• Emimila

    Ekonomi i en relation

    Hej, jag undrar hur ni andra hanterar ekonomi i era relationer. 

    Jag har varit ihop med min kille under en längre period, vi har också barn från tidigare relationer. För nuvarande bor vi inte med varandra men bor ganska nära varandra så att det känns att vi är sambos. Både han och jag jobbar men jag är sjukskriven på deltid och har varit det sedan 8 månader tillbaka. 

    Min ekonomiska situation är inte direkt wow då jag är ensamstående på heltid plus att jag är sjukskriven. Nu är det så att han kommer förbi efter jobbet med sitt barn och äter alltid hos mig. Jag brukar vara hemma på eftermiddagen och då passar jag på att laga mat till barnen innan de kommer hem. 
    Det känns som att han tycker att det är självklart att jag ska laga mat och han bara kommer efter jobbet. Jag har extremt svårt att planera matinköp utifrån mig och mina barn då han och hans barn hänger hos mig varje dag.


    Jag är ingen snål person, men allt har blivit så dyrt nuförtiden, jag försöker trygga mina barn så mycket det går och planera vad jag ska handla och laga så att vi klarar oss månade ut. Ibland har jag 100 kr kvar och det är typ 3 dagar kvar till barnbidraget. 
    Det är kanske jag som har fel men jag känner i verkligen att jag har fått nog att ha en till vuxen och ett till barn på min rygg konstant. Jag handlar allt själv så han köper inget till oss står inte för andra kostnader heller.
  • Svar på tråden Ekonomi i en relation
  • Medborgare

    Då tycker jag att du ska prata med honom. Antingen äter ni varann dag hos varandra eller så ersätter han dig. 

  • fribygg
    Medborgare skrev 2024-01-22 14:43:34 följande:

    Då tycker jag att du ska prata med honom. Antingen äter ni varann dag hos varandra eller så ersätter han dig. 


    Att han står för inköpen till er alla är också en enkel lösning.
  • Finansen7

    Mat har blivit jättedyrt. Du måste sätta dig ner och prata med honom. Att göra det är inte snålt på något sätt. Säg som det är, ni behöver dela på kostnaderna för maten som ni gemensamt äter.

  • Dexter dot com

    Otroligt konstigt att ta med sitt barn hem till någon varje dag och förvänta sig mat utan att själv erbjuda sig att betala! Säg att du varken har råd eller lust att stå för kostnaden så nu får han betala . Han ska ju vara oerhört tacksam över att du lagar maten åt honom.

  • Finansen7
    Dexter dot com skrev 2024-01-22 14:54:42 följande:

    Otroligt konstigt att ta med sitt barn hem till någon varje dag och förvänta sig mat utan att själv erbjuda sig att betala! Säg att du varken har råd eller lust att stå för kostnaden så nu får han betala . Han ska ju vara oerhört tacksam över att du lagar maten åt honom.


    Håller verkligen med här. Att äta hemma hos någon flera dagar i veckan utan motprestation är mer än lovligt ohyfsat. 
  • Tecum

    Men varför säger du inget? Ni är ju ett par och det är ju självklart att han ska bidra när han äter hos dig. Om han nu inte fattar det själv måste du berätta hur det ligger till med din ekonomi. Och om han är så snål att han vägrar eller gnäller hade jag dumpat direkt!

  • Aliona

    Du kanske ska börja gå hem till honom med dina barn istället och äta där? Då kan du och barnen hitta på roliga grejer på efterniddagen och sen gå till ett dukat bord? 


    Om inte så är det dags att börja prata med honom. Visst, han borde fatta själv, men nu gör han ju inte det så då får du berätta för honom hur du vill ha det eller färväntar dig från honom. 

  • Emimila

    Tack för era svar.

    Jag försökte prata med honom några gånger just om min situation, han vet att jag inte har det bra ekonomiskt. Det ända han kommer på är att han själv har det svårt fast han jobbar heltid.

    En gång blev jag irriterad att han konstant hänger hos mig då sa han men du vet att jag inte har haft råd att handla det finns ingen mat hos mig.

    Samtidigt ska jag som sjukskriven och ensamstående på heltid ha råd att då att på något sätt köpa allt så det räcker till en till vuxen och ett till barn.

    Många gånger sitter jag med ångest när pengarna inte räcker till. Då svider det extra mycket om jag till exempel går och köper 1 kg köttfärs och allt annat, fixar kanske pannbiffar och det skulle räcka både till middag och att jag har lite mat kvar dagen efter, men då kommer han och barnet äter med så jag har inte någon matlåda till dagen efter. Om det finns något kvar då brukar han till och med fixa matlåda till sig själv. 

  • Dexter dot com
    Emimila skrev 2024-01-23 08:22:35 följande:

    Tack för era svar.

    Jag försökte prata med honom några gånger just om min situation, han vet att jag inte har det bra ekonomiskt. Det ända han kommer på är att han själv har det svårt fast han jobbar heltid.

    En gång blev jag irriterad att han konstant hänger hos mig då sa han men du vet att jag inte har haft råd att handla det finns ingen mat hos mig.

    Samtidigt ska jag som sjukskriven och ensamstående på heltid ha råd att då att på något sätt köpa allt så det räcker till en till vuxen och ett till barn.

    Många gånger sitter jag med ångest när pengarna inte räcker till. Då svider det extra mycket om jag till exempel går och köper 1 kg köttfärs och allt annat, fixar kanske pannbiffar och det skulle räcka både till middag och att jag har lite mat kvar dagen efter, men då kommer han och barnet äter med så jag har inte någon matlåda till dagen efter. Om det finns något kvar då brukar han till och med fixa matlåda till sig själv. 


    Så du ska betala hans och hans barns mat för att han själv satt sig i en situation med dålig ekonomi? Han får väl ta ett billigare boende eller jobba extra än snylta på dig! Ser du verkligen en framtid med en sån parasit?
  • SmulanFnulan
    Emimila skrev 2024-01-23 08:22:35 följande:

    Tack för era svar.

    Jag försökte prata med honom några gånger just om min situation, han vet att jag inte har det bra ekonomiskt. Det ända han kommer på är att han själv har det svårt fast han jobbar heltid.

    En gång blev jag irriterad att han konstant hänger hos mig då sa han men du vet att jag inte har haft råd att handla det finns ingen mat hos mig.

    Samtidigt ska jag som sjukskriven och ensamstående på heltid ha råd att då att på något sätt köpa allt så det räcker till en till vuxen och ett till barn.

    Många gånger sitter jag med ångest när pengarna inte räcker till. Då svider det extra mycket om jag till exempel går och köper 1 kg köttfärs och allt annat, fixar kanske pannbiffar och det skulle räcka både till middag och att jag har lite mat kvar dagen efter, men då kommer han och barnet äter med så jag har inte någon matlåda till dagen efter. Om det finns något kvar då brukar han till och med fixa matlåda till sig själv. 


    Och du är tillsammans med honom för att...?
  • Räkan77

    Du måste vara stenhård TS, för han kommer inte lyssna om du bara pratar. Du får säga stopp, ni är inte välkomna på middag hos mig längre. Kanske att du och dina barn kan äta tidigare än den tid han brukar komma? Och se till att det inte blir några rester. 

    Om du gör så kommer det att visa sig om han vill vara tillsammans med dig för att han älskar dig eller om det är för bekvämlighets skull han är tillsammans med dig. Kan ju vara bra för dig att veta. 

  • BuoBä

    Du måste vara extremt tydlig. Inga långa utläggningar om din ekonomi och det generella prisläget! Säg "Jag har inte råd att bjuda er på mat varje dag, ska ni äta här får du föra över 2000 kr per månad". Eller vilken summa du uppskattar att de äter för.

    Sen har din familj "tyvärr redan ätit" varenda dag de kommer över, tills han fixar en överföring. 

  • Tecum

    Han utnyttjar dig medvetet, du måste tuffa till dig och säga att du inte har någon mat till honom och hans barn. Vill de ha mat krävs det att han pröjsar, annars blir det inget.

    Är han verkligen något att ha? En snåljåp som inte kan sköta sin ekonomi trots heltidsjobb? Inget fynd direkt...

  • Studentpappa

    Då är det väl rätt uppenbart att han åker snålskjuts på dig eftersom du inte säger ifrån.


    Ride it like you stole it
  • tvåbarnsfar

    Killen är ett kräk!

    Sådär gör man ju bara inte. Klart att han ska bidra, antingen med pengar eller genom att han tar med sig mat som ni kan laga tillsammans. 

    Han utnyttjar dig ekonomiskt, men även genom att han är lat och låter dig laga mat till honom och barnet.

Svar på tråden Ekonomi i en relation