• Karl Alexander

    Hur gör vi raggandet jämställt?

    Som vi alla vet är det män som i 99 % av fallen raggar på kvinnor. Raggar = visar intresse, tar kontakt etc.

    Den sista procenten handlar ofta om då kvinnor ser en högstatusman som till exempel vd, entreprenör eller någon vars utstrålning visar att han är förmögen eller ambitiös.

    Allting annat i samhället ska ju vara jämställt, så hur får vi kvinnor att börja ragga på män? Vilka värderingar och budskap ska media lyfta fram för att ändra normerna?

  • Svar på tråden Hur gör vi raggandet jämställt?
  • nihka
    Anonym (För) skrev 2024-02-03 17:05:59 följande:
    Inte hur ni diskuterar i alla fall
    Jo, jag diskuterar precis så som jag skrev.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Skaffa ett liv)
    Anonym (För) skrev 2024-02-03 16:57:46 följande:
    Skrev fel. 
    Ska stå" flesta kvinnor lägger också skulden på männen" 
    Nopp du har fel. Det är inte de flesta kvinnor som lägger skulden på män. Det finns kvinnor som gör det likväl som det finns män som gör det.
    Men det är återigen viktigt att inte ha det som en definition som gäller ALLA MÄN/KVINNOR för dessa är en försvinnande liten del av den gruppen.
    Incel män/kvinnors synsätt är inte rådande för alla män/kvinnor utan dom allra flesta reagerar negativt på det synsättet.
  • Anonym (Skaffa ett liv)
    Anonym (För) skrev 2024-02-03 17:05:31 följande:
    Som sagt om det aldrig någon annans fel varför någon inte har sex.
    Så lägger kvinnor skulden också på andra om de säger att felet är på mannen. 
    Ingen lägger någon skuld någonstans utan livet är så. Det går inte att kräva sex varken för kvinnor och män. Det är simpel logik.
  • Anonym (För)
    Anonym (Skaffa ett liv) skrev 2024-02-03 17:21:10 följande:
    Nopp du har fel. Det är inte de flesta kvinnor som lägger skulden på män. Det finns kvinnor som gör det likväl som det finns män som gör det.
    Men det är återigen viktigt att inte ha det som en definition som gäller ALLA MÄN/KVINNOR för dessa är en försvinnande liten del av den gruppen.
    Incel män/kvinnors synsätt är inte rådande för alla män/kvinnor utan dom allra flesta reagerar negativt på det synsättet.
    Du och andra kvinnor lägger skulden på männen egentligen men du tycker det handlar om något annat då. 
  • Anonym (För)
    Anonym (Skaffa ett liv) skrev 2024-02-03 17:24:39 följande:
    Ingen lägger någon skuld någonstans utan livet är så. Det går inte att kräva sex varken för kvinnor och män. Det är simpel logik.
    I så fall har du missat hur många kvinnor brukar resonera om det här. 
    Samt män som blir valda av kvinnor 
  • Anonym (För)
    Anonym (Skaffa ett liv) skrev 2024-02-03 17:24:39 följande:
    Ingen lägger någon skuld någonstans utan livet är så. Det går inte att kräva sex varken för kvinnor och män. Det är simpel logik.
    Det är tillåtet att säga att felet/skulden är på olika män. 

    Men om en man gör det på kvinnor kallas det rättighet till sex, rättighet till kvinnors kroppar etc
  • Anonym (För)
    Anonym (Skaffa ett liv) skrev 2024-02-03 17:21:10 följande:
    Nopp du har fel. Det är inte de flesta kvinnor som lägger skulden på män. Det finns kvinnor som gör det likväl som det finns män som gör det.
    Men det är återigen viktigt att inte ha det som en definition som gäller ALLA MÄN/KVINNOR för dessa är en försvinnande liten del av den gruppen.
    Incel män/kvinnors synsätt är inte rådande för alla män/kvinnor utan dom allra flesta reagerar negativt på det synsättet.
    Den stora majoriteten av kvinnor gör det.

    Annars handlar det om att de kvinnor som lägger skulden på männen i media, forum etc inte skulle segla hur kvinnor tänker i allmänhet.
    Då alla kvinnor har inte skrivit exempelvis en debattartikel. 
    Men jag tror det speglar även hur kvinnor som inte skriver på forum tänker och tycker. 
  • Anonym (För)
    nihka skrev 2024-02-03 17:16:33 följande:
    Jo, jag diskuterar precis så som jag skrev.
    Du gör inte så i alla fall för den här tråden eller liknade trådar
  • Anonym (För)
    Anonym (Skaffa ett liv) skrev 2024-02-03 17:21:10 följande:
    Nopp du har fel. Det är inte de flesta kvinnor som lägger skulden på män. Det finns kvinnor som gör det likväl som det finns män som gör det.
    Men det är återigen viktigt att inte ha det som en definition som gäller ALLA MÄN/KVINNOR för dessa är en försvinnande liten del av den gruppen.
    Incel män/kvinnors synsätt är inte rådande för alla män/kvinnor utan dom allra flesta reagerar negativt på det synsättet.
    Bra om det vore så. 
    Men det stämmer ju inte
  • Anonym (Werthers)
    Anonym (För) skrev 2024-02-03 16:55:57 följande:
    Hel del personer tar olika argument om att kvinnor lägger inte skulden i dom här sammanhangen. 
    Det kan jag se. Att ha ett förhållande är inte ett måste, eller tvång på något sätt. 

    Finns därför ingen "skuld"
  • nihka
    Anonym (För) skrev 2024-02-03 17:33:23 följande:
    Du gör inte så i alla fall för den här tråden eller liknade trådar
    Jo, du kan inte ändra på vad jag säger bara för att du har vissa svårigheter att tolka omvärlden.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Trent
    Anonym (För) skrev 2024-02-03 17:29:01 följande:
    Det är tillåtet att säga att felet/skulden är på olika män. 

    Men om en man gör det på kvinnor kallas det rättighet till sex, rättighet till kvinnors kroppar etc
    Exakt vilken skuld/fel?
  • Anonym (För)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-02-03 17:40:18 följande:
    Det kan jag se. Att ha ett förhållande är inte ett måste, eller tvång på något sätt. 

    Finns därför ingen "skuld"
    Men skuld och fel kan användas av många kvinnor 
  • Anonym (Skaffa ett liv)
    Anonym (För) skrev 2024-02-03 17:27:11 följande:
    Du och andra kvinnor lägger skulden på männen egentligen men du tycker det handlar om något annat då. 
    Nja tror nog att du borde sätta dig och fundera.
  • Anonym (Kvinna som inte håller med)

    Oj, jag håller verkligen inte med om att det till 99 % är killar som raggar och tar initiativ. Jag är dock beredd på att hålla med om att killar tog mer initiativ än tjejer upp till en viss ålder (typ upp till 20) dock inte 99 %, utan snarare typ 70 %)

    Det finns även vissa killar/män och vissa tjejer/kvinnor som aldrig kommer att ta några initiativ samtidigt som det finns killar/män och tjejer/kvinnor som alltid kommer behöva ta initiativet. Som många redan lyft handlar det nog mycket om attraktion och hur ?eftertraktad? man är. 


    Jag själv har i princip alltid tagit första steget men förstår inte riktigt problemet med det om jag ska va ärlig? Visst, man kanske blir lite mer sårbar i och med att man kan bli ratad men det är ju ingen sport i att bara stå i baren och se snygg ut heller?:P

Svar på tråden Hur gör vi raggandet jämställt?