• MimmiM

    Angående BVC och tvång till möte varje vecka

    Hej!

    Om man inte är nöjd med BVC..dvs sköterskan som frågar masaa privata frågor som de inte har att göra med eller tvingar en komma varje vecka fast besöken är frivilliga...Kan man skriva ur sig vårdcentralen utan att bestämma sig vilken vårdcentral man ska flytta till..typ betänketid?

    Mvh
    Glad mamma

  • Svar på tråden Angående BVC och tvång till möte varje vecka
  • MimmiM

    Det går inte så ofta för jag har med privatläkare som jag går till och som hjälper med. 

    Frågor är varför det går inte så ofta? Det går inte hinna med alla läkare. 

  • MimmiM

    Nej. Sköterskorna frågade inte om några problem. Finns inget sådant och finns inga problem....utan varför man inte kan varje vecka. Jag har istället privatläkare som jag går till, bättre och går inte hinna med allting. 

    Väga och mäta huvudet kan jag göra där eller hemma. 

  • Anonym (Ohlala)

    Hur gammalt är barnet? 

    Jag minns intr att man gick 1 ggr/v när mina barn var små. 

    Vad är det för privata frågor du inte vill svara på? 

    Har aldrig varit med om att varken BVC eller MVC intr skulle acceptera att man inte kan komma en viss tid. Har jag sagt att jag är upptagen en viss tid de föreslår så har vi kollat på en annan tid istället. 

    De kanske är oroliga över nåt med barnet eftersom de är så angelägna om att du ska komma så ofta? 

  • Anonym (A)

    Jag har aldrig varit kallad dit en gång i veckan eller ens en gång i månaden. 
    Någonting är det som inte stämmer när de kräver besök av dig så pass ofta. 

  • Agda90

    Jag gick en gång i veckan med båda mina den första tiden 1,5 månad tror jag. Det var för att de hade tappat mycket i vikt efter födelsen och bvc ville hålla koll. Sedan var besöken enligt plan och det var ALDRIG så ofta!

    Hur gammalt är ditt barn?
    Och vad mer har de sagt om varför du ska komma en gång i veckan`?

  • Anonym (Lis)
    MimmiM skrev 2024-02-12 07:19:51 följande:

    Det går inte så ofta för jag har med privatläkare som jag går till och som hjälper med. 

    Frågor är varför det går inte så ofta? Det går inte hinna med alla läkare. 


    Har du 3-4 läkarbesök om dagen varje dag varje vecka?
    Isåfall antar jag att pappan är hemma också med barnet som inte lär hinna få nån ro om det ska följa med dig på alla läkarbesök hela dagarna.
    Och om du behöver så många läkarbesök antar jag att du har svårt att orka ta hand om ett barn eftersom du måste ha en tuff sjukdom?
    Och om du har en så tuff sjukdom förstår jag att de på BVC är oroliga och inte vill att ni uteblir från besöken så de kan se att barnet mår bra?
  • Anonym (om)
    MimmiM skrev 2024-02-09 15:15:03 följande:
    Angående BVC och tvång till möte varje vecka

    Hej!

    Om man inte är nöjd med BVC..dvs sköterskan som frågar masaa privata frågor som de inte har att göra med eller tvingar en komma varje vecka fast besöken är frivilliga...Kan man skriva ur sig vårdcentralen utan att bestämma sig vilken vårdcentral man ska flytta till..typ betänketid?

    Mvh
    Glad mamma


    Om BVC vill att man kommer varje vecka när barnet är äldre än några månader så beror det på att de har något slags oro för barnet. 

    BVC är visserligen frivilligt, men det är inte valfritt att missköta sitt barn eller underlåta att utreda eller behandla misstanke om ohälsa eller andra bekymmer.

    Så om BVC ser brister i ditt föräldraskap, eller tecken på att ditt barn inte mår bra så har de skyldighet att i första han följa upp tätare, och i förlängningen kan det bli en orosanmälan om ni inte svarar på deras försök att stötta upp eller utreda de brister eller tecken till oro som de ser. 
  • Anonym (Va)
    MimmiM skrev 2024-02-12 07:19:51 följande:

    Det går inte så ofta för jag har med privatläkare som jag går till och som hjälper med. 

    Frågor är varför det går inte så ofta? Det går inte hinna med alla läkare. 


    Men är du inte föräldraledig?
  • Anonym (Va)
    MimmiM skrev 2024-02-12 07:23:15 följande:

    Nej. Sköterskorna frågade inte om några problem. Finns inget sådant och finns inga problem....utan varför man inte kan varje vecka. Jag har istället privatläkare som jag går till, bättre och går inte hinna med allting. 

    Väga och mäta huvudet kan jag göra där eller hemma. 


    Fast en g i veckan är i början , sen blir det ju 1 g i mån om kurvor ser bra ut och inget annat skäl finns.

    Vad i allsin dar gör du som fl om ett besök på bvc är så omöjligt att hinna med? Är privatläkaren ens för barnet?
Svar på tråden Angående BVC och tvång till möte varje vecka