• Eveline87

    Han tar ej napp, tips tack!

    Min son som är 1 månad
    vägrar nappen! Han tar nappen en stund och då blir han jätte lugn men sedan spottar han ut den igen och börjat gråta. Mina andra barn tog nappen och det underlättar så mycket. Jag har provat att doppa i bröstmjölk och försökt flera flera gånger! Någon som har ett super tips får ni gärna dela med er, vore tacksam för det!

  • Svar på tråden Han tar ej napp, tips tack!
  • Anonym (Mamma)

    Har du provat att mata honom istället? Han kanske blir besviken för att det inte är mat utan "bara" en napp.

    Sedan kan jag rekommendera att sluta med napp när han är 8-9 månader, det är ett slags psykologiskt fönster just då när det är lättare att sluta, väntar man längre blir det ofta svårare.

  • Anonym (Lova)

    jag fattar inte varför man ska tvinga till napp?? 
    för Att de underlättar för DIG? 


    skärp dig

  • Agda90

    Mina ungar vägrade napp. Jag slutade testa. Det fanns ju en anledning till att de inte gillade napp så varför tvinga dem till det?

  • cosinus

    Min första gillade inte napp, jag gav upp. Hon hittade tummen när hon var 3 månader och sen sög hon på den. Det var ju galet mycket mer opraktiskt än napp.

    De två nästföljande tog nappen utan problem ganska direkt.

    Yngsta vägrade napp första 3-4 månaderna men den gången fortsatte jag prova erbjuda den när hon var nöjd och glad och hade tålamod och till slut accepterade hon den. Jag var inte så sugen på en till tumsugare. Varken praktiskt med allt sugande på blöta skitiga tummar eller avvänjningen som är mycket svårare. 

    Så mitt råd är att fortsätta erbjuda den och att mer leka med den när han är nöjd och glad. För mig har det aldrig funkat när de redan är förbannade/lessna om de inte redan gillat den sen innan. 

  • Anonym (Sofia)

    Alla vill inte ha napp - jag var en sådan själv. 

    Mina båda hade dock ett enormt sugbehov. Ettan fick vi testa flera olika modeller på innan vi hittade en som han gillade. Så mitt bästa tips är att testa olika modeller och former. Både sugdel och själva skölden samt i både latex och silikon Tvåan var mer "okej, jag tar väl den här då" så var det löst. 

    Såg att det nu finns "testpaket" man kan köpa som innehåller olika nappar så man kan testa vilken som funkar bäst. Typs som dessa: (Fanns även en fyrpack med fler variationer)


    -----
    Ang sluta med napp som någon skrev om psykologiska fönster. Strunta i det, gör det som känns bäst för dig och din familj. Mina slutade vid ca 3,5 år båda två. Nemas problema. Vi förberedde dem väl om var och hur napparna skulle tas bort.  Tror vi pratade om det två-tre månader innan det var dags. Hade en nedräkningskalender där de själva fick välja datum och hur de ville lämna dem. Inte ett gnäll och inga problem med tänderna alls pga napp. 

  • Anonym (Strunta)

    Alla barn gillar inte napp. Min äldsta tog ibland napp vid sov mellan typ 3-8 mån ålder men slutade sen själv. Min yngsta på 5 mån nu har aldrig velat ha när vi testat så jag slutade försöka.

    Slipper ju vänja av dem sen. Varför truga om de inte vill?

  • Anonym (Mamma)

    Håller med övriga om att inte försöka tvinga på barnet en napp! Om barnet inte vill ha så låt det slippa.

  • Anonym (Gj)

    jag barn som inte har använt napp och tummen 
    funkar alldeles utmärkt,, låter som du inte orkar och vill få tyst på barnet bara

  • septembermamma2022
    Eveline87 skrev 2024-01-23 23:53:25 följande:
    Han tar ej napp, tips tack!

    Min son som är 1 månad
    vägrar nappen! Han tar nappen en stund och då blir han jätte lugn men sedan spottar han ut den igen och börjat gråta. Mina andra barn tog nappen och det underlättar så mycket. Jag har provat att doppa i bröstmjölk och försökt flera flera gånger! Någon som har ett super tips får ni gärna dela med er, vore tacksam för det!


    Håller med de flesta här. Låt bebben slippa nappen om han inte vill. Så skönt att slippa avvänjning sen! Samt risken för dåligt bett om avvänjning drar ut på tiden. Och barn som vaknar och gråter för att nappen ramlat ut.

    Om du insisterar på napp ändå trots allt så testa att pilla lite i mungipan med den, det triggar sökreflexen. När bebben tar nappen kan du pilla med den upp mot gommen för att trigga sugreflexen.

    Mitt barn vägrade napp, vi provade några gånger men hon fattade verkligen inte vitsen. Suger lite på nåt finger enstaka gång ibland men inte mer. När hon var liten fick hon snutta på mig istället för det var det hon helst ville.

    När de är så små så vill de äta jätteofta. Typ 90 % av gångerna de skriker eller gnyr så vill de äta. Amning tar vansinniga mängder tid men tänk på att det är en mycket kort period av ditt liv och att det ger er en massa gos och anknytning helt gratis. Kämpa på!
Svar på tråden Han tar ej napp, tips tack!