• Anonym (Trött)

    Vad säger lagen om försäljningen?

    Nu har det tydligen bestämts att det ska säljas kakor till klassen... Något jag absolut inte orkar och mina barn kommer inte kunna hantera det själva...

    Jag har sagt ifrån, men de säger att alla måste vara med, "det är för baaaarnen" etc. En föreslog att jag kan köpa en drös själv och så räcker det... så jag måste alltså betala för det. Skolan som ska vara avgiftsfri.

    Har de verkligen rätt att kräva detta?

  • Svar på tråden Vad säger lagen om försäljningen?
  • Anonym (A)

    Är det verkligen skolan som kräver det? Brukar vara föräldrarna i samråd inför att spara till en klassresa?
    Nej, du måste inte. Kan du tänka dig att köpa 2 burkar och säga det var det som blev? Annars får du säga nej helt enkelt.
    Alla säljer alltid olika många.

  • BuoBä

    Gissningsvis är det inte skolan som kräver detta utan någon föräldrakommité som har hand om klasskassan?

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Trött)

    Det är lärarna som går ut med det, även om det är klassföräldrarna som håller i det, så det är väl både och. Oväsentligt hur som...

  • Anonym (Trött)

    Inte det minsta bitter... däremot sjuk och har verkligen inte ork till sånt och de kan glömma att pappan kommer ta på sig det.

  • 567890

    Ni behöver absolut inte sälja eller köpa något, skolan får inte ta ut någon avgift. Däremot innebär det att ditt barn inte kan följa med på klassresan eftersom han/hon inte har bidragit ekonomiskt men det kanske inte är något problem?

  • Anonym (Privat)

    Du måste ingenting.
    Jag tog heller aldrig på mig sånt där.

  • Anonym (Privat)
    567890 skrev 2024-01-25 19:52:57 följande:

    Ni behöver absolut inte sälja eller köpa något, skolan får inte ta ut någon avgift. Däremot innebär det att ditt barn inte kan följa med på klassresan eftersom han/hon inte har bidragit ekonomiskt men det kanske inte är något problem?



    Gör som jag gjorde, betala rakt av när det är dags.
  • Anonym (M)
    567890 skrev 2024-01-25 19:52:57 följande:

    Ni behöver absolut inte sälja eller köpa något, skolan får inte ta ut någon avgift. Däremot innebär det att ditt barn inte kan följa med på klassresan eftersom han/hon inte har bidragit ekonomiskt men det kanske inte är något problem?


    Det stämmer inte. TS barn kommer få följa med även om de inte säljer. Eller hur gör man med alla som säljer olika mycket? Får mästersäljaren åka till Paris men den som sålde ett paket får ta bussen till badhuset?
  • Anonym (Titti)

    Om det behövs pengar till klasskassan är det väl bättre att ge pengar direkt än att betala en massa till en kakdistributör som har som affärsidé att utnyttja människors välvilja mot barn.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (M) skrev 2024-01-25 20:00:31 följande:
    Det stämmer inte. TS barn kommer få följa med även om de inte säljer. Eller hur gör man med alla som säljer olika mycket? Får mästersäljaren åka till Paris men den som sålde ett paket får ta bussen till badhuset?
    Nu för tiden brukar föräldrarna få skriva under att det krävs att man sålt för en viss mängd eller antal gånger för att få åka med, det brukar vara väldigt hårt eftersom man inte vill ha det som du beskriver ovan.
  • Anonym (Lärare)

    Om detta är en resa anordnad av SKOLAN så är den gratis eller möjligen för en mindre avgift, skolan har rätt att kräva småsummor ibland såsom inträde på museum eller liknande. Oftast ser man till att ordna så det blir gratis.

    Om detta är PRIVAT anordnat av föräldrar så kan de inte kräva att ni säljer eller köper ett enda dugg. Däremot måste ni så klart betala för ert barns del av kostnaden om ni vill att hen ska få åka på resa eller vad de nu planerat.

Svar på tråden Vad säger lagen om försäljningen?