta lika lång tid som de andra två så är det helt lugnt för mig, men det kan man ju aldrig veta. Hade precis en kompis som födde sitt tredje barn hemma i sovrummet, de andra två hade tagit runt 6-7 timmar. Men sånt kan man såklart aldrig veta. Är bara lite nojig att det ska gå jättefort den här gången. Med första var jag också på förlossningen i en timme (hade ju hört att det inte är så bråttom som förstföderska), med andra åkte jag direkt jag fått barnvakt efter att jag förstod att det antagligen var på gång, även om förlossningen sa att jag skulle stanna hemma, och då blev det jättebra och jag hann vara där i 1,5 timme innan barnet kom, efter att ha fått vänta in barnvakten.

Svar på tråden Tredje barnet - snabb förlossning? Be om igångsättning?